اصولی: در تغییر سرمربی صلاح فدراسیون فوتبال لحاظ شد/ پیشنهاد 200 میلیاردی برای اسپانسری نداشتیم
خبرگزاری میزان - احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفتوگو با برنامه تلویزیونی «ورزشگاه» درباره انتخاب مجدد کیروش و شرایط تیم ملی در مسیر آمادهسازی برای جام جخانی صحبتهایی انجام داد که در زیر میخوانید.
*رئیسه فدراسیون و من بهعنوان سخنگو باید جنبههای قطعی و ملاحظاتی که به صلاح فوتبال کشورمان است، لحاظ کنیم. نکتهای هم که من پیش از انتخاب کیروش گفته بودم براساس جمعبندیهایی بود که در هیئت رئیسه به آن رسیده بودیم و به این دلیل که از لحاظ زمانی در مضیقه بودیم، برخی تصمیمات و موضوعات منوط به تحقق برخی شروط بود. شاید در مقطعی این شرایط محقق نمیشد و بحثی درباره تغییر سرمربی مطرح نمیشد.
*دیدگاه سازمان رسمی یعنی فدراسیون فوتبال زمانی محقق میشود که فرمان در دست کیروش قرار بگیرد. همین الان بازی امروز ما با اروگوئه حاصل برنامهریزی تیم و کادر فنی قبلی است که کار را انجام دادند. از لحاظ حرفهای و صلاح فدراسیون فوتبال به هیچ عنوان به نفع فوتبال ما نبود که روی گمانهزنیها صحبت کنیم. بارها گفتهام برای رئیس، هیئت رئیسه و فدراسیون فوتبال شرط مختوم و قطعی این است که تیم ملی در رویدادی مثل جام جهانی بهترین نتیجه را کسب کند. این امر قطعی است. این حضور قدرتمند براساس دادهها، متغیرها و... مورد آنالیز قرار میگیرد و محقق میشود، در این پردازشهاست که باعث میشود ما به گزینه X و Y برسیم.
*در مورد این موضوع با هیچکس رودربایستی نداریم، هر فرد و شخصی که بتواند بهترین شرایط را برای تیم ملی در جام جهانی محقق کند، بدون اینکه اسیر بحثهای رسانهای، گمانهزنیها و برخی اظهارنظرها که همه برای ما قابل احترام و از سر دلسوزی است، نمیشویم. تصمیمات ما با چند پیششرط گرفته شد، برای نحوه اطلاعرسانی این جابجایی نیز صلاح فدراسیون فوتبال لحاظ شد.
*ریاست من در کمیته بازاریابی اسفند سال گذشته به پایان رسید. من رئیس کمیته فوتسال فدراسیون هستم. درباره بازاریابی نیز باید بگویم که استعفا کردم، اما هنوز فردی بهعنوان جایگزین من انتخاب نشده است و به همین دلیل بهعنوان سرپرست در کمیته بازاریابی با فدراسیون همکاری میکنم.
*مهمترین رویکردی که سعی کردیم در حوزه بازاریابی ایجاد کنیم این است که مهمترین شاخصه درآمدزایی در فوتبال، یعنی حق پخش تلویزیونی را پیگیری کنیم. صحبتهایی در این زمینه انجام دادیم، هر چند مشکلات و موانع جدی وجود دارد، اما مبانی فکری و توضیحی آماده شد و تلاش کردیم آنها را در اختیار دوستانی که در حوزه تصمیمگیری میکنند، ارائه کنیم. در حوزه فضاهای اجتماعی طرح خیلی خوبی را آماده کرده و فراخوانی گذاشتیم. در این حوزه دنبال شریک تجاری بودیم و میخواستیم کار را به صورت کلی واگذار نکنیم، زیرا معتقدیم در فضای هواداری و پلتفرمهایی که به صورت عمومی در فضای مجازی مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان کارهای خوبی برای فدراسیون انجام داد.
*درباره اینکه فدراسیون فوتبال پیشنهاد 200 میلیارد تومانی یک شرکت برای اسپانسری را نپذیرفته است باید بگویم که نه، اینطور نیست. ما فضایی را طراحی کردیم. موضوعی که سعی کردیم در حوزه بازاریابی دنبال کنیم این بود که همه تصمیمات و قراردادها در حوزه جذب حامی مالی در چارچوبی قرار بگیرد تا در فراخوانهای قانونی و آییننامهای کمیسیون معاملات منتشر و سپس منجر به عقد قرارداد شود. سعی کردیم به شکل مزایده و مناقصه فراخوان بدهیم و در این چارچوب همه پیشنهادات را گرفتیم.
*درباره استفاده از شریک تجاری در حوزه IPTV، سوشیال مدیا و ... فراخوانی دادیم که دو مجموعه شناخته شده در کشور جلو آمدند و پیشنهاداتی هم دادند، ولی به دلیل اینکه کمیته بازاریابی با سرپرست اداره میشد و هیئت رئیسه حد نصاب نداشت، این موضوع موکول به زمان انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال شد. همینطور در بحث حامی مالی داوران با شرکت نفت پارس قرارداد سه ساله قبلی را با افزایش پنج برابری منعقد کردیم.
*باید شکل حقوقی و قانونی را جلو میبردیم. زمانی کار به تصمیم نهایی میرسید، دوستانی که مذاکره میکردند یک نکته میگفتند که آیا رئیس بعدی بیاید این قرارداد را میپذیرد یا نه؟ امضا را باید رئیس فدراسیون انجام بدهد. کسانی که به فراخوانها میآمدند میگفتند اجازه بدهید رئیس فدراسیون مشخص بشود.
*آنجا رویکردهای دیگری وجود داشت و فعالیت کمیته بازاریابی پسا عزیزی خادم بود. در دوره عزیزی خادم، ایشان نگاه دیگری به این موارد داشت و با تمام کمیتههای تخصصی به نحوی دیگر برخورد میکرد، کار کارشناسی نمیکرد، مثلاً برای VAR در هیئت رئیسه هیچ صحبتی نشد و به یکباره دیدیم در تلویزیون بحثش را مطرح کرد.
*این را که میگویم، یک دستاورد برای خودم و هیئت رئیسه است. ما تمام قراردادها و تصمیماتی که میگیریم را در یک چارچوب قرار دادیم. در لباس تیم ملی هم این اتفاق افتاد که در گذشته به این شکل نبود. فراخوان ما بینالمللی بود و نشانهای غیر ایرانی را هم دعوت کردیم. در این فراخوان شش پاکت دریافت کردیم که سه شرکت خارجی بود. یک نام تجاری مشترک ایرانی - آلمانی بود و دو برند ایرانی. اسناد فراخوان مشخص بود، چیزی که برای ما مهم بود، این بود که گل کار همین جام جهانی است ولی باید از این استفاده کنیم تا برای سه، چهار سال آینده هم فدراسیون را تامین مالی کنیم. خیلیها دوست داشتند همین سه بازی دیده بشوند و بعد از آن بروند خداحافظ.
*مهمترین شرط ما این بود که سه ساله قرارداد میبندیم. پیشنهاد سه برند خارجی تامین اقلام مورد نیاز ما بود، شکل تحویل و تسویه حساب خارج از ایران بود و بابت تحریمها ملاحظاتی وجود داشت. یک برند میگفت در آلمان و هامبورگ البسه را به شما تحویل میدهم، در صورتی که برای ما یک فاکتور مهم، تامین به موقع البسه است. در جام جهانیهای قبل با یک برند خارجی قرارداد بستیم ولی به خاطر تحریمها یک بخش را ارسال کردند و دیگر از ارسال سایر لباسها خودداری کردند و گفتند دیگر پول هم نفرستید. برند ایرانی - آلمانی میخواست قرارداد یک ساله امضا کند که البته بعداً این را اصلاح کرد. البته برای ما بحث کیفی هم مهم بود. یک کمیته سه نفره برای بحث کیفی تشکیل شد و بر اساس یک جدول، امتیاز داده شد.
*در خصوص چالشهای حقوقی برای البسه تیم ملی و احتمال رویارویی با چنین مشکلاتی باید تاکید کنم که این از خبرهایی است که شما دارید و ما اطلاعی نداریم، حتی خواب و کابوسش را هم ندیدیم. مهمترین مولفه در بحث کیفیت لباس، پارچه و تکنولوژی است. برای آب و هوای قطر، تکنولوژی خنککنندگی لازم است. تولید این پارچه عمدتاً در شرق آسیا صورت میگیرد و خیلی از برندها، لباسهای خود را از آنجا و تحت لیسانس تولید میکنند. برند انتخاب شده تیم ملی پارچه را از آنجا تأمین میکند و نمونه پارچه را هم آورد.
*در واکنش به اعتراض بازیکنان تیم ملی به کیفیت لباس و برند فعلی تیم ملی در اردوی قبلی این تیم در قطر باید اشاره کنم که این را پیگیری کردیم. بابت این موضوع حساس بودیم و سه چهار ماه درگیر شدیم تا به تصمیم نهایی برسیم. این شرکت را مورد سؤال قرار دادیم. اصلاً در اردوی قطر معلوم نبود برند فعلی، اسپانسر تیم ملی شود. البته این را هم باید بگویم کل برنامهریزی که فدراسیون دیده بود، برای آب و هوای کانادا بود و تیمی که از فدراسیون با برند توافق کرده بود، ملاحظه آب و هوای کانادا را کرده بود. ما اعتراض بازیکنان را منتقل کردیم و جواب را گرفتیم.
*تمام البسه ورزشی تمام تیم ملی بزرگسالان تا سه سال رایگان تأمین میشود. در بحث فوتبال ساحلی، فوتسال و بانوان در سطح بزرگسالان هم تا مبلغ 10 میلیارد تومان تأمین میشود. این را تهاتر کردهایم. این یک سیاست در فدراسیون است که خودم طرفدار و حتی طراحش بودم.
*باید بهترین پیشنهاد را انتخاب میکردیم. شرکتهای دیگر پیشنهادی ندادند. برندی که سه خط دارد حتی به ما نزدیک هم نشد. ما پیشنهاد را فراخوان گذاشتیم و از جلسات فیلم گرفتیم. ببینید چه کسی بهترین پیشنهاد را داده است. این بهترین پیشنهادی بوده که دریافت کردیم، از جهات مختلف هم عدد هم کیفیت. فقط سه سال اقلام تیم ملی بزرگسالان خودش یک عددی میشود و برای خریدهایی که انجام میدهیم، سقف سالیانه 10 میلیارد است و برای سه سال 30 میلیارد تومان میشود.
انتهای پیام/