تعریف ۷۳ پروژه برای سند توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان/کودکان تحت آموزش غیرمستقیم قرار میگیرند
کودکان و نوجوان با سهم ۲۰ درصدی از جامعه به عنوان گروه حساس به حساب میآید که در دنیا امروز و با توجه به نفوذ بالای اینترنت در زندگی افراد به دغدغه جدیدی برای خانوادهها و مسئولین این حوزه تبدیل شده به همین خاطر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به تدوین سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان کرد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، کودکان و نوجوان با جمعیت ۱۶ میلیون نفری، ۲۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند که توجه به نیازهای آنها علاوه بر شکل گیری شخصیتشان، در آینده کشور هم تاثیر گذار است.
یکی از مهمترین موضوعات مربوط با این گروه سنی، خدمات حوزه دیجیتال و اینترنت شناخته شده تا این افراد به دور از هر گونه آسیب از تکنولوژی روز دنیا استفاده درست کنند.این موضوع با توجه به نفوذ بالای اینترنت و محصولات دیجیتالی به دغدغه جدیدی برای خانوادهها و مسئولین این حوزه تبدیل شده است.
با توجه به فراگیری و اهمیت بالای آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به تدوین سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان کرد.
در همین راستا به خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان و عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران سری زدیم تا از آخرین شرایط این حوزه مطلع شویم.
میزان: در خصوص کلیات سند برنامه کودک و نوجوان توضیح دهید؟
سلجوقی: در سند برنامه کودک و نوجوان سعی شده با هماهنگی و همراستا با سندهای بالادستی از جمله سند شورای عالی فضا مجازی، سند برنامه ششم توسعه و سندی که وزارت دادگستری برای حمایت از کودک تدوین کرده و همین طور سندهایی که در اجلاسهای جهانی wsis مصوب و همراستا با آنها تدوین شود.
در همین راستا به خسرو سلجوقی، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان و عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران سری زدیم تا از آخرین شرایط این حوزه مطلع شویم.
میزان: در خصوص کلیات سند برنامه کودک و نوجوان توضیح دهید؟
سلجوقی: در سند برنامه کودک و نوجوان سعی شده با هماهنگی و همراستا با سندهای بالادستی از جمله سند شورای عالی فضا مجازی، سند برنامه ششم توسعه و سندی که وزارت دادگستری برای حمایت از کودک تدوین کرده و همین طور سندهایی که در اجلاسهای جهانی wsis مصوب و همراستا با آنها تدوین شود.
میزان: سند برنامه کودک و نوجوان چه گروه سنیهایی را شامل میشود؟
سلجوقی: تعریف کودک از صفر تا ۱۸ سال در جهان است که در کشور ما با توجه به فرهنگ و آموزههای دینی از منفی یک تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده که از این میزان حدود ۱۳.۵ میلیون نفر آن دانش آموزانی هستند که زیر نظر آموزش و پروش هستند؛ لذا در کمیسیونی که وزارت آموزش و پرورش نماینده آن بوده شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما سازمانهایی هستند که در این زمینه میتوانند اثر گذار باشند در این مجموعه شرکت کردند.
میزان: در قالب سند برنامه کودک و نوجوان چندین پروژه تعریف شده است؟
سلجوقی: تعریف کودک از صفر تا ۱۸ سال در جهان است که در کشور ما با توجه به فرهنگ و آموزههای دینی از منفی یک تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده که از این میزان حدود ۱۳.۵ میلیون نفر آن دانش آموزانی هستند که زیر نظر آموزش و پروش هستند؛ لذا در کمیسیونی که وزارت آموزش و پرورش نماینده آن بوده شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما سازمانهایی هستند که در این زمینه میتوانند اثر گذار باشند در این مجموعه شرکت کردند.
میزان: در قالب سند برنامه کودک و نوجوان چندین پروژه تعریف شده است؟
سلجوقی: ۷۲ پروژه که فکر میکردیم در سال ۹۷ در اولویت باید انجام شود تهیه کردیم که تا به امروز به ۷۳ پروژه افزایش یافته، زیرا سند مذکور این ویژگی را دارد که افراد و خبرگان بتوانند اظهار نظر کنند و به آن پروژهای جدید افزوده شود و در این راستا متقاضیان میتوانند به این پروژهها از طریق وبگاه www.cop.ir ازاین پروژهها مطلع شوند.
میزان: برای مشارکتهای مردمی در راستای گسترش سند برنامه کودک و نوجوان چه جایگاهی مد نظر گرفته اید؟
سلجوقی: رویکرد اکثر کشورهای دنیا مشارکت مردمی را نشان میدهد تا با همکاری آنها هدایت و مدیریت دسترسی بچهها به وبگاههای اینترنتی صورت گیرد.
میزان: برای مشارکتهای مردمی در راستای گسترش سند برنامه کودک و نوجوان چه جایگاهی مد نظر گرفته اید؟
سلجوقی: رویکرد اکثر کشورهای دنیا مشارکت مردمی را نشان میدهد تا با همکاری آنها هدایت و مدیریت دسترسی بچهها به وبگاههای اینترنتی صورت گیرد.
همچنین در مواردی همچون تلفن همراه نیز باید با دقت بیشتری پیش رفت، زیرا این وسیله بدون آنکه به کودکان آموزشهای مربوطه داده شود در اختیارشان داده میشود که این مسئله هم میتواند فرصت باشد و هم به عنوان تهدید به شمار رود.
اگر پدر و مادر بدانند که آن را چگونه در اختیار کودک بگذارند و از طرف مقابل محتوا مناسب برای کودک تولید کرده باشیم، در اختیار قرار دادن گوشی تلفن همراه میتواند مثل فرصت باشد، اما اگر محتوا مناسب نداشته باشیم و پدر و مادر نداند که این چگونه باید در اختیار قرار گیرد مثل این میماند که چاقو دست بچه بدهیم و استفاده از آن را نداند که طبیعتا به خود آسیب وارد میکند.
میزان: در سند مذکور آموزشها تنها به کودکان ختم میشود یا افراد دیگری را مد نظر دارید؟
سلجوقی: در این سند همانند کشورهای توسعه یافته ۳ گروه تحت آموزش قرار میگیرد که در ابتدا پدر و مادرها هستند، گروه دوم اولیا مدرسه و مربیان هستند و در نهایت آخرین گروه مسئولان کتابخانهها هستند.
میزان: در سند مذکور آموزشها تنها به کودکان ختم میشود یا افراد دیگری را مد نظر دارید؟
سلجوقی: در این سند همانند کشورهای توسعه یافته ۳ گروه تحت آموزش قرار میگیرد که در ابتدا پدر و مادرها هستند، گروه دوم اولیا مدرسه و مربیان هستند و در نهایت آخرین گروه مسئولان کتابخانهها هستند.
باید به این نکته توجه داشت خود کودکان در آموزش مستقیم قرار نمیگیرند بلکه تمام تلاش ما این است که آموزش برای آنها غیرمستقیم باشد.
میزان: مباحث مورد آموزش برای گروههای هدف چیست و برای اجرا هر چه بهتر آن چه برنامههایی دارید؟
سلجوقی: سرفصلها و نوع آموزش در حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی بوده که در این زمینه ۱۰ جلد کتاب تالیف و قابل انتشار است که این امر خود میتواند به عنوان فرصتی در اختیار جامعه قرار گیرد.
برای اجرا آن روشهای مختلفی در نظر گرفته شده، برای مثال برای اینکه بتوانیم جمعیت قابل توجهی را پوشش دهیم از ظرفیت ICT باید استفاده شود، زیرا آموزش مجازی فرصت مناسبی را فراهم میکند.
در گام دوم آموزشهای رو در رو مد نظر است که این سبک از آموزشها متنوعتر است و از ابزارهای آموزشی مانند پویانمایی، تائتر و موارد مشابه استفاده میشود، به همین خاطر در یک طرح به نام کوا (کودک و اینترنت) جایزه بین المللی کسب کرده است.
به نظر میرسد ما از مدیاهای مختلف مانند مدیا موبایل و مدیا تلوزیون میتوانیم در راستای آموزش استفادههای کنیم.
میزان: اجرا این سند از چه زمانی آغاز میشود؟
سلجوقی: کار این طرح از سال گذشته شروع و اجرای این طرح عملا آغاز شده که ادامه آن با توجه به بودجه در نظر گرفته و مشارکت مردمی متفاوت است.
میزان: برای اجرای آن تنها از توان بخش دولتی استفاده خواهد شد؟
میزان: برای اجرای آن تنها از توان بخش دولتی استفاده خواهد شد؟
سلجوقی: در اجرا این پروژه بخش خصوصی و بخش دولتی هر دو سهیم هستند.
میزان: صحبتهایی از اینترنت کودک، تبلت و یا دستگاههایی مختص کودکان شنیده میشود، آیا این موارد نیز در زیرمجموعه سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان به حساب میآید؟
سلجوقی: در زیرشاخههای این طرح موضوعاتی مانند تبلت کودک، سیم کارت کودک، اینترنت کودک و. دیده شده است.
میزان: صحبتهایی از اینترنت کودک، تبلت و یا دستگاههایی مختص کودکان شنیده میشود، آیا این موارد نیز در زیرمجموعه سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان به حساب میآید؟
سلجوقی: در زیرشاخههای این طرح موضوعاتی مانند تبلت کودک، سیم کارت کودک، اینترنت کودک و. دیده شده است.
به طور مثال اینترنت کودک فضای جدایی نیست بلکه فضای اختصاصی شده است که از ۱۰۰ میلیون وبگاهی که دارید وبگاههایی که به درد کودک میخورد را جدا میکنید و آن را در اختیارش قرار میدهید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *