دولت در تنظیم قیمت و بازار کالا‌های اساسی به مکانیسم بورس اعتماد کند

15:45 - 23 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۴۴۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید همانند گذشته در تنظیم بازار‌ها به مکانیسم بازار و مشخصا بورس کالا اعتماد کند چراکه تعادل بازار‌ها با ایجاد محدودیت حاصل نمی‌شود بلکه سازوکار بورس می‌تواند علاوه بر تنظیم بازارها، نقش موثری در پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

دولت در تنظیم قیمت و بازار کالا‌های اساسی به مکانیسم بورس اعتماد کنداحمد انارکی محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: عملکرد بورس کالا طی بیش از ۱۰ سال گذشته در روند مبادلات محصولات و تنظیم بازار کالا‌های اساسی مطلوب بوده و این بازار توانسته شفافیت و جلوگیری از رانت خواری را در اقتصاد کشور احیا کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت نباید با برخی مصوبات ارزی مانع از ایجاد رقابت و واقعی شدن قیمت کالا‌ها شود، تصریح کرد: دولت باید همانند گذشته در تنظیم بازار‌ها به مکانیسم بازار و مشخصا بورس اعتماد کند چراکه تعادل بازار‌ها با ایجاد محدودیت حاصل نمی‌شود بلکه سازوکار بورس می‌تواند علاوه بر تنظیم بازارها، نقش موثری در پیشرفت اقتصادی کشور داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بورس آگاه سازی را به تولیدکنندگان و خریداران ارائه می‌دهند بیان کرد: تا قبل از تاسیس بورس کالا، فعالان صنایع باید به طور غیررسمی از روند قیمت کالا‌ها در سراسر کشور مطلع می‌شدند که بعضا گمانه زنی و شایعات نیز در این امر دخیل بود، اما امروز به واسطه وجود بورس کالا در اقتصاد ملی، همه دست اندرکاران بازار کالای کشور از آخرین اطلاعات قیمتی و روند معاملات مطلع هستند و قدر این مرجعیت قیمتی را باید دانست.

به گفته وی، دولت باید با ارائه مشوق‌هایی نسبت به جذب هرچه بیشتر تولیدکنندگان بالادست و پایین دست در بورس اقدام کند تا بازار‌های کالایی در کل کشور با شفافیت روبه رو شود.

انارکی محمدی در پایان با بیان اینکه در شرایط خاص اقتصادی، دولت به منظور تغییر شرایط به نفع اقتصاد ملی باید بیش از پیش از ظرفیت‌های بورس استفاده کند تا تولیدکنندگان در فضایی امن و شفاف به مبادله و تامین مواد بپردازند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *