عرضه مستقیم خرما راهکاری برای کوتاه کردن دست دلالان
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، خرما یکی از محصولات کشاورزی مهم است که در مناطق گرم تولید میشود که منطقه خاورمیانه یکی از مراکز اصلی تولید این محصول است که در استانهای جنوبی ایران نیز تولید میشود و یکی از محصولات است که هم در بازار داخل و خارج مشتریان زیادی دارد.
سالانه بالغ در کشور ۹۰۰ هزار تن خرما با در نظرگرفتن ۲.۵ تا ۳ تن در هکتار تولید میشود که از این میزان ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن صادر میشود.
انواع خرمای ایرانی شامل استعمران، پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب به کشورهای آمریکا شمالی، اروپایی، روسیه، امارات و کشورهای همسایه صادر میشوند.
علی رغم تمام مزایایی که این محصول میتواند برای کشور از بعد ارزآوری داشته باشد، اما توجه آنچنانی به آن نشده است و طبق معمول تولیدکنندگان در هنگام فروش به اندازه زحماتی که میکشند عایدی ندارند و استفاده اصلی را دلالان میبرند.
موسوی دبیر کل انجمن خرمای ایران نیز پیشتر در گفتگو با دلالان را معضل اصلی در بازار خرما عنوان کرده و گفته بود: دلالان در اول فصل خرما را کیلویی هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار تومان خریداری میکنند و در موقع نیاز با قیمتهای بالای ۸ هزار تومان به فروش میرسانند و نبود نظارت در این زمینه مشکل کشاورزان را چندین برابر میکند.
با تمام گلایههایی که همیشه کشاورزان دارند اما، هیچ راهکاری برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی توسط خود کشاورزان اندیشیده نشده است تا محصول با قیمت مناسب هم به دست مصرف کننده برسد و هم کشاورزان به اندازه دسترنج خود از آن بهرهمند شوند.
علاوه بر این نداشتن بسته بندیهای مناسب موجب شده تا خرمای ایرانی برای جلب مشتری با مشکلات بیشتری مواجه شود بنابراین باید با حمایت دولت این مشکل برطرف شود.
از طرفی به گفته دبیر کل انجمن خرمای ایران سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن از خرمای تولیدی در کشور به دلایل مختلف تبدیل به ضایعات میشود و به مصرف خوراک دام میرسند که باید فکری برای این ضایعات انجام داد.
با توجه به مشکلات ذکر شده، ایجاد صنایع بسته بندی و فرآوری و همچنین راهکاری برای کوتاه کردن دست دلالان میتواند قوت قلبی برای نخلداران ایجاد کند تا با دلگرمی بیشتر به تولید این محصول بپردازند.
برای دیدن عکسها اینجا کلیک کنید.