چگونه رسانههای اجتماعی به افزایش اسلام هراسی در اروپا دامن میزنند؟
خبرگزاری میزان - محققانی که در حال مطالعه پلتفرمهای مختلف رسانههای اجتماعی هستند، شناسایی میکنند که چگونه الگوریتمها نقش کلیدی در انتشار محتوای ضد اسلامی ایفا میکنند و باعث نفرت گستردهتری علیه مسلمانان میشوند.
به گزارش شبکه «تیآرتی»، یک مطالعه جدید نشان میدهد که بسیاری از نفرتها از طریق حسابهای جعلی و الگوریتمسازیهای جعلی رسانههای اجتماعی تقویت میشوند.
«لارنس پینتاک»، روزنامهنگار و محقق سابق رسانهای، در جولای 2021 به دنبال توییتهایی بود که از یک نماینده مسلمان کنگره آمریکا در طول مبارزات انتخاباتی منتشر شده بودند؛ یکی از یافتههای مهم این تحقیق این بود که نیمی از توییتها شامل «زبان اسلامهراسی یا بیگانههراسی آشکار یا دیگر اشکال سخنان نفرتپراکنی» بود.
GPT-3 به عنوان یک سیستم هوش مصنوعی که از یادگیری عمیق برای تولید متون شبیه انسان استفاده میکند، چیزهای وحشتناکی در مورد مسلمانان میگوید و تصورات غلط کلیشهای درباره اسلام را انتشار میدهد.
در ژوئن 2021، مقالهای منتشر شد که نشان میداد چگونه مدلهای زبانی بزرگ، مانند GPT-3، که بعدا در برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میشوند، کلیشههای نامطلوب را نشان میدهند و مسلمانان را با خشونت مرتبط میکنند.
- بیشتر بخوانید:
- تشدید روند اسلام هراسی در کشورهای اروپایی
- تبعیض علیه زنان مسلمان محجبه در بازار کار کشورهای هلند و آلمان
سه سال پیش، نتایج تحقیقاتی نشان داد که چگونه یک گروه کوچک از گروههای افراطی مسئول دستکاری فیسبوک از طریق ایجاد چندین صفحه ضد مسلمانان و کمیتههای اقدام سیاسی برای ایجاد یک شبکه هماهنگ، نفرت و توطئه را گسترش میدهند.
این صفحات ادعا میکردند که اسلام یک دین نیست، مسلمانان را خشن معرفی میکردند، و تا جایی که ادعا میکردند هجوم پناهندگان مسلمان در کشورهای غربی یک «تخریب و انقیاد فرهنگی» است.
در حالی که این صفحات به ترویج نفرت و توطئههای ضد مسلمانان ادامه میدادند، فیسبوک به سمت دیگری نگاه میکرد.
«سی جی ورلمن»، روزنامهنگار، در آن زمان گفت این واقعیت که چنین صفحاتی علیرغم نقض مستقیم دستورالعملهای کاربری فیسبوک فعال هستند، نشان میدهد که تهدید ناشی از محتواهای ضد اسلامی جدی گرفته نشده است.
انتهای پیام/