جذب حداکثری کودکان دارای شرایط خاص در مدارس عادی / نگرانی والدین کودکان شبه اوتیسم قابل درک است
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص ثبت نام کودکان شبه اوتیسم در مدارس عادی گفت: ثبت نام کودکان شبه اوتیسم در مدارس عادی یک بحث علمی است و در این زمینه نباید تنها به خواستههای والدین اتکا کرد و پیش از آن باید به این نکته توجه داشت که انجام این کار کودکان را در شرایط بهتری قرار میدهد یا اینکه آنها را در معرض شرایط سخت تری قرار خواهد داد.
رضوان حکیم زاده افزود: به طور کلی وظیفه غربالگری کودکان شبه اوتیسم و استثنایی بر عهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور است و ما براساس سنجش و غربالگری سازمان اقدام به ثبت نام دانش آموزان در مدارس عادی میکنیم به طوری که انجام این سنجشها پیش از ثبت نام برای عموم دانش آموزان الزامی است چرا که در این سنجش مشخص میشود که کودک در شرایط عادی به سر میبرد و میتواند در مدارس عادی ثبت نام کند یا اینکه دارای شرایط خاص و مشکلات جسمی و ذهنی است که تصمیم گیری در رابطه با چگونگی تعامل و راهکارهایی که برای ثبت نام این نوع دانش آموزان وجود دارد بر عهده سازمان استثنایی کشور به عنوان مرجع پاسخگویی به مسائل اینگونه دانش آموزان است.
وی با بیان اینکه مسائل مربوط به ثبت نام کودکان شبه اوتیسم دارای جوانب متعددی است، اضافه کرد: سیاست ما به طور کلی اجرای طرح تلفیق است و تا جایی که امکان دارد اصل را بر این گذاشته ایم که کودکان دارای مشکلات یادگیری و شرایط خاص در کنار دانش آموزان عادی در مدرسه حضور پیدا کنند و این سیاستی است که در سالهای گذشته اجرا شده و همچنان نیز اجرا خواهد شد و به همین منظور ما معلمانمان را تحت آموزشهای خاص قرار میدهیم تا نحوه تعامل با این کودکان را بیاموزند البته اجرای این طرح همواره همراه با چالشهایی بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر پایه اصول علمی تشخیص میدهد که کدام دانش آموز باید در مدارس استثنایی حضور پیدا کند و در این زمینه به دور از علاقه و خواسته والدین اقداماتی که صورت میگیرد که به نفع کودک و آینده او باشد چرا که، زمانی که کودک دارای شرایط خاص باشد و در یک محیط عادی قرار بگیرد و انتظاراتی که والدینش از این کودک دارند همچون انتظارات کودک عادی باشد نه تنها به نفع کودک نیست بلکه فشارهای بسیار زیادی را به این کودک استثنایی وارد میآورد.
وی ادامه داد: هیچ والدینی خواستار برچسب زدن به فرزندش نیست و این نگرانی قابل درک است به همین خاطر هم سیاست ما جذب حداکثری کودکان دارای شرایط خاص در مدارس عادی است و ارجاع دانش آموزان خاص به مدارس استثنایی پس از انجام سنجش و غربالگری بر پایه یکسری اصول مشخص است.