سیستم عدالت کیفری نژادپرستانه و حضور نامتناسب سیاه‌پوستان در زندان‌های آمریکا

15:07 - 09 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۹۵۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عدم تناسب میان درصد جمعیت سیاه‌پوستان و سفید پوستان در زندان‌های آمریکا نشان از واقعیت‌های ناگفته بسیاری دارد.

خبرگزاری میزان - این آمار آشنا اما شگفت‌انگیز است؛ نرخ زندانی شدن در آمریکا چند برابر کشورهای دیگر است.

بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی موسسه «مارشال پراجکت»، از دهه 1920 تا 1970، میزان حبس عمدتا در حدود 110 نفر به ازای هر 100 هزار آمریکایی ثابت بود اما امروز نزدیک به 500 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است.

این دولت آمریکاست که انگیزه سود را وارد تجارت زندان کرد و اجازه داد تا «ایده زندان‌های خصوصی» پیشگام شود.

در حال حاضر زندان‌های خصوصی حدود 7 درصد از زندانیان ایالتی و 17 درصد از زندانیان فدرال را در خود جای داده‌اند.

یک کارشناس آمریکایی نابرابری نژادی در تعداد زندانیان را به دلیل «عدم توازن قدرت سیاسی» می‌داند.

سیاه‌پوستان آمریکایی پنج برابر سفیدپوستان در زندان‌های ایالتی در سراسر این کشور زندانی هستند و احتمال زندانی شدن افراد لاتین 1.3 برابر سفیدپوستان است.

زمانی که «درک شووین»، افسر سابق پلیس مینیاپولیس در سال 2020 «جورج فلوید» را با فشار زانو روی گردن او کشت، جهان شاهد نژادپرست‌ترین عناصر آمریکا بود.

تقریباً یک سال بعد، «شووین» به دلیل مرگ «فلوید» محکوم شد، یک حکم نادر در میان افسران مجری قانون که شهروندان غیرمسلح را می‎کشند؛ مبارزه برای عدالت نژادی در سیستم حقوقی کیفری آمریکا همچنان ادامه دارد.

اصلاحات واقعا معنادار در سیستم عدالت کیفری بدون اذعان به زیربنای نژادپرستانه آن قابل انجام نیست؛ توجه فوری و متمرکز به علل و پیامدهای نابرابری‌های نژادی برای رفع آنها ضروری است.

در سطح ملی، یک نفر از هر 81 بزرگسال سیاه‌پوست در آمریکا دوران محکومیت خود را در زندان دولتی می‌گذراند؛ «ویسکانسین» از نظر میزان زندانی شدن سیاه‌پوستان پیشتاز این کشور است و از هر 36 سیاه‌پوست در ویسکانسین یک نفر در زندان است.

علاوه بر این در 12 ایالت آمریکا، بیش از نیمی از جمعیت زندانیان سیاه‌پوست هستند؛ آلاباما، دلاور، جورجیا، ایلینوی، لوئیزیانا، مریلند، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، نیوجرسی، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی و ویرجینیا.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *