دستگیری و حمایت از فقرا از اصول سیره اهل بیت (ع) بود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین اصول هیاتی و مذهبی بودن را تبعیت از اصول اهل بیت (ع) از جمله دستگیری از نیازمندان دانست.
خبرگزاری میزان -
وی افزود: برخی از هیاتها و منابر و مجالس اهل بیت (ع) راجع به اشخاص صحبت میکنند، ولی رابطه آنها را با امت امروز قطع میکنند؛ مثلا راجع به کربلا صحبت میکنند، ولی راجع به مثلها و تکرارهای تاریخ آن سخن نمیگویند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:زمانی که در نماز، تابع امام جماعت هستیم چگونه تصور میکنیم که نباید از اهل بیت (ع) تبعیت کنیم؛ برخیها به خاطر مسایلی که در روز کربلا رخ داد به حدی گریه و بی تابی میکنند که به حد مرگ میافتند، ولی حاضر نیستند در خصوص مسایلی که در همین مسیر در سیر تاریخ رخ داده است کوچکترین مداخلهای کنند؛ اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت (ع) منافات دارد قطعا درست نیست.
پورازغدی تصریح کرد: این سیره و آیات وروایات برای مردم دوران غیبت عنوان شده است وباید از همه این منابع استفاده کنیم؛ هدف ما از ترویج مکتب اهل بیت (ع) صرفا اثبات حقانیت این مکتب نیست، زیرا پس از اثبات حقانیت وظیفه ما تازه شروع میشود؛ تازه اگر همه مردم جهان مسلمان شوند همسان ما خواهند شد، ولی میتوانیم اگر از خود بپرسیم که خود ما برای مکتب اهل بیت (ع) و هدف این مکتب چه کردیم چه پاسخی داریم؟
وی گفت: رشد فرد و جامعه، توحید، اخلاق، معنویت و گسترش اخلاق و عدالت در جامعه از اهداف اصلی مکتب اهل بیت (ع) است؛ روضه و مداحیها وسیله است و اگر ما را به هدف نرساند قطعا همین مراسمی که بدون در نظر گرفتن اهداف مکتب باشد به انحراف کشیده میشود، زیرا اولین مجلس رسمی قانونی برای امام حسین (ع) از سوی یزید برگزار شد؛ در زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای میداد و محمد رضا شاه پهلوی هم به هیأتها قند و چای میداد..
وی افزود: اعدام شدن عالم بزرگ تبریز در روز عاشورا همزمان که با قمه زنی ۴۰ هزار نفره و بی تفاوتی عزاداران نسبت به این جنایت روسها همراه بود از جمله وقایع تاریخی است که ثابت میکند که عزاداری که میگوید نباید سیاسی باشیم به چه سمتی میرود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اهل بیت (ع) ما در محضر خداوند، عبد ذلیل و در محضر خلق نیز برادر مودب و خدمت گذار بودند؛ لازم است که در هیاتها در هر عزاداری مرتبط به هر کدام از حضرات اهل بیت (ع) چند روایت از آن بزرگوار در خصوص خدمت به مردم ذکر شود؛ در روضهها تنها به رجزخواهیهای حضرت عباس (ع) بسنده نشود بلکه باید این مطلب را بیان کرد که ایشان به چه شکلی از مکتب الهی دفاع کردند.
پورازغدی تصریح کرد: خدمت به مردم به خصوص فقرا و ضعفا یکی از مهمترین دستورات اهل بیت (ع) است؛ کمونیستها و بهاییها و وهابیها و گروههای تبشیری و کلیسا و سرویسهای جاسوسی دنیا با حربه خدمت رسانی به یارگیری اقدام میکنند.
وی افزود: هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت (ع) است و به همین طریق سخنان غیر واقعی در خصوص مسایل مرتبط به انقلاب مطرح میکنند؛ حال در این میان اگر هیاتیها ما با پرچم امام حسین (ع) در صف اول خدمت رسانی مردم باشد جهاد واقعی در این دوره شکل میگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که در جریان ادامه جریان ولایت و حکومت در زمان پس از پیامبر به شک افتاد؛ خوارج نیروهای دارای شور و بدون شعور بودند؛ عدهای هم هستند که شعور دارند، ولی به هیچ وجه شور ندارند که بدون شور قطعا به دایره بی تعهدی خواهند افتاد.
پورازغدی تصریح کرد: یک میلیون نفر در یمن به وبا مبتلا شدند و هزاران کودک به خاطر بی غذایی و بی آبی مردند، ولی متاسفانه صدایی از کسی بر نمیآید؛ متاسفانه خیزشی که باید و شاید در این زمینه شکل نگرفت و قشر مذهبی و غیر مذهبی ما نسبت به این مساله واکنشی نشان نمیدهند.
وی گفت: آنچه در گزارشهای تاریخی در خصوص حکم امام علی (ع) در تاریخ اسلام گزارش میشود و این مطلب را میتوان یافت آن است که ایشان تنها کسانی را اعدام کرد که ایشان را خدا میدانستند؛ این افراد در حین اعدام هم میگفتند که علی (ع) خدا است و دست از سخنان خود بر نمیداشتند؛ امام علی (ع) بارها سعی کردند که با هدایت این افراد آنها را نجات دهند، ولی این افراد حاضر به استغفار نبودند.
وی افزود: فقرا و مستضعفان و طبقه سفلی در مکتب ما جزو مهمترین افرادی هستند که باید در جامعه به داد آنها رسید، زیرا این افراد بی دفاع هستند و توان دفاع در مقابل کوچکترین مسایل طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؛ امروز خانوادههایی داریم که کل زندگی آنها با یارانه میگذرد؛ امروزه زنان بی سرپرست و بیماران بیکار و... بسیاری در جامعه ما حضور دارند، ولی متاسفانه هنوز آن حسی که اهل بیت (ع) از ما انتظار داشتند در خصوص این افراد شکل نگرفته اند در حالی که امام علی (ع) فرمودند که هرجا که این افراد حضور دارند ما و انبیا هم هستیم، ولی متاسفانه پیروان حضرت حضور ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی این حس در میان پیروان امام علی (ع) وجود ندارد قطعا در میان ادارات نیز نباید این مساله را جستجو کرد؛ ایشان فرمودند که خدا در میان این طبقه هستند؛ این طبقه انسانهای بی ادعا و بسیار قانع هستند؛ این افراد غمهایی دارند که شاید برای اکثر جامعه قابل درک نباشد؛ هیاتی و روحانی هیاتی و مکتب اهل بیت (ع) باید در کنار این مردم زندگی کنند و آنها را با کمکهای کوچک دلگرم کنند.
پورازغدی تصریح کرد: امروزه اجارههای خانههای شمال شهر تهران به اندازه قیمت خانه است؛ باید مقابل خانههای ثروتمندان رفت و پرسید که این مال را از کجا آورده اید؟ امام علی (ع) فرمودند که بخش مهمی از بیت المال را باید صرف پایینترین طبقات کنید و در این کمک بین دورترین و نزدیکترین منطقه نباید تبعیضی قائل شد؛ امام از درد گرسنگی مردم در دورترین مناطق تا صبح نمیخوابیدند و اگر این امام را با رفتار خود مقایسه کنیم به چه نتیجهای میرسیم؟
وی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مساله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه ما را از زندگی محرومان دور کند.
وی افزود: امام علی (ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که حتی کارهای عمرانی بزرگ نیز نباید تو را از رسیدگی به محرومان باز بدارد، زیرا آنها برای همه کمکهای کوچک نیز نیازمند فوری هستند؛ پروژههای بزرگ نباید ما را نسبت به فقرا بی تفاوت کنند؛ زیرا مشکلات فقرا برای ما کوچک، ولی برای آنها بسیار بزرگ است؛ امام همچنین فرمودند که حاکم نباید برای طبقات مردم رو ترش کند و یا برای آنها ژست و قیافه بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام علی (ع) و اهل بیت (ع) نسبت به حقوق کودکان بسیار حساس بودند؛ ایشان که میفرمودند: اگر تمام دنیای عرب در مقابل من بایستند از آنها نمیترسم در محضر خدا و در مواجهه با انسانهای مظلوم و به خصوص کودکان یتیم به لرزه میافتادند؛ روایت شده است که زمانی که ایشان صدای گریه کودکان و ایتام را میشنید به ضعف میافتادند.
پورازغدی تصریح کرد: رسیدگی امام به ایتام به حدی بود که برخی از کودکان میگفتند کهای کاش ما هم یتیم بودیم؛ چرا نباید در جامعه چنین رفتاری با مستمندان داشته باشیم؟ ائمه ما اسوه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بودند؛ مردم همیشه باید حس کنند که حامی آنها از همین قشر هستند؛ امام علی (ع) برای یک مهمان فقیر خود بخشی از باغ خود که ۱۲ هزار درهم بود را فروختند تا ۴ هزار درهم این جوان فقیر با بخشی از آن پول بتواند ازدواج کرده و شغلی بیابد و خانه بخرد؛ پس از شنیدن این خبر، فقرای مدینه صف کشیدند و امام نیز ۸ هزار درهم از ۱۲ هزار درهم پول باغ را به آنها بخشید.
وی گفت: مدل زندگی امامان ما استثنایی است که از ما هم میخواهند در این مسیر گام برداریم؛ فضه وحضرت زهرا (س) کارهای منزل را با هم تقسیم میکردند و خدمت کاری محض معنی نداشت؛ حتی روایت شده است که حضرت زهرا (س) فضه را که در خواب بود را نیز باد میزدند تا او راحت بخوابد و ایشان نیز کارهای منزل را به جای فضه انجام میدادند؛ سلمان نقل میکند که معلوم نبود که کدام یک از این خانمها خدمت کار این خانه است.
به گزارش روابط عمومی جامعه ایمانی مشعر، حسن رحیم پورازغدی صبح امروز ۲۵ مردادماه در نهمین همایش هیاتهای محوری و برگزیده کشوری در مجتمع یاوران مهدی (عج) قم گفت: اهل بیت (ع) اگر معین الضعفا و باب الحوایج هستند، به این معنی است که یکی از مهمترین ارکان امامت این حضرات کمک به درماندگان و محرومان بوده است؛ پس کسانی که با این القاب از اهل بیت (ع) یاد میکنند باید خود را در این تراز قراردهند..
وی افزود: برخی از هیاتها و منابر و مجالس اهل بیت (ع) راجع به اشخاص صحبت میکنند، ولی رابطه آنها را با امت امروز قطع میکنند؛ مثلا راجع به کربلا صحبت میکنند، ولی راجع به مثلها و تکرارهای تاریخ آن سخن نمیگویند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:زمانی که در نماز، تابع امام جماعت هستیم چگونه تصور میکنیم که نباید از اهل بیت (ع) تبعیت کنیم؛ برخیها به خاطر مسایلی که در روز کربلا رخ داد به حدی گریه و بی تابی میکنند که به حد مرگ میافتند، ولی حاضر نیستند در خصوص مسایلی که در همین مسیر در سیر تاریخ رخ داده است کوچکترین مداخلهای کنند؛ اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت (ع) منافات دارد قطعا درست نیست.
پورازغدی تصریح کرد: این سیره و آیات وروایات برای مردم دوران غیبت عنوان شده است وباید از همه این منابع استفاده کنیم؛ هدف ما از ترویج مکتب اهل بیت (ع) صرفا اثبات حقانیت این مکتب نیست، زیرا پس از اثبات حقانیت وظیفه ما تازه شروع میشود؛ تازه اگر همه مردم جهان مسلمان شوند همسان ما خواهند شد، ولی میتوانیم اگر از خود بپرسیم که خود ما برای مکتب اهل بیت (ع) و هدف این مکتب چه کردیم چه پاسخی داریم؟
وی گفت: رشد فرد و جامعه، توحید، اخلاق، معنویت و گسترش اخلاق و عدالت در جامعه از اهداف اصلی مکتب اهل بیت (ع) است؛ روضه و مداحیها وسیله است و اگر ما را به هدف نرساند قطعا همین مراسمی که بدون در نظر گرفتن اهداف مکتب باشد به انحراف کشیده میشود، زیرا اولین مجلس رسمی قانونی برای امام حسین (ع) از سوی یزید برگزار شد؛ در زمان پهلوی سفارت انگلیس به مردم عزادار قمه و چای میداد و محمد رضا شاه پهلوی هم به هیأتها قند و چای میداد..
وی افزود: اعدام شدن عالم بزرگ تبریز در روز عاشورا همزمان که با قمه زنی ۴۰ هزار نفره و بی تفاوتی عزاداران نسبت به این جنایت روسها همراه بود از جمله وقایع تاریخی است که ثابت میکند که عزاداری که میگوید نباید سیاسی باشیم به چه سمتی میرود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اهل بیت (ع) ما در محضر خداوند، عبد ذلیل و در محضر خلق نیز برادر مودب و خدمت گذار بودند؛ لازم است که در هیاتها در هر عزاداری مرتبط به هر کدام از حضرات اهل بیت (ع) چند روایت از آن بزرگوار در خصوص خدمت به مردم ذکر شود؛ در روضهها تنها به رجزخواهیهای حضرت عباس (ع) بسنده نشود بلکه باید این مطلب را بیان کرد که ایشان به چه شکلی از مکتب الهی دفاع کردند.
پورازغدی تصریح کرد: خدمت به مردم به خصوص فقرا و ضعفا یکی از مهمترین دستورات اهل بیت (ع) است؛ کمونیستها و بهاییها و وهابیها و گروههای تبشیری و کلیسا و سرویسهای جاسوسی دنیا با حربه خدمت رسانی به یارگیری اقدام میکنند.
وی افزود: هدف اصلی دشمنان، کوبیدن مکتب اهل بیت (ع) است و به همین طریق سخنان غیر واقعی در خصوص مسایل مرتبط به انقلاب مطرح میکنند؛ حال در این میان اگر هیاتیها ما با پرچم امام حسین (ع) در صف اول خدمت رسانی مردم باشد جهاد واقعی در این دوره شکل میگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ابن ملجم از نیروهای جهادی شهادت طلب بود که در جریان ادامه جریان ولایت و حکومت در زمان پس از پیامبر به شک افتاد؛ خوارج نیروهای دارای شور و بدون شعور بودند؛ عدهای هم هستند که شعور دارند، ولی به هیچ وجه شور ندارند که بدون شور قطعا به دایره بی تعهدی خواهند افتاد.
پورازغدی تصریح کرد: یک میلیون نفر در یمن به وبا مبتلا شدند و هزاران کودک به خاطر بی غذایی و بی آبی مردند، ولی متاسفانه صدایی از کسی بر نمیآید؛ متاسفانه خیزشی که باید و شاید در این زمینه شکل نگرفت و قشر مذهبی و غیر مذهبی ما نسبت به این مساله واکنشی نشان نمیدهند.
وی گفت: آنچه در گزارشهای تاریخی در خصوص حکم امام علی (ع) در تاریخ اسلام گزارش میشود و این مطلب را میتوان یافت آن است که ایشان تنها کسانی را اعدام کرد که ایشان را خدا میدانستند؛ این افراد در حین اعدام هم میگفتند که علی (ع) خدا است و دست از سخنان خود بر نمیداشتند؛ امام علی (ع) بارها سعی کردند که با هدایت این افراد آنها را نجات دهند، ولی این افراد حاضر به استغفار نبودند.
وی افزود: فقرا و مستضعفان و طبقه سفلی در مکتب ما جزو مهمترین افرادی هستند که باید در جامعه به داد آنها رسید، زیرا این افراد بی دفاع هستند و توان دفاع در مقابل کوچکترین مسایل طبیعی و غیر طبیعی را ندارند؛ امروز خانوادههایی داریم که کل زندگی آنها با یارانه میگذرد؛ امروزه زنان بی سرپرست و بیماران بیکار و... بسیاری در جامعه ما حضور دارند، ولی متاسفانه هنوز آن حسی که اهل بیت (ع) از ما انتظار داشتند در خصوص این افراد شکل نگرفته اند در حالی که امام علی (ع) فرمودند که هرجا که این افراد حضور دارند ما و انبیا هم هستیم، ولی متاسفانه پیروان حضرت حضور ندارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی این حس در میان پیروان امام علی (ع) وجود ندارد قطعا در میان ادارات نیز نباید این مساله را جستجو کرد؛ ایشان فرمودند که خدا در میان این طبقه هستند؛ این طبقه انسانهای بی ادعا و بسیار قانع هستند؛ این افراد غمهایی دارند که شاید برای اکثر جامعه قابل درک نباشد؛ هیاتی و روحانی هیاتی و مکتب اهل بیت (ع) باید در کنار این مردم زندگی کنند و آنها را با کمکهای کوچک دلگرم کنند.
پورازغدی تصریح کرد: امروزه اجارههای خانههای شمال شهر تهران به اندازه قیمت خانه است؛ باید مقابل خانههای ثروتمندان رفت و پرسید که این مال را از کجا آورده اید؟ امام علی (ع) فرمودند که بخش مهمی از بیت المال را باید صرف پایینترین طبقات کنید و در این کمک بین دورترین و نزدیکترین منطقه نباید تبعیضی قائل شد؛ امام از درد گرسنگی مردم در دورترین مناطق تا صبح نمیخوابیدند و اگر این امام را با رفتار خود مقایسه کنیم به چه نتیجهای میرسیم؟
وی گفت: یک بلای دیگر که دچار برخی از مسئولین و برخی مذهبیون شده، مساله رفاه زدگی است؛ نباید پنداشت که اگر مذهبی و هیاتی بودیم حق داریم هرگونه که دوست داریم زندگی کنیم؛ نباید این رفاه ما را از زندگی محرومان دور کند.
وی افزود: امام علی (ع) به جناب مالک اشتر فرمودند که حتی کارهای عمرانی بزرگ نیز نباید تو را از رسیدگی به محرومان باز بدارد، زیرا آنها برای همه کمکهای کوچک نیز نیازمند فوری هستند؛ پروژههای بزرگ نباید ما را نسبت به فقرا بی تفاوت کنند؛ زیرا مشکلات فقرا برای ما کوچک، ولی برای آنها بسیار بزرگ است؛ امام همچنین فرمودند که حاکم نباید برای طبقات مردم رو ترش کند و یا برای آنها ژست و قیافه بگیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امام علی (ع) و اهل بیت (ع) نسبت به حقوق کودکان بسیار حساس بودند؛ ایشان که میفرمودند: اگر تمام دنیای عرب در مقابل من بایستند از آنها نمیترسم در محضر خدا و در مواجهه با انسانهای مظلوم و به خصوص کودکان یتیم به لرزه میافتادند؛ روایت شده است که زمانی که ایشان صدای گریه کودکان و ایتام را میشنید به ضعف میافتادند.
پورازغدی تصریح کرد: رسیدگی امام به ایتام به حدی بود که برخی از کودکان میگفتند کهای کاش ما هم یتیم بودیم؛ چرا نباید در جامعه چنین رفتاری با مستمندان داشته باشیم؟ ائمه ما اسوه خدمت به مردم و حل مشکلات مردم بودند؛ مردم همیشه باید حس کنند که حامی آنها از همین قشر هستند؛ امام علی (ع) برای یک مهمان فقیر خود بخشی از باغ خود که ۱۲ هزار درهم بود را فروختند تا ۴ هزار درهم این جوان فقیر با بخشی از آن پول بتواند ازدواج کرده و شغلی بیابد و خانه بخرد؛ پس از شنیدن این خبر، فقرای مدینه صف کشیدند و امام نیز ۸ هزار درهم از ۱۲ هزار درهم پول باغ را به آنها بخشید.
وی گفت: مدل زندگی امامان ما استثنایی است که از ما هم میخواهند در این مسیر گام برداریم؛ فضه وحضرت زهرا (س) کارهای منزل را با هم تقسیم میکردند و خدمت کاری محض معنی نداشت؛ حتی روایت شده است که حضرت زهرا (س) فضه را که در خواب بود را نیز باد میزدند تا او راحت بخوابد و ایشان نیز کارهای منزل را به جای فضه انجام میدادند؛ سلمان نقل میکند که معلوم نبود که کدام یک از این خانمها خدمت کار این خانه است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *