اقدامات سازمان ثبت در زمینه مبارزه با پولشویی، بازرسیها و رسیدگی به شکایات با رویکردهای جدید
حسن بابایی در گفتوگو با میزان، درباره آمار عملکرد و اهم اقدامات دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان ثبت در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان ثبت در سال ۱۴۰۰ در حوزه های نظارت و بازرسی، مبارزه با پولشویی، رسیدگی به شکایات و ارزیابی عملکردها با رویکردهای جدید جهت افزایش دقت در رسیدگی ها و بررسی بسیار دقیق تمامی اسناد موجود، موفق به انجام ماموریتهای خود به نحو موثری شده است.
تشکیل گروه جهادی به منظور نظارت بر واحدهای ثبتی
وی افزود: دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان ثبت برنامه های جدید از قبیل آموزش و تربیت بازرسان افتخاری با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش و بهره گیری از همکاران ثبتی در امر بازرسی و همچنین تشکیل گروه جهادی مالک اشتر به منظور بهره گیری از تجارب مدیران ستادی و استانی در نظارت و بازرسی از واحدهای ثبتی، میدان عمل جدیدی را در سال جدید پیش روی خود گشوده است نگاهی به آمار عملکرد این بخش مهم سازمانی در سالی که گذشت گویای گوشه ای از فعالیتهای صورت گرفته در این بخش است.
بازرسی از بیش از 3 هزار دفتر اسناد رسمی در سال 1400
بابایی درباره بازرسیهای صورت گرفته از استانها در ساله 1400 بیان کرد: آمار بازرسی انجام شده از دفاتر اسناد رسمی 33 هزار و 905، بازرسی انجام شده از دفاتر ازدواج 14 هزار و 20، بازرسی انجام شده از دفاتر طلاق 7 هزار و 581 ، بازرسی انجام شده از واحدهای ثبتی 5 هزار و 303 بوده همچنین آمار وقایع اسناد رسیدگی شده 16 میلیون و 107 هزار و 776، وقایع ازدواج رسیدگی شده 776 هزار و 120، وقایع طلاق رسیدگی شده 212 هزار و 411 و آمارشکایات واصله از دفاتر اسناد رسمی 3 هزار و 657، شکایات واصله از واحد ثبتی 3 هزار و 538، شکایات واصله از دفاتر ازدواج یک هزار و 227، شکایات واصله از دفاتر طلاق 598 است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۳ هزار و ۹۰۵ بازرسی از دفاتر اسناد رسمی ۱۶ هزار و ۲۰ بازرسی از دفاتر ازدواج۷ هزار و ۵۸۱ بازرسی از دفاتر طلاق و ۵هزار و ۳۰۳ بازرسی از ادارات ثبت اسناد و املاک انجام شده است.
بابایی درباره اهم اقدامات حوزه نظارت و بازرسی سازمان ثبت در سال 1400 گفت:عزیمت به استانهای از سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، ایلام، یزد، لرستان و آذربایجان غربی در معیت هیئت معاونت راهبردی قوه قضاییه، بازرسی از 26 دفتر اسناد رسمی رباط کریم و پرند و احراز 55 مورد تخلف، بازرسی از 56 دفتر اسناد رسمی شهرستان شهریار و 160 مورد تخلف احراز شده که در اجرای ماده 32 قانون دفاتر و شیوهنامه مربوطه به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران منعکس شده است همچنین بازرسی از 41 دفتر اسناد رسمی شهرستان بهارستان و 97 مورد تخلف احراز شده که پس از جمعبندی نهایی در اجرای ماده 32 قانون دفاتر و شیوهنامه مربوط به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران منعکس خواهد شد.
وی درباره اهم اقدامات حوزه نظارت و بازرسی سازمان ثبت در سال 1400 بیان کرد: بازرسی از 42 اسناد رسمی استان البرز ( هشتگرد، اشتهارد ، محمدشهر، طالقان، نظرآباد)، بازرسی از واحدهای ثبتی رباط کریم، ملارد، زیبادشت، مولوی، ولیعصر (عج)، کن، شمیران، بهارستان، رودکی، ثبت شرکت ها، رباط کریم، سعادت آباد، لویزان، شهرآرا، فشافویه و شهر قدس، بازرسی از 81 دفاتر اسناد رسمی شهرستان اسلامشهر، بازرسی از عملکرد قانون تعیین تکلیف واحد ثبتی بهارستان، بازرسی از عملکرد واحد ثبتی ورامین، بازرسی از ادارات پنجگانه اجرای اسناد رسمی استان تهران، بازرسی از واحدهای ثبتی استان البرز ( ناحیه 1 و 2 و 3، هشتگرد اشتهارد، محمدشهر، طالقان، نظرآباد، فردیس)، بازرسی مستقیم مدیرکل دفتر بازرسی و هیئت همراه از استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان در پایان سال 1400 از جمله اقدامات حوزه نظارت و بازرسی بود.
بابایی در ادامه درباره دیگر اقدامات حوزه نظارت و بازرسی در سال 1400، گفت: تشکیل کار گروه جهادی مالک اشتر به منظور نظارت و بازرسی مدیران ستادی و استانی از واحدهای ثبتی تابعه، برگزاری آموزش بازرسان افتخاری (بازرسی تخصصی دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق) با حضور ۲۴۶ نفر از همکاران ثبتی از حوزه های مختلف سازمان، برگزاری آزمون بازرسان افتخاری با همکاری اداره کل آموزش و پژوهش سازمان، معرفی ۹۶ نفر از قبول شدگان اولیه در آزمون بازرسان افتخاری به اداره کل حفاظت و اطلاعات جهت استعلام و تایید صلاحیت، ملاقات مردمی مدیرکل معاون و روسای بازرسی در روزهای یکشنبه و سهشنبه هر هفته به صورت مجازی و با نوبت دهی اینترنتی از سامانه «ثبت من » و ملاقات های مردمی حضوری مدیر کل به صورت روزانه، تهیه و تدوین چک لیست نظارت و بازرسی از واحدهای ثبتی، بازنگری و بروزرسانی چک لیست های بازرسی از ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی، دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق ،اجرای اسناد رسمی، املاک و ابلاغ آن به اداره کل ثبت استان ها، طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی بازرسان سازمان، برنامه ریزی و پیگیری سامانه نظارت و پاسخگویی به شکایات و امور مربوط به آن از اقدامات دیگر حوزه نظارت و بازرسی سازمان ثبت در سال 1400 بود.
اقدامات سازمان ثبت اسناد در راستای مبارزه با پولشویی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اهم اقدامات گروه مبارزه با پولشویی سازمان ثبت در سال 1400،اظهارکرد: اصلاح و بازنگری دستورالعمل های مبارزه با پولشویی در حوزه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی از طریق کمیسیون اصلاح و بازنگری مبارزه با پولشویی وقت سازمان، تهیه دستورالعمل مبارزه با پولشویی در حوزه سازمان ثبت و دفاتر اسناد رسمی و ارسال به مرکز اطلاعات مالی جهت تایید و طبق این دستورالعمل شیوه نامهای توسط مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و دارایی تهیه و تدوین خواهد شد.
بابایی درباره اهم اقدامات گروه رسیدگی به شکایات سازمان ثبت در سال 1400، خاطرنشان کرد: بررسی و رسیدگی به شکایات واصله از مراجعان به واحدهای تابعه، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج طلاق در حداقل زمان ممکن، بررسی و رسیدگی به شکایات واصله از حوزه ریاست سازمان و پاسخگویی به آنها، بررسی و پاسخگویی به شکایات واصله از مراجع برون سازمانی و اعلام پاسخ به آنها و در صورت لزوم پاسخ به شکات، رسیدگی و بررسی به استعلامات صورت گرفته از مراجع قضایی و پاسخ آنها و راهنمایی و ارشاد مراجعان در خصوص شکایات واصله از جمله این اقدامات است.
وی درباره اهم اقدامات گروه ارزیابی عملکرد سازمان ثبت در سال 1400،گفت: همکاری با سازمان برنامه و بودجه سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص شاخصهای عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد دستگاهی، تهیه و تدوین شاخصهای اختصاصی و همکاری حوزههای تخصصی سازمان (اداره کل ثبت شرکت ها، دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی، اداره کل املاک، اداره کل کاداستر، مرکز مالکیت معنوی، دفتر بودجه، آمار و برنامه) و ابلاغ به واحدهای حرفه مرتبط، برش شاخصهای اختصاصی استانی و اعلام آن به سازمان اداری و استخدامی کشور و ادارات کل ثبت استان ها، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی داخلی سال 1400 و تحقق برنامههای پیشبینی شده از جمله این اقدامات است.
بابایی در خصوص دیگر اقدامات گروه ارزیابی عملکرد سازمان ثبت در سال 1400، اظهار کرد: پیشنهاد برنامه عملیاتی سال 1401 به دفتر برنامه و بودجه مطابق سند تحول و تعالی قضایی، تشکیل کارگروه سلامت اداری و برگزاری جلسات کارگروه و پیگیری مصوبات جلسه، تشکیل کارگروه مدیریت عملکرد و برگزاری منظم جلسات کارگروه و پیگیری مصوبات جلسه از دیگر اقدامات گروه ارزیابی عملکرد سازمان ثبت در سال 1400 است.
انتهای پیام/