مخالفان فدراسیون همگانی به دنبال پست در آمادگی جسمانی/ وزارت ورزش و ایجاد «جزیرهای» بدون پول و خالی از سکنه!
خبرگزاری میزان - هر چه از تصمیم وزارت ورزش برای جداسازی انجمن آمادگی جسمانی و تبدیل آن به فدراسیون میگذرد، زوایای جدیدی از دلایل این تصمیم غیرکارشناسی مشخص میشود؛ تصمیمی که به نظر میرسد بیشتر برای تسویه حسابهای شخصی صورت گرفت نه کمک به ورزش و تامین سلامت مردم!
مخالفان همگانی به دنبال مسئولیت در فدراسیون جدید
در حالی که 2 سال از انتخابات فدراسیون ورزشهای همگانی میگذرد اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که افرادی که از تاسیس فدراسیون جدید ابراز خوشحالی میکنند از ذی نفعان انتخاباتی بودهاند که بعضا یا در فدراسیون جدید حکم گرفتهاند یا در حال مذاکره برای تثبیت فدراسیون جدید هستند.
هشدار «کم تحرکی» همگانی برای هم افزایی بود نه ایجاد «جزیره» دیگر!
وزارت ورزش و جوانان در اقدامی بمنظور کاهش کم تحرکی، جزیره دیگری به فعالیتهای جزیرهای توسعه ورزش همگانی اضافه کرد حال آنکه مشکل ورزش همگانی، توسعه هم افزایی بین ساختارهای موجود و تقویت قوانین و سیاستهای پشتیبان است.
بنابراین، این معنایش تشکیل یک فدراسیون موازی نبوده است. در قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان درباره ورزش همگانی آمده است: «ورزش همگانی، هر نوع ورزش و فعالیت بدنی را شامل میشود که نشاط و سلامت عمومی مردم را تأمین میکند». با توجه به این تعریف، ورزشهایی که قابلیت ارائه خدمات برای سلامت عموم مردم با ویژگیهای ارزان، آسان و در دسترس را دارند از این فدراسیون جدا شدهاند. ماهیت رشتههایی که در این فدراسیون باقی ماندهاند عمدتاً بر رکن دوم این تعریف یعنی نشاط تاکید داشته و غالباً مخاطب خاص دارند نه عموم.
ایجاد فدراسیون باید براساس قوانین بالادستی باشد نه نظرات بالادستی
در اظهار نظرهای مختلف از سوی وزارت ورزش درباره علت تأسیس فدراسیون جدید که باید تابع سلسله مراتب بود و در راستای سیاستهای اتخاذ شده از سوی وزارت ورزش و جوانان حرکت کرد، باید گفت طرح ایجاد فدراسیون آمادگی جسمانی در تضاد دستورالعمل وزارت بوده و بر اساس نظرات و سلیقه شخصی اعمال شده است. این تصمیمات به قدری شتابزده بوده که لیست ابلاغی رشتهها طی دو نامه اعلام و اصلاحیه خورده است و از سوی دیگر، رشته حرکات آیینی که توسط خود وزارت به فدراسیون روستایی واگذار شده بود به اشتباه در این لیست همچنان جز رشتههای همگانی لحاظ شده است.
پیاده روی به عنوان اصلیترین رشته ورزش همگانی در لیست اولیه جدا و بلافاصله اشتباه خوانده میشود. این اشتباهات چه توجیهی دارد؟ در قانون اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان، تاسیس و لغو فدراسیون به عهده وزارت است، اما آیین نامه اجرایی این قانون مطابق ماده ۸ آن، باید به تصویب هیات وزیران برسد.
متناظر بین المللی کوچک آمادگی جسمانی با محدودیتهای فرهنگی بزرگ
از دلایل تشکیل فدراسیون آمادگی جسمانی به متناظر بینالمللی به نام «فیساف» اشاره شده است که دارای ۳۰ عضو جهانی است و بدلیل عدم عضویت در IOC ، SPORTACCORD یا بازیهای آسیایی مطابق دستورالعمل (۱۳۹۹) امکان تبدیل به فدراسیون شدن را ندارد.
نوع رویدادهای جهانی این مجموعه نیز قابل توجه است که برای مشارکت در آن با محدودیتهای فرهنگی روبرو هستیم. لذا در فدراسیون همگانی، تاکید بر فعالیتهای داخلی این انجمن جهت دستیابی به سلامت عمومی بوده است.
در این بین، تفیسا به عنوان نهاد بالادستی ورزش همگانی بیش از ۲۰۰ عضو دارد. ضمنا بسیاری از رشتههای اعلام شده در زیرمجموعه فدراسیون جدیدالتأسیس آمادگی جسمانی همچون یوگا، پیلاتس، کتل بل لیفتینگ و کلیستنیکس خود دارای ساختار مستقل جهانی بوده و تعداد عضوهای این رشتهها بعضا به بالای ۱۰۰ کشور میرسد.
واحد تشکیلاتی، فدراسیون، انجمن، کمیته و گروه در ایران به عنوان ساختارهای سلسله مراتبی شناخته میشوند حال آنکه در جهان، بزرگترین نهاد ورزشی یعنی IOC خود یک کمیته است.
بالاخره چند ماه کار کارشناسی شده است؟
مسئولان وزارت ورزش و جوانان مدعی هستند طرح ایجاد فدراسیون آمادگی جسمانی فی البداهه نبوده و ۶ ماه، ۷ ماه یا ۸ ماه روی ایجاد فدراسیون آمادگی جسمانی کار شده است. این تفاوت در زمانهای اعلام شده را اگر نادیده بگیریم، ماهیت کار نه شفاف است نه قابل دفاع.
هنوز کارشناسانی که اقدام به این کار کردهاند نامشخص هستند و از سوی دیگر، ظاهراً هدف نامشخص این کار باعث شده است رشتههایی که امکان دارد در فدراسیون آمادگی جسمانی گنجانده شود، اما در حال حاضر در فدراسیونهای دیگر فعالیت میکنند از قلم افتاده است.
تصمیم غیرکارشناسی و چالش بزرگ برای ورزش همگانی
اعمال نظرهای دور از قوانین و دستورالعملها باعث همهمه و بینظمی خواهد شد. در حالی که روند تشکیل فدراسیون به صراحت در دستورالعمل آمده است تشکیل فدراسیونی در میانه سال و اعلام جداسازی رشتههای دیگر در آینده نزدیک بدون استناد به دستورالعمل باعث خواهد شد این فدراسیون در مأموریت خود دچار ناهماهنگی شود.
اگر این تصمیم صحیح بوده است چطور این جدایی وسط سال مالی صورت گرفته و بدون برنامهریزی و در نظر گرفتن بودجه در ابتدای سال رخ نداده است؟ چطور وسط سال میخواهند برای این فدراسیون ساختمان مجزا و بودجه مشخص در نظر بگیرند در حالی که خیلی از فدراسیونها همچون فدراسیون همگانی مشکل ساختمان و بودجه دارند؟
انتهای پیام/