نقدی بر عملکرد پُرابهام فدراسیون نجات غریق؛ از فامیل‌بازی و مخفی‌کاری تا ارائه اخبار نادرست به رسانه‌ها

9:45 - 21 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۳۲۵۶
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
جدا از تک مدال‌هایی که در سالیان اخیر در مسابقات بین‌المللی کسب شده، عملکرد فدراسیون نجات غریق و غواصی در ۲ سال اخیر با حواشی همراه بوده است.

خبرگزاری میزان - هفتم بهمن ماه ۱۳۹۹ بود که مهدی حیدری با کسب ۲۷ رای از ۴۲ رای ماخوذه برای ۴ سال به عنوان رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی انتخاب شد، اما جدا از تک مدال‌هایی که در سالیان اخیر در مسابقات بین‌المللی کسب شده، عملکرد این فدراسیون در ۲ سال اخیر با حواشی و فرازونشیب‌های زیادی همراه بوده است.

یکی از بارزترین مواردی که از زمان ریاست حیدری کاملاً مشهود است، عملکرد غیرشفاف وی در فدراسیون است که نگرانی اهالی این رشته و پیشکسوتان را در پی داشته است‌. یکی از نکات جالب آنکه در فدراسیون نجات غریق تنها اخباری که مورد تایید باشد اجازه انتشار پیدا می‌کند و این در حالیست که با جوسازی‌های رسانه‌ای سعی در اغراق و مبالغه در‌ نتایج کسب شده دارند.

آخرین نمونه از این نوع فریب رسانه‌ای از سوی فدراسیون نجات غریق در مسابقات جهانی ایتالیا بود که با وجود عنوان نخست نماینده ایران در دسته B پرتاب طناب، سایت فدراسیون از عناوینی مانند تاریخ سازی برای این عملكرد یاد کرده و این در حالیست که ورزشکار ایرانی در مجموع در رده نهم جهان ایستاده بود.

اما این تمام ماجرا نیست چراکه این فدراسیون به محلی برای حضور‌ اقوام رییس فدراسیون تبدیل شده است که نمونه آن را می‌توان در دادن پست و سمت به فامیل‌های جناب رییس جستجو کرد. برای مثال فردی که مسئول صدور کارت در فدراسیون نجات غریق بود و اتفاقا با رییس فدراسیون نسبت فامیلی دارد بدون هیچ خبری در سایت فدراسیون و در سکوت خبری به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون منصوب شد.

علاوه بر این مخفی‌کاری‌های عجیب در فدراسیون نجات غریق، نکته مهم دیگر در مورد اعزام‌ها و نفراتی‌ است که به عنوان همراه کنار تیم‌ به مسابقات اعزام می‌شوند. پس از انتقاد برخی ورزشکاران باتجربه رشته نجات غریق به نحوه انتخاب نفرات اعزامی به مسابقات جهانی ایتالیا، فدراسیون اعلام کرد که افراد منتخب تنها از بین افرادی که در مسابقات قهرمانی کشور حضور داشته‌اند، انتخاب شده‌اند، اما با نگاه به لیست ورزشکاران دعوت شده به اردوها و نفرات هر استان در رقابت‌های قهرمانی کشور، تناقضی اساسی در گفته‌های مسئولین فدراسیون و آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد، وجود دارد.

طبق برنامه مسابقات قهرمانی کشور، هر استان تنها ۴ ورزشکار می‌تواند در این رقابت‌ها داشته باشد، اما اگر این قانون رعایت شده باشد پس چگونه از استان فارس که استانِ سرمربی تیم ملی است، ۸ نفر در اردوی تیم ملی بودند. همین تناقضات نشان از آن دارد که متر و معیار فدراسیون نجات غریق رکورد و تمرین نیست و گویا موضوعاتی از قبیل نسبت فامیلی یا بله قربان‌گو بودن بر مسائل فنی ارجحیت دارد.

در کنار این شیوه عجیب و سلیقه‌ای برای انتخاب ورزشکاران اعزامی، متأسفانه در عکس‌هایی که از تیم‌ ایران در مسابقات جهانی ایتالیا در سایت مسابقات قرار دارد، برخی افراد از جمله مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون نیز حضور دارند که اعزام این نفرات اضافی جای سوال دارد.

به نظر می‌رسد مسئولان این فدراسیون که شاید خیلی هم در‌ چشم نباشد و بسیاری با نحوه عملکرد آن آشنایی نداشته باشند با ارایه اطلاعات اشتباه به رسانه‌ها و انتشار اخبار اغراق شده از نتایج کسب شده، به دنبال روزمه سازی برای خود هستند تا ارتقای این رشته.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *