قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور: بازرسان نوع اقدامات خود را متناسب با مقتضیات روز جامعه متحول کنند
خبرگزاری میزان-احمد رحمانیان با حضور در مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی از نزدیک از بخشهای مختلف این مرکز بازدید کرد.
وی در این بازدید طی نشستی با سرپرست معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس سازمان بازرسی، سرپرست مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی و معاونان این مرکز بابیان اینکه یکی از اصول 5 گانه پیشگیری از مفاسد اداری بحث مشارکت مردمی و بهره گیزی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد است، افزود: اگر بخواهیم در حوزه پیشگیری و مقابله با فساد موفق باشیم، لازمه آن نگاه ویژه، معقولانه، کارشناسی، به دور از هرگونه دیدگاههای افراطی و تفریطی و همچنین منطبق با تعالیم اسلامی به مردم و بخشهای مردمی است.
قائممقام سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ضرورت دارد سازمان بازرسی نوع نگاه خود را با نگاه مردم متحول و روزآمد کرده و بستر اعتماد لازم به خصوص برای گزارشگران فساد را فراهم کند تا حداکثر بهره را از مشارکت مردمی در زمینه پیشگیری و کشف فساد اداری داشته باشد.
وی با اشاره به محدودیتهای سازمان بازرسی کل کشور به لحاظ امکانات و نیروی انسانی خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات و نیروی فعلی، تنها با همکاری مردم است که میتوانیم چتر نظارتی خود را در همه بخش های اداری و حاکمیتی جامعه توسعه دهیم.
رحمانیان تصریح کرد: مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور ضمن بها دادن به گزارشهای واصله، باید حقوق شهروندان را نیز رعایت کند تا آبرو و حیثیت افراد با گزارشهای خلاف واقع مورد خدشه قرار نگیرد.
وی ضرورت ارتقای محبوبیت و مقبولیت سازمان بازرسی در نزد افکار عمومی را مورد اشاره قرار داد و گفت: سازمان بازرسی به لطف الهی به عنوان یک مرجع نظارتی با نظرات کارشناسی، بی طرفانه، صادق و بدون هرگونه وابستگی از محبوبیت و مقبولیت بالایی در جامعه برخوردار است و این موضوع؛ مسئولیت سازمان و بازرسان و کارشناسان را دوچندان میکند.
قائممقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فراوانی شکایات واصله به سازمان بازرسی گفت: وقتی در خصوص عملکرد یک دستگاه اداری شکایات زیادی به سازمان منعکس میشود نشان میدهد که در دستگاه مربوطه یک سو جریان وجود دارد و در چنین مواقعی بازرسیهای امور مربوطه باید رسیدگی به آن سوء جریان را در اولویت اقدامات نظارتی خود قرار دهد.
وی بابیان اینکه مرکز رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی محل اتصال مردم با سازمان است، خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور باید از نتایج سنجش افکار عمومی در امور نظارت و بازرسی استفاده کند و این در حالی است که شکایات واصله به مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات، نوعی سنجش افکار عمومی است.
رحمانیان از مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان خواست خروجی کار خود را با تحلیل کارشناسی از شکایات به عنوان گلوگاههای فساد در اختیار معاونتهای سازمان قرار دهند تا در قالب برنامه های بازرسی پیگیری شود.
وی ادامه داد: بازرسان نوع نگاه و اقدامات خود را متناسب با مقتضیات روز جامعه و مردم متحول و روزآمد کنند.
وی با تأکید بر تشویق گزارشگران فساد گفت: مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات، باید به صورت فصلی گزارشگران فساد را معرفی کند تا مورد تشویق و تحسین قرار بگیرند.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اصلاح و بازنگری ساختار ارتباط سازمان با سازمانهای مردمنهاد گفت: باید اعتماد سازمانهای مردمنهاد با پیگیری گزارشهای صحیح آنان و شنیدن حرف آنها و برگزاری نشستهای فصلی مشترک با سازمان بازرسی کل کشور جلب شود.
وی گفت: بخش عمده ای از خروجی اثربخشی سازمان ناشی از پیگیری گزارشات گزارشگران فساد و سازمان های مردم نهاد است و از اینرو باید توجه بیشتری به مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات سازمان شود.
رحمانیان با تأکید بر اینکه گاهی اوقات نیازمند مداخله فوری در خصوص اطلاعات واصله به سازمان بازرسی هستیم، خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است که هیئتی از کارشناسان و بازرسان در اختیار مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات قرار داده شود تا در موارد لزوم در خصوص گزارشهای مردمی مداخله فوری داشته باش، همچنین باید از اقدامات موازی دستگاه ها در زمینه پیشگیری و مبارزه با فساد جلوگیری و مدیریت واحدی در این خصوص اعمال شود.
در ادامه این نشست محمد باقری سرپرست معاونت حقوقی، نظارت همگانی و امور مجلس برنامههای مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات را تشریح کرد و گفت: این مرکز پیشانی سازمان بازرسی کل کشور است و میتواند کارنامه سازمان برای ارائه به افکار عمومی باشد.
مجید یداللهی سرپرست مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور نیز ضمن بیان مشکلات این مرکز، دیدگاههای خود را مطرح کرد.
انتهای پیام/