روایتی از نحوه آغاز مذاکرات هستهای ایران و آمریکا/ تردید جدی درباره مذاکره با اروپا/ دیپلماتهای ایرانی باید همانند چریکهای کت و شلواری باشند/ پیشرفت موشکی چشمگیر است
رئیس مجلس با اشاره به نحوه آغاز مذاکرات هستهای میان ایران و آمریکا در قالب ۱+۵ گفت: در دو سال پایانی دولت دهم با وساطت سلطان قابوس پادشاه عمان آمریکاییها پیشنهاد مذاکره با ایران را در زمینه مسائل هستهای مطرح کردند؛ این پیشنهاد آمریکاییها در داخل کشور مطرح شد.
خبرگزاری میزان -
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تجربه کشور در مقطع جنگ تحمیلی و تحریم فروش سلاح به ایران در آن مقطع گفت: ما در یک مقطعی در دوارن دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید در زمینه تامین سلاح به روی پای خود بایستیم لذا روی مسئله سلاحها به ویژه موشک کار کردیم و سرمایه گذاری خوبی هم در این زمینه انجام شد و جایگاه ما از لحاظ بنیه دفاع تغییر کرد
لاریجانی با بیان این که پیشرفتهای موشکی کشور بسیار چشم گیر است گفت: دشمنان به واسطه پیشرفتهای موشکی کشور نمیتوانند ایران را تهدید نظامی کنند و صرفاً چنین مطرح میکنند که باید در مورد برد موشکهای ایران بحث کنیم؛ بنابراین به طور کلی پیشرفت موشکی کشور که بر پایه توجه به ظرفیتهای درونی حاصل شد توانمندی دفاعی کشور را افزایش داد و همین امر باعث صیانت از ایران شد.
وی در ادامه با بیان این که برخی از چالشهای اقتصادی کشور ارتباطی با تحریمهای بیگانگان و سر و صدای ترامپ و امثال او ندارد اظهار داشت: برای نمونه باید به مشکلات صندوق بازنشستگی کشور اشاره کرد که در دورههای مختلف به آن توجه نشد و مشکلات آن انباشته شد و امروز بضاعتش خراب است چنانچه اگر به آن به طور ویژه توجه نکنیم طرف ده سال آینده باید ۵۰ درصد از بودجه جاری کشور را به صندوقهای بازنشستگی اختصاص دهیم؛ مشابه همین مشکلات را در حوزههایی مانند بانکها و نقدینگی نیز شاهد هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: این که همه مسائل و مشکلات داخل کشور را ذیل جنگ اقتصادی بدانیم دو ایراد دارد؛ نخست آن که واقعیتهای اقتصادی خود را نمیبینیم لذا در پی علاج آنها برنمی آییم و دیگر آن که اثرگذاری دشمن را قوی میانگاریم در حالی که دشمن این ظرفیت را ندارد که در داخل کشور ما مشکلات بنیادی اقتصادی ایجاد کند.
لاریجانی با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن یک دوره بازسازی اقتصاد ملی تصریح کرد: باید به استعدادها و ظرفیتهای درونی توجه جدی شود البته این امر به معنای غفلت از ظرفیتهای برون زای اقتصادی نیست؛ بازسازی اقتصاد ملی در صورتی که در پیش گرفته شود میتواند یک جهش اقتصادی برای ایران در پی داشته باشدو راهکار در پیش گرفتن چنین امری آن است که امکانات کشور به جای صرف شدن در امور مرتبط با رقابتهای داخلی سمت و سویی یک دلانه و فزاینده پیدا کند؛ در این صورت دیگر تحریمهای دیگران بر اقتصاد ما اثرگذار نخواهد بود و شاهد یک دوره شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقهای گفت: از همان ابتدا که مسائل سوریه رخ داد مسئولان برخی کشورهای همسایه که به ایران میآمدند توصیه ما به آنها این بود که در پی حل و فصل سیاسی موضوع سوریه باشند، اما آنها گوش نمیدادند و مصمم بودند که آن جا را به هم بریزند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای رخ دادن اتفاقات سوریه وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه به تهران آمد و ما به او گفتیم که باید در قبال مسئله سوریه به راه حلهای سیاسی نظر داشت، اما او به من گفت که آقای لاریجانی نگران نباشید دو هفته دیگر در مسجد اموی سوریه با هم نماز میخوانیم.
لاریجانی با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی در تامین امنیت خود تصریح کرد: امنیت ایران برای ما مسئله اول است و ما در مواجهه با بحران تروریسم در منطقه با جای این که دشمن را در داخل مرزهای خود راه دهیم در خارج از مرزها مورد ضربه قرار دادیم و این جهت گیری راهبرد عاقلانه بود.
وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در رشد تروریسم در منطقه گفت: اسرائیلیها در زمانی که گروه تروریستی داعش در پایان مسیر بود در کنفرانس هرتزل این بحث را مطرح کردند که حالا که دیگر نمیتوانیم به داعش کمک کنیم باید به جبهه النصره کمک کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام جدید صهیونیستها که از یک رفتار ترامپی نشات میگیرد یک آتش بازی جدید در منطقه در پی خواهد داشت و یک آشفتگی جدید در منطقه روی خواهد داد.
لاریجانی تصریح کرد: رفتار ایران برای حفظ امنیت کشور از یک وزانت برخوردار است و ما علاوه بر این که به هم پیمانان خود کمک کردیم تروریستها را در خارج از کشور مورد ضربه قرار دادیم.
وی با بیان این که در دوره جدید با توجه به رفتارهای آمریکا شاهد یک جهالت بین المللی هستیم اظهار داشت: دیپلماسی ما در زمان فعلی باید یک دیپلماسی نامتقارن باشد که این نوع دیپلماسی با دیپلماسی مرسوم و کلاسیک متفاوت است؛ در کتاب هنر تحریمها اشاره شده که آمریکاییها برای تحریم ایران چگونه به یک برنامه ریزی عملیاتی روی آورده اند؛ در آن کتاب از لفظ چریکهای کت و شلواری استفاده شده است و کار این افراد این گونه شرح داده شده که مورد به مورد با کشورهای مختلف و بانکها و شرکتهای آنها برای تحریم کردن ایران تماس برقرار میکردند؛ حالا شما دیپلماتهای ایرانی نیز باید همانند چریکهای کت و شلواری باشید و ارتباطات آمریکاییها و صهیونیستها را که در جهت اقدامات برای تحریم ایران اعمال میشود، خنثی کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش سفرا در ارتباط ایران با همسایگان گفت: همسایگان ما نباید نسبت به ایران سوء تفاهم داشته باشند و اگر چنین موضوعی وجود دارد باید رفع شود و در این زمینه نقش شما سفرا بسیار حائز اهمیت است همسایگان همیشه برای ما مهم و عزیز بوده اند هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی.
لاریجانی در پایان با اشاره به ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهایی همچون روسیه و هند و چین خاطر نشان کرد: گفتگوها با هندیها و روسها خیلی خوب بوده است و چینیها نیز شریک اول ما به لحاظ تجاری هستند؛ این ظرفیتها را باید زنده نگه داشت و سفرا در این رابطه نقش مهمی دارند؛ توصیه من این است که در حوزه شرق با یک انرژی بیشتری کار دنبال شود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، علی لاریجانی امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش سفرا و روسای نمایندگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور با اشاره به ساماندهی خوب و حرفهای در دستگاه دیپلماسی کشور در دوره اخیر اظهار کرد: تحلیلهایی که در دوره اخیر از جانب وزارت خارجه به دست ما میرسد نشان دهنده یک پختگی در رابطه با مسائل منطقهای و مسائل بین المللی است.
وی با اشاره به نحوه آغاز مذاکرات هستهای میان ایران و آمریکا در قالب ۱+۵ گفت: در دو سال پایانی دولت دهم با وساطت سلطان قابوس پادشاه عمان آمریکاییها پیشنهاد مذاکره با ایران را در زمینه مسائل هستهای مطرح کردند؛ این پیشنهاد آمریکاییها در داخل کشور مطرح شد و البته افرادی مخالفت داشتند؛ نظر من در آن مقطع این بود که مذاکرات هستهای با آمریکاییها را با لحاظ شروطی از جمله پذیرش غنی سازی در داخل خاک ایران آغاز کنیم.
لاریجانی ادامه داد: پس از آن سلطان قابوس به رهبری نامه نوشت که اوباما رئیس جمهور آمریکا غنی سازی در ایران را قبول دارد و آماده مذاکره با ایران است؛ پس از آن در ایران بحث شد و گفته شد که درست است که سلطان قابوس شخصیت مورد اعتماد ماست، اما به هر حال مقامات آمریکایی باید نامه روشنی را برای ما مبنی بر پذیرش شروط ایران برای آغاز مذاکرات هستهای تسلیم تهران کنند؛ لذا بعد از آن اولین نامه اوباما برای رهبری واصل شد و در آن نامه ضمن این که به مسائل مختلفی اشاره شده بود رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرده بود که حق غنی سازی در داخل را برای ایران قائل است.
وی با اشاره به جدیتر شدن مذاکرات هستهای در دولت یازدهم گفت: پس از طی شدن یک مسیر نسبتاً طولانی، در مذاکرات هستهای به یک نقطهای رسید و اطمینان دادیم که جمهوری اسلامی ایران مسمم است از فرصت به وجود آمده استفاده کند و ضمن حفظ دانش هستهای خود مانع از اعمال فشار به مردم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعللهای آمریکا در عمل به تعهدهای برجامی اش در دوره اوباما گفت: مسیر توافق هستهای ادامه داشت تا این که به این موجود جدید رسید و کلاً سالبه به انتفاء موضوع کرد و از برجام خارج شد؛ البته بعد از خروج آمریکا اتحادیه اروپا از ایران تقاضا کرد که برای ساماندهی توافق هستهای زمانی را برای آنها قائل شویم؛ اگر چه اروپاییها ایران را برای خروج از برجام ذی صلاح میدانستند.
لاریجانی با بیان این که برای ادامه برجام با اروپاییها در داخل کشور تردیدهایی وجود داشت تصریح کرد: در مجموع در داخل کشور به این نتیجه رسیدیم که مسیر برجام را با اروپاییها طی کنیم البته با این پیش شرط که اجازه ندهیم فشاری به معیشت مردم وارد شود؛ اتخاذ این تصمیم با نقدهایی در داخل همراه بود و عدهای معتقد بودند که مسیر آزموده شده را نباید مجدداً بیازماییم و به درستی اشاره میکردند که مطابق با قانونی که در رابطه با برجام در مجلس تصویب شده ایران نیز میتواند از برجام خارج شود؛ اما به هر ترتیب مسیر برجام با اروپاییها ادامه پیدا کرد و من در حال حاضر نمیدانم این مسیر چقدر به نتیجه میرسد و تردید جدی هم در رابطه با آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: کماکان اهداف ما از روی آوردن به مذاکرات هستهای که همان حفظ دستاوردهای هستهای و جلوگیری از فشار وارد آوردن به مردم بود به قوت خود باقی است و بر همین اساس مسیر برجام با اروپاییها ادامه دارد، اما هنوز روی زمین دستاوردی از جانب اروپاییها نمیبینیم و در حوزههای بانکی و نفتی هنوز به هیچ دستاورد روشن و عملیاتی برای ادامه کار با اروپاییها نرسیده ایم؛ در همکاریهای بانکی نیز غیر از بانک مرکزی مسیر روشن نیست لذا نمیتوان خیلی کشور را معطل حرفهای کلی گذاشت.
وی با اشاره به نحوه آغاز مذاکرات هستهای میان ایران و آمریکا در قالب ۱+۵ گفت: در دو سال پایانی دولت دهم با وساطت سلطان قابوس پادشاه عمان آمریکاییها پیشنهاد مذاکره با ایران را در زمینه مسائل هستهای مطرح کردند؛ این پیشنهاد آمریکاییها در داخل کشور مطرح شد و البته افرادی مخالفت داشتند؛ نظر من در آن مقطع این بود که مذاکرات هستهای با آمریکاییها را با لحاظ شروطی از جمله پذیرش غنی سازی در داخل خاک ایران آغاز کنیم.
لاریجانی ادامه داد: پس از آن سلطان قابوس به رهبری نامه نوشت که اوباما رئیس جمهور آمریکا غنی سازی در ایران را قبول دارد و آماده مذاکره با ایران است؛ پس از آن در ایران بحث شد و گفته شد که درست است که سلطان قابوس شخصیت مورد اعتماد ماست، اما به هر حال مقامات آمریکایی باید نامه روشنی را برای ما مبنی بر پذیرش شروط ایران برای آغاز مذاکرات هستهای تسلیم تهران کنند؛ لذا بعد از آن اولین نامه اوباما برای رهبری واصل شد و در آن نامه ضمن این که به مسائل مختلفی اشاره شده بود رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرده بود که حق غنی سازی در داخل را برای ایران قائل است.
