عبور بازار میوه از سد گرانی
خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: در دومین هفته از پاییز، میوههای فصل سرما در مغازههای میوه فروشی متنوعتر شدهاند و پوست سبز نارنگیها هم کمکم نارنجی شده اما هنوز 70درصد بازار در اختیار میوههای تابستانی است. سیب و انار و نارنگیهای پوست سبز نزدیک به یک ماه است که به بازار آمدهاند و به تازگی پرتقال و کیوی و خرمالو هم به آنها اضافه شده ولی نکته جالب در بازار میوه قیمت پایینتر نوبرانههای پاییزی در مقایسه با میوههای تابستانه است.
از گلابی شاه میوه با قیمت بالای 100هزار تومانیاش که صرفنظر کنیم، میانگین قیمت دیگر میوههای درختی در مغازههای سطح شهر تهران تابستان امسال هرگز از 60هزار تومان پایینتر نیامد و این نرخهای نجومی باعث شد بیشتر خانوادهها بهجای انواع میوههای درختی به سمت میوههای جالیزی مثل هندوانه و طالبی و گرمک بروند که با احتساب قیمت هر کیلو، انتخابهای بهصرفهتری بودند.
این قیمت بالا هنوز هم وجود دارد و با اینکه فصل برداشت بیشتر این میوهها به آخر رسیده قیمت از حوالی 60هزار تومان پایین نیامده است. در یکی از مغازههای میوهفروشیغرب تهران، هر کیلو آلو شابلون 56.800تومان، شلیل و شبرنگ 60هزار تومان، هلو هسته جدا 45هزار تومان، انگور قرمز بیدانه ارومیه 85هزار تومان، انگور بیدانه زرد 68هزار تومان، شلیل شمس 68هزار تومان، هلو انجیری 53هزار تومان و گلابی 115هزار تومان به فروش میرسد.
این در حالی است که جز خرمالوی 60هزار تومانی، قیمت دیگر میوههای پاییزه در این مغازه از 50هزار تومان کمتر است: هر کیلو کیوی 38هزار تومان، نارنگی 35هزار تومان، به اصفهان 48هزار تومان، سیب لبنان 48هزار تومان و پرتقال جنوب 54.800تومان. میانگین قیمت این میوهها حدود 45هزار تومان است درحالیکه هنوز هیچکدام به مرحله عرضه انبوه نرسیدهاند.
قیمت میوههای زمستانه رقابتی است
فروشندهها دلیل این اختلاف قیمت را ماندگاری بالا و قابلیت میوههای زمستانی برای نگهداری طولانی مدت میدانند که باعث میشود ضایعات آنها به حداقل برسد، درحالیکه میوههای تابستانی با توجه به ظرافت و حساسیت بافت آنها چنین شرایطی را ندارند و توزیع و نگهداری آنها پرهزینهتر است.
یکی از فروشندگان در این زمینه گفت: بارهایی که ضایعات میدهند قیمت بالاتری دارند و به همین دلیل در میان میوههای پاییزی خرمالو 2برابر نارنگی قیمت دارد. دلیل دیگری که برای نرخ مناسبتر میوههای نیمه دوم سال عنوان میشود این است که بهطور کلی حجم بار زمستانی بیشتر از تابستانی است.
یکی از فعالان بازار میوه با بیان این موضوع افزود: با اینکه مرکبات در شمال و جنوب کشور تولید میشود اما محصول شمال، کل نیاز کشور را جواب میدهد و فراوانی بار، قیمتها را رقابتیتر میکند.
بهگفته وی، پرتقال جنوب در شرایطی به بازار میوه تهران رسیده که هنوز پرتقال سال گذشته در انبارها وجود دارد، اما این شرایط برای بار تابستانی مهیا نیست و نیاز بازار باید از شهرهای مختلف در اقصینقاط کشور و در حجمهای کمتر تامین شود و گذشته از این امکان نگهداری طولانیمدت در انبار و سردخانه وجود ندارد. این عامل البته از سوی برخی دیگر از کارشناسان، بهعنوان مولفهای در جهت کاهش قیمت شناخته میشود.
گرانی دیگر کالاها میوه را گران کرد
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به اینکه بخش زیادی از میوههای تابستانه از شهرهای اطراف پایتخت تامین میشود، هزینه پایینتر حملونقل بار از این شهرها به تهران را عاملی برای توزیع ارزانتر دانست و گفت: معمولا به این شکل است که پایان فصل و میوههای آخر بار باید ارزانتر باشند و قیمت مناسبتری داشته باشند درحالیکه امسال شرایط برعکس شده و نوبرانههای ما قیمت مناسبتری دارند.
اسدالله کارگر افزود: با توجه به اینکه امسال مورد مهمی از آفت، سرمازدگی یا آسیب در باغهای میوه تابستانه نداشتیم این انتظار وجود داشت که در طول تابستان و با عرضه انبوه قیمتها کاهش داشته باشد که این اتفاق در حد انتظار ما نیفتاد.
وی با اشاره به اینکه قیمت بیشتر انواع میوههای درختی تابستان هنوز از توان خرید بخشی از مردم بالاتر است، افزود: رشد قیمت دیگر کالاها بر قیمت میوههای تابستانه تأثیر گذاشت و درحالیکه بهترین سال تولید را پشت سر گذاشتیم و میوهها بیشتر از حاشیه تهران تامین شد اما به لحاظ افزایش نرخ در دیگر کالاها، قیمت میوه را بالا نگه داشت.
کارگر ادامه داد: میوههای ورودی فصل ما امسال خوشبختانه قیمت مناسبی دارند و با گذشتن از زمان نوبرانه و با توزیع انبوه قیمتها قطعا از این مقدار هم پایینتر میآید.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره تامین بازار میوههای زمستانی گفت: درحال حاضر همه میوههای زمستانه شامل سیب، نارنگی، لیمو شیرین، پرتقال، کیوی، انار و خرمالو در میدان اصلی و مغازههای شهر تهران عرضه شده و ما تنها منتظر انبوه شدن توزیع این میوهها هستیم.
کارگر افزود: با توجه به کیفیت نهچندان بالای میوههای ابتدای فصل، یک ماه ابتدای پاییز را هم کماکان میوههای تابستانه مورد استقبال مردم است اما در ادامه با توزیع انبوه زمستانهها بازار و قیمتها متعادلتر میشود.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.