كارآمدی مسكن مهر برای تامين مسكن كم درآمدها/ ایران بزرگترین صادرکننده خدمات مهندسی در دنیا
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مهدی چمران در پانزدهمین نشست شنبههای انقلاب اظهار کرد: مترو یکی از افتخارات کشور محسوب میشود و در طول ساخت مترو تکنولوژی و مهندسی فنی قابل ملاحظهای به کار گرفته شده است، به علاوه ساخت مترو با عبور از مکانهای صعب العبور، چون خیابان مولوی، و پل صدر صورت گرفته است و تمامی این موارد با استفاده از تکنولوژی روز محقق شده است.
وی در ادامه افزود: امروزه ٣ میلیون مسافر از طریق مترو جابجا میشود و اگر بتوانیم ٥٠ درصد ملزومات را با استفاده از فاینانس دولتی در داخل کشور بسازیم حرکت قطارهای به ٣ تا ٤ دقیقه کاهش مییابد و تعداد سفرها به ٦ میلیون در روز خواهد رسید.
رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به افزایش شهرها در چند سال اخیر گفت: در چند سال اخیر با توجه به کوچ کردن مردم از روستاها به شهرها تعداد شهرها نیز به نسبت جمعیت افزایش یافته است و در حال حاضر ٣٨ شهر جدید در کشور ایجاد شده که از این تعداد ١٧ مورد تامین مسکن طبقات پایین جامعه است.
چمران در خصوص تعداد پارک و فضای سبز در کشور اظهار کرد: تعداد پارک و فضای سبز از یکهزار مورد به بیش از ٢١٣٥ افزایش یافته و سرانه فضای سبز از ٢ متر مربع به ١٦.٢٥ متر رسیده است.
وی در ادامه یاد آور شد: در گذشته مهندسین مشاور از سایر کشورهای برای رشد شهرها در نظر گرفته میشد ولی در حال حاضر مهندسی بیش از ١٢٠٠ شهر موجود در کشور از طریق سامانه جامع مهندسی داخل کشور انجام میشود.
رئیس کمیته زیر ساخت در توضیح شرایط ساخت و ساز در کشور بیان کرد: بحث فناوری در ساخت وساز و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در کشور بسیار با اهمیت است، همچنین در زمینه ساخت و ساز هیچگونه کمبودی در کشور نداریم وبه خوبی میتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم.
وی در توضیح شرایط مسکن توضیح داد: در زمینه مسکن پیشرفتهای بسیار خوبی در کشور شده است و اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته و هم اکنون موضوع مسکن مهر تحولی در برآورد مسکن ایجاد کرده هرچند ایرادات در زمینه خدمات زیربنایی، نامناسب بودن زمینها و بد قولیها برای تحویل این واحدهای مسکونی بر ان وارد است.
رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: مسکن مهر به علتهای مختلف در شهر تهران ساخته نشد ولی در سایر شهرها کمبود مسکن را برطرف کرد و تعداد واحدهای مسکونی رشد کرد که این عملکرد باید تداوم داشته باشد و در زمینه ساخت و ساز مسکن نیز پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است.
متروی ایران ارزانترین مترو در جهان محسوب میشود
در ادامه این نشست علی عبداللهپور عضو هیئت مدیره متروی تهران در خصوص دستاوردهای مترو پس از انقلاب بیان کرد: صنعت مترو یک صنعت بعد از انقلابی است و ساخت و ساز و بهرهبرداری از آن جزء دستاوردهای بعد از انقلاب همه فرزندان بعد از انقلاب به شمار میآید.
شرکت مترو به دو دسته ساخت که مسئولیت ساختهای خطوط جدید را دارد و شرکت بهرهبرداری که از سال ۸۶ مسئولیت بهرهبرداری و تلاش برای مشارکت در بهرهبرداریها را بر عهده گرفته تشکیل شده است.
وی در ادامه توضیح داد: دستاوردهای مترو شامل ۱۱۶ ایستگاه، بیش از هزار و ۲۵۰ واگن، جابجایی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر است و در حال حاضر ۵ خط فعال در مترو وجود دارد و 10 هزار پرسنل فعال در این مجموعه مشغول به کار هستند.
عضو هیئت مدیره مترو تهران با اشاره به اینکه متروی ایران ارزانترین مترو در جهان به شمار میآید گفت: سعی میکنیم تا پایان سال خط ۶ و ۷ را به بهرهبرداری برسانیم و در این صورت مجموعه خطوط به بهرهبرداری رسیده به ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و این یکی از دستاوردهای مترو به حساب میآید.
عبداللهپور اظهار کرد: شرکت مترو با هدف کم کردن حجم ترافیک، جابجایی مسافران و فراهم کردن رفاه حال مردم انجام وظیفه میکند و نقش مهمی را در زیرساختهای کشور بر عهده دارد.
در ادامه این نشست سید منصور رضوی معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تمام اقدامات صورت گرفته در کشور را باید به مردم توضیح دهد گفت: مردم باید در زمینه تمامی اقدامات انجام شده در کشور قرار بگیرند و مسئولین در این راستا وظیفه دارند تا روشنگری و افشا نمایند.
*دولت باید در زمینه اقدامات خود به مردم اطلاعرسانی کند
وی در ادامه افزود: امروزه گزارشها از طریق الکترونیکی و شبکههای اجتماعی به دست مردم میرسد که باید این اقدامات مستمر و همیشگی باشد تا مردم در جریان خدماتی که در اختیار آنها قرار میگیرد باشند و بعلاوه بدانند که در آینده چه تحولاتی در فضای کشور ایجاد خواهد شد.
* زیرساختهای حمل و نقل
به گزارش خبرنگاری میزان دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب کبیر اسلامی در حوزه زیرساختهای عمرانی حاکی از آن است که در زمینه احداث و توسعه راهها به رشد شش برابری دست یافتهایم و همچنین در حوزه حمل و نقل توانستهایم طول خطوط ریلی کشور را در بازه زمانی ۳۷ ساله به ۳۰ برابر افزایش دهیم و این در حالی است که در زمینه حمل و نقل هوایی تعداد فرودگاههای کشور از ۳۲ به ۵۴ فرودگاه رشد کرده و در حوزه حمل و نقل دریایی نیز ساخت کشتی، تولید انواع قایق و موتور دریایی برای اولین بار در تاریخ کشور و سالهای بعد از انقلاب رخ داده است.
*زیرساختهای انرژی و تولید
در دستاورهای ۴۰ ساله انقلاب کبیر اسلامی در زیرساختهای انرژی و تولید در حوزه آب بدین گونه بوده است که با وجود افزایش صد در صدی جمعیت شهری و ۷۳ درصدی جمعیت روستایی پوشش کامل شبکه آب شرب برای این جمعیت صورت گرفته است. بعلاوه در زمینه برق صد درصد روستاهای بالای ده خانوار و ۹۹.۵ درصد روستاهای زیر ده خانوار بعد از انقلاب برقدار شدهاند و این در حالی است که این میزان در سالهای قبل از انقلاب صرفا ۷ درصد بوده است. همچنین در زمینه گازرسانی با تلاش جهادی صنعتگران گاز کشور تعداد شهرهای گازرسانی شده از ۹ شهر در سالهای قبل از انقلاب به هزار و ۸۳ شهر در سال ۹۵ رشد ۱۲۰ برابری داشته است؛ در زمینه سد و منابع آبی با رشد ۳۰ برابری سدهای مخزنی کشور بعد از انقلاب رو برو بودهایم و از تعداد ۱۳ سد به حدود ۴۰۰ سد بزرگ در سال ۹۵ رسیدهایم. همچنین در زمینه نفت و بنزین و دستیابی به فناوری ساخت سکوهای نفتی عظیم در کشور به خودکفایی رسیدهایم؛ و این در حالی است که خودکفایی بینظیر کشور در تولید بنزین از متوسط روزانه در کشور ۸۴ میلیون لیتر، و متوسط تولید بنزین در پالایشگاه کشور ۹۰ میلیون لیتر است.
نکته قابل توجه اینجاست که در زمینه هستهای ایران با دستیابی به فناوری و دانش کامل چرخه سوخت هستهای در ردیف ۵ کشور برتر جهان قرار گرفته است و با این وجود در شهرکهای صنعتی نیز طی سالهای بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشتهایم به طوری که هزار شهرک صنعتی در سراسر کشور زمینه توسعه صنایع کوچک و تولید انواع کالای ایرانی فراهم شده است.
* زیرساختهای ارتباط
در زمینه زیرساختهای ارتباط در حوزه تلفن ثابت حدود ۹۰ درصد روستاهای کشور از نعمت ارتباط تلفنی برخوردار شدهاند و در حوزه تلفن همراه با افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه به ۱۰۴ درصد و دایری ۸۳ میلیون خط فعال در کشور، کل پهنه ایران را تحت پوشش شبکه تلفن همراه قرار دادهاند. این در حالی است که در حوزه صدا و سیما تعداد شبکههای تلویزیونی کشور از دو شبکه سیاه و سفید چند ساعته در سال ۵۷ به ۶۲ شبکه ۲۴ ساعته در سال ۹۵ رسیدهاست و با رشد ۳۰ برابری روبرو شده و شایان ذکر است که در زمینه اینترنت نیز با گسترش همپای جهان و رساندن آن تا سطح روستاها بستری برای ارائه خدمات الکترونیک برای مردم فراهم شده است.
* زیرساختهای بهداشت
در زمینه زیرساختهای بهداشت در حوزه بیمارستان و خانه بهداشت و دارو با ساخت بیش از ۱۸ هزار خانه بهداشت، ۳۵۰ مرکز بهداشت شهرستان و تاسیس بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۱۷۰ دانشکده در رشتههای مختلف علوم پزشکی، صد در صد جمعیت شهری و روستایی کشور به مراقبتهای بهداشتی و درمانی دست یافتهاند.
* زیرساختهای فرهنگی
در زمینه زیرساختهای فرهنگی پس از انقلاب با تعداد افزایش مساجد از ۲۵ هزار در قبل از انقلاب به ۷۲ هزار در سال ۹۳ رسیدهایم. همچنین در زمینه کتاب و انتشارات با رشد ۸ برابری روبرو بودهایم که تعداد کتابخانهها از ۴۰۰ کتابخانه به سه هزار و ۲۷۸ کتابخانه افزایش یافته است. بعلاوه در همین زمینه افزایش بیسابقه دانشگاهها از ۲۲۳ دانشگاه در سال ۱۳۵۵ به ۲ هزار و ۶۴۰ دانشگاه در سال ۱۳۹۵ رسیدهایم که این حاکی از رشد بیش از ۱۱ درصدی ساخت دانشگاه در کشور است. البته در زمینه ساخت مدرسه نیز در کشور تعداد مدارس از ۴۸ هزار مدرسه به ۱۰۸ مدرسه رسیده و در سایه آن باسوادی در کشور نزدیک به صد درصد شده است. در همین راستا نیز با ساخت و توسعه اماکن ورزشی در سراسر کشور اعم از شهر و روستا سرانه اماکن ورزشی در کشور با وجود دو برابر شدن جمعیت از ۲ صدم متر مربع در قبل از انقلاب به حدود یک متر مربع در سالهای اخیر رسیده است.
* زیرساختهای شهری
در پس از انقلاب تهیه طرحهای توسعه شهری برای تمامی شهرهای کشور توسط مهندسین و متخصصین معماری و شهرسازی داخلی صورت میگیرد. همچنین طی سالهای بعد از انقلاب تعداد واحدهای مسکونی شهری با مصالح با دوام و مقاوم به ۸۸ درصد کل واحدها رسیده و طی سالهای بعد از انقلاب تعداد پارکها و بوستانهای شهری از ۷۵ پارک به دو هزار و ۱۳۵ پارک رسیده است.
* زیرساختهای نظامی، دفاعی و امنیتی
طی سالهای بعد از انقلاب با ساخت و توسعه کارخانجات جنگافزار سازی و در نتیجه با ساخت انواع سلاحهای سبک و نیمه سنگین مورد نیاز نیروهای مسلح کشور در این زمینه توانمندی عظیمی دست پیدا کرده است؛ و با ایجاد سه هزار پاسگاه و کلانتری در کشور در کنار پایگاههای بسیج مردمی، تامین امنیت پایدار در کشور اتفاق افتاده است.
* زیرساختهای انسانی و نهادی
طی سالهای بعد از انقلاب تا به امروز بیش از ۴۰۰ هزار نفر مهندس ساختمان و دهها هزار مهندس در سایر رشتهها تربیت شده و کشور را از خدمات مهندسانه خارجی بی نیاز نموده است و در حال حاضر ایران به بزرگترین صادرکننده خدمات مهندسی در دنیا تبدیل شده است.
-افزایش بینظیر ضریب عدالت و رفاه عمومی طی سالهای بعد از انقلاب، با توسعه تمامی زیرساختهای حیاتی در تمامی شهرها و روستاهای کشور نسبت به قبل از انقلاب
- وضعیت وابستگی به متخصصان و متشاران خارجی در ایجاد زیرساختهای اساسی کشور در سالهای قبل از انقلاب به وضعیت بینیازی از مستشاران خارجی و صدور خدمات فنی مهندسی در همه ابعاد در سالهای بعد از انقلاب تبدیل شده است.
- همه پیشرفتهای عظیم در ایجاد زیرساختهای اساسی و عمومی کشور با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و تخریب بسیاری از زیرساختها و از طرف دیگر اعمال تحریمهای شدید توسط سلطهگران طی ۴۰ سال گذشته، صورت گرفته است.
- بعد از انقلاب اسلامی، کشور در سایه اقدامات ملی و حمایت مردم به یک کارگاه بزرگ ملی در طرحی و ایجاد زیرساختهای حیاتی تبدیل شده است.
- بومیسازی فناوری طراحی و ساخت همه زیرساختهای حیاتی طی سالهای بعد از انقلاب بهویژه در پلسازی، سدسازی، تونلسازی، ساخت پالایشگاه و نیروگاه ساخت کشتی و هواپیما، ساخت فرودگاه، ساخت لوکوموتیو، ساخت ماهواره و ... این در حالی است که طی سالهای قبل از انقلاب فقط ۵۰ هزار مستشار آمریکایی در کشور حضور داشت.