وی با اشاره به جدیتر شدن مذاکرات هستهای در دولت یازدهم گفت: پس از طی شدن یک مسیر نسبتاً طولانی، در مذاکرات هستهای به یک نقطهای رسید و اطمینان دادیم که جمهوری اسلامی ایران مسمم است از فرصت به وجود آمده استفاده کند و ضمن حفظ دانش هستهای خود مانع از اعمال فشار به مردم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعللهای آمریکا در عمل به تعهدهای برجامی اش در دوره اوباما گفت: مسیر توافق هستهای ادامه داشت تا این که به این موجود جدید رسید و کلاً سالبه به انتفاء موضوع کرد و از برجام خارج شد؛ البته بعد از خروج آمریکا اتحادیه اروپا از ایران تقاضا کرد که برای ساماندهی توافق هستهای زمانی را برای آنها قائل شویم؛ اگر چه اروپاییها ایران را برای خروج از برجام ذی صلاح میدانستند.
لاریجانی با بیان این که برای ادامه برجام با اروپاییها در داخل کشور تردیدهایی وجود داشت تصریح کرد: در مجموع در داخل کشور به این نتیجه رسیدیم که مسیر برجام را با اروپاییها طی کنیم البته با این پیش شرط که اجازه ندهیم فشاری به معیشت مردم وارد شود؛ اتخاذ این تصمیم با نقدهایی در داخل همراه بود و عدهای معتقد بودند که مسیر آزموده شده را نباید مجدداً بیازماییم و به درستی اشاره میکردند که مطابق با قانونی که در رابطه با برجام در مجلس تصویب شده ایران نیز میتواند از برجام خارج شود؛ اما به هر ترتیب مسیر برجام با اروپاییها ادامه پیدا کرد و من در حال حاضر نمیدانم این مسیر چقدر به نتیجه میرسد و تردید جدی هم در رابطه با آن وجود دارد.
وی تصریح کرد: کماکان اهداف ما از روی آوردن به مذاکرات هستهای که همان حفظ دستاوردهای هستهای و جلوگیری از فشار وارد آوردن به مردم بود به قوت خود باقی است و بر همین اساس مسیر برجام با اروپاییها ادامه دارد، اما هنوز روی زمین دستاوردی از جانب اروپاییها نمیبینیم و در حوزههای بانکی و نفتی هنوز به هیچ دستاورد روشن و عملیاتی برای ادامه کار با اروپاییها نرسیده ایم؛ در همکاریهای بانکی نیز غیر از بانک مرکزی مسیر روشن نیست لذا نمیتوان خیلی کشور را معطل حرفهای کلی گذاشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تجربه کشور در مقطع جنگ تحمیلی و تحریم فروش سلاح به ایران در آن مقطع گفت: ما در یک مقطعی در دوارن دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید در زمینه تامین سلاح به روی پای خود بایستیم لذا روی مسئله سلاحها به ویژه موشک کار کردیم و سرمایه گذاری خوبی هم در این زمینه انجام شد و جایگاه ما از لحاظ بنیه دفاع تغییر کرد
لاریجانی با بیان این که پیشرفتهای موشکی کشور بسیار چشم گیر است گفت: دشمنان به واسطه پیشرفتهای موشکی کشور نمیتوانند ایران را تهدید نظامی کنند و صرفاً چنین مطرح میکنند که باید در مورد برد موشکهای ایران بحث کنیم؛ بنابراین به طور کلی پیشرفت موشکی کشور که بر پایه توجه به ظرفیتهای درونی حاصل شد توانمندی دفاعی کشور را افزایش داد و همین امر باعث صیانت از ایران شد.
وی در ادامه با بیان این که برخی از چالشهای اقتصادی کشور ارتباطی با تحریمهای بیگانگان و سر و صدای ترامپ و امثال او ندارد اظهار داشت: برای نمونه باید به مشکلات صندوق بازنشستگی کشور اشاره کرد که در دورههای مختلف به آن توجه نشد و مشکلات آن انباشته شد و امروز بضاعتش خراب است چنانچه اگر به آن به طور ویژه توجه نکنیم طرف ده سال آینده باید ۵۰ درصد از بودجه جاری کشور را به صندوقهای بازنشستگی اختصاص دهیم؛ مشابه همین مشکلات را در حوزههایی مانند بانکها و نقدینگی نیز شاهد هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: این که همه مسائل و مشکلات داخل کشور را ذیل جنگ اقتصادی بدانیم دو ایراد دارد؛ نخست آن که واقعیتهای اقتصادی خود را نمیبینیم لذا در پی علاج آنها برنمی آییم و دیگر آن که اثرگذاری دشمن را قوی میانگاریم در حالی که دشمن این ظرفیت را ندارد که در داخل کشور ما مشکلات بنیادی اقتصادی ایجاد کند.
لاریجانی با اشاره به ضرورت در پیش گرفتن یک دوره بازسازی اقتصاد ملی تصریح کرد: باید به استعدادها و ظرفیتهای درونی توجه جدی شود البته این امر به معنای غفلت از ظرفیتهای برون زای اقتصادی نیست؛ بازسازی اقتصاد ملی در صورتی که در پیش گرفته شود میتواند یک جهش اقتصادی برای ایران در پی داشته باشدو راهکار در پیش گرفتن چنین امری آن است که امکانات کشور به جای صرف شدن در امور مرتبط با رقابتهای داخلی سمت و سویی یک دلانه و فزاینده پیدا کند؛ در این صورت دیگر تحریمهای دیگران بر اقتصاد ما اثرگذار نخواهد بود و شاهد یک دوره شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.
وی در ادامه با اشاره به هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقهای گفت: از همان ابتدا که مسائل سوریه رخ داد مسئولان برخی کشورهای همسایه که به ایران میآمدند توصیه ما به آنها این بود که در پی حل و فصل سیاسی موضوع سوریه باشند، اما آنها گوش نمیدادند و مصمم بودند که آن جا را به هم بریزند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ابتدای رخ دادن اتفاقات سوریه وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه به تهران آمد و ما به او گفتیم که باید در قبال مسئله سوریه به راه حلهای سیاسی نظر داشت، اما او به من گفت که آقای لاریجانی نگران نباشید دو هفته دیگر در مسجد اموی سوریه با هم نماز میخوانیم.
لاریجانی با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی در تامین امنیت خود تصریح کرد: امنیت ایران برای ما مسئله اول است و ما در مواجهه با بحران تروریسم در منطقه با جای این که دشمن را در داخل مرزهای خود راه دهیم در خارج از مرزها مورد ضربه قرار دادیم و این جهت گیری راهبرد عاقلانه بود.
وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در رشد تروریسم در منطقه گفت: اسرائیلیها در زمانی که گروه تروریستی داعش در پایان مسیر بود در کنفرانس هرتزل این بحث را مطرح کردند که حالا که دیگر نمیتوانیم به داعش کمک کنیم باید به جبهه النصره کمک کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام جدید صهیونیستها که از یک رفتار ترامپی نشات میگیرد یک آتش بازی جدید در منطقه در پی خواهد داشت و یک آشفتگی جدید در منطقه روی خواهد داد.
لاریجانی تصریح کرد: رفتار ایران برای حفظ امنیت کشور از یک وزانت برخوردار است و ما علاوه بر این که به هم پیمانان خود کمک کردیم تروریستها را در خارج از کشور مورد ضربه قرار دادیم.
وی با بیان این که در دوره جدید با توجه به رفتارهای آمریکا شاهد یک جهالت بین المللی هستیم اظهار داشت: دیپلماسی ما در زمان فعلی باید یک دیپلماسی نامتقارن باشد که این نوع دیپلماسی با دیپلماسی مرسوم و کلاسیک متفاوت است؛ در کتاب هنر تحریمها اشاره شده که آمریکاییها برای تحریم ایران چگونه به یک برنامه ریزی عملیاتی روی آورده اند؛ در آن کتاب از لفظ چریکهای کت و شلواری استفاده شده است و کار این افراد این گونه شرح داده شده که مورد به مورد با کشورهای مختلف و بانکها و شرکتهای آنها برای تحریم کردن ایران تماس برقرار میکردند؛ حالا شما دیپلماتهای ایرانی نیز باید همانند چریکهای کت و شلواری باشید و ارتباطات آمریکاییها و صهیونیستها را که در جهت اقدامات برای تحریم ایران اعمال میشود، خنثی کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نقش سفرا در ارتباط ایران با همسایگان گفت: همسایگان ما نباید نسبت به ایران سوء تفاهم داشته باشند و اگر چنین موضوعی وجود دارد باید رفع شود و در این زمینه نقش شما سفرا بسیار حائز اهمیت است همسایگان همیشه برای ما مهم و عزیز بوده اند هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی.
لاریجانی در پایان با اشاره به ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهایی همچون روسیه و هند و چین خاطر نشان کرد: گفتگوها با هندیها و روسها خیلی خوب بوده است و چینیها نیز شریک اول ما به لحاظ تجاری هستند؛ این ظرفیتها را باید زنده نگه داشت و سفرا در این رابطه نقش مهمی دارند؛ توصیه من این است که در حوزه شرق با یک انرژی بیشتری کار دنبال شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *