زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم از گذشته بیشتر است
ئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تفرق ادیان سماوی از هم و عدم تشکیل یک ملت بزرگ توسط آنها تحت عنوان ملت ابراهیم، موجب از دست دادن مصالح و مواجهه شدن با مشکلات است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی امروز در کنفرانس «اعتماد از دیدگاه ادیان ابراهیمی» در ژنو که با حضور علمای ادیان الهی برگزار شد با اشاره به آیه ۱۳۰سوره بقره (وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَه) خاطرنشان کرد: ادیان الهی که همگی جزء ملت ابراهیم هستند اگر به پیروی از این ملت نپردازند راه سفاهت و عدم رعایت مصلحت نسبت به خود را در پیش گرفتهاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اتباع ادیان سماوی همگی درچارچوب ملت ابراهیم معنا پیدا میکنند، گفت: اتباع ادیان سماوی باید بدانند همانطور که از قرآن استفاده میشود تفرق از چارچوب ملت ابراهیم سفاهت است. امروز فضا برای تشکیل ملت ابراهیم پرزمینهتر از گذشته امکان وقوع پیدا کرده است.
تفرق ادیان سماوی از یکدیگر موجب از دست دادن مصالح است
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: تفرق ادیان سماوی از هم و عدم تشکیل یک ملت بزرگ توسط آنها تحت عنوان ملت ابراهیم، سفاهت و از دست دادن مصالح و مواجهه شدن با مشکلات و خطرات است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سفاهت به معنای عدم توانایی بر رعایت مصلحت و نادیده گرفتن مصلحت است ومعنای آیه این است که بودن درون ملت ابراهیم و التزام به چارچوبی که ادیان را کنار هم گرد آورد، مصلحت دین، معنویت، خداوند و راه خدا در آن نهفته است. قران کریم درچندین جا با ادبیات محکم از اتباع ملت ابراهیم سخن گفته است.
زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم از گذشته بیشتر است
وی با توجه به شرایط جهانی شدن و روند رو به تصاعد بازگشت دین در این شرایط به صحنه اجتماع، گفت: امروز زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم جهت پوشش اتباع ادیان سماوی، بسیار پرزمینهتر از گذشته، امکان وقوع پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: جالب است که آیه ۹۵ سوره آل عمران بین صدق خداوند و اتباع از ملت ابراهیم رابطه برقرار کرده است، در آیه (قل صدق الله فاتّبعوا ملّة ابراهیم حنیفاً)، گویا پاسخ به این سوال است چرا ادیان مختلف منشا اختلاف شدند؟
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: طبق این آیه، مبدا کامل صدق خداوند است و خداوند در ارتباط با ادیان و ایجاد وحدت جوامع ادیان سماوی صادق است، ولی باید از آن ملتی که خداوند برای ادیان قرار داده است تحت عنوان ملت ابراهیم، پیروی کرد. ولی برای اینکه پیروان ادیان به اختلاف نیافتند باید هویت ملت ابراهیمی را فی مابین خود تقویت کنند.
طبق گزراش حوزه، وی در پایان گفت: در حقیقت، اختلاف بین اتباع ادیان به خداوند بازگشت ندارد خداوند صادق است اختلاف و جنگ و نزاع را بین ادیان وابسته به خود نخواسته است بلکه این اختلاف مربوط به ما اتباع ادیان است که از ملت ابراهیم حمایت نمیکنیم و هویت این ملت را محقق نمیکنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اتباع ادیان سماوی همگی درچارچوب ملت ابراهیم معنا پیدا میکنند، گفت: اتباع ادیان سماوی باید بدانند همانطور که از قرآن استفاده میشود تفرق از چارچوب ملت ابراهیم سفاهت است. امروز فضا برای تشکیل ملت ابراهیم پرزمینهتر از گذشته امکان وقوع پیدا کرده است.
تفرق ادیان سماوی از یکدیگر موجب از دست دادن مصالح است
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: تفرق ادیان سماوی از هم و عدم تشکیل یک ملت بزرگ توسط آنها تحت عنوان ملت ابراهیم، سفاهت و از دست دادن مصالح و مواجهه شدن با مشکلات و خطرات است.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سفاهت به معنای عدم توانایی بر رعایت مصلحت و نادیده گرفتن مصلحت است ومعنای آیه این است که بودن درون ملت ابراهیم و التزام به چارچوبی که ادیان را کنار هم گرد آورد، مصلحت دین، معنویت، خداوند و راه خدا در آن نهفته است. قران کریم درچندین جا با ادبیات محکم از اتباع ملت ابراهیم سخن گفته است.
زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم از گذشته بیشتر است
وی با توجه به شرایط جهانی شدن و روند رو به تصاعد بازگشت دین در این شرایط به صحنه اجتماع، گفت: امروز زمینه برای تشکیل ملت ابراهیم جهت پوشش اتباع ادیان سماوی، بسیار پرزمینهتر از گذشته، امکان وقوع پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: جالب است که آیه ۹۵ سوره آل عمران بین صدق خداوند و اتباع از ملت ابراهیم رابطه برقرار کرده است، در آیه (قل صدق الله فاتّبعوا ملّة ابراهیم حنیفاً)، گویا پاسخ به این سوال است چرا ادیان مختلف منشا اختلاف شدند؟
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: طبق این آیه، مبدا کامل صدق خداوند است و خداوند در ارتباط با ادیان و ایجاد وحدت جوامع ادیان سماوی صادق است، ولی باید از آن ملتی که خداوند برای ادیان قرار داده است تحت عنوان ملت ابراهیم، پیروی کرد. ولی برای اینکه پیروان ادیان به اختلاف نیافتند باید هویت ملت ابراهیمی را فی مابین خود تقویت کنند.
طبق گزراش حوزه، وی در پایان گفت: در حقیقت، اختلاف بین اتباع ادیان به خداوند بازگشت ندارد خداوند صادق است اختلاف و جنگ و نزاع را بین ادیان وابسته به خود نخواسته است بلکه این اختلاف مربوط به ما اتباع ادیان است که از ملت ابراهیم حمایت نمیکنیم و هویت این ملت را محقق نمیکنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *