رئیس مجلس: طرح رتبهبندی معلمان باید به درستی اجرا شود
خبرگزاری میزان -محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تأکید براینکه بدون شک مهمترین اولویت نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، از جابجایی مکرر وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش مهمترین اولویت نظام است و شما از دو جهت جمع مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستید، اول از جهت اینکه همه هویت نظام آموزش و پرورش به معلمان آن است و دوم اینکه شما نیروهایی هستید که مبتنی بر باورهای انقلاب و روح و جان این انقلاب که امام عزیز ما است، شکل گرفتهاید و این باور در روح و جان شما نهادینه شده است.
وی اضافه کرد: من با همه وجود عرض میکنم آموزش و پرورش تنها اولویت اول کشور است، وزارتخانهای که در 16 سال گذشته هر ۲۰ ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش برود و اتفاقات ۱۶ سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شده است.
قالیباف با بیان اینکه در هر جا که میتوانستم بر اساس وظیفه انقلابی نه بر اساس وظیفه اداری از آموزش و پرورش حمایت کردهام اظهار کرد: به عنوان مثال در دوران شهرداری تکلیف قانونی نداشتم اما هیچگاه از موضوع آموزش و پرورش غافل نشدم و در دورانی که بصورت غیر رسمی کار جهادی انجام میدادم موضوع آموزش و پرورش در اولویت من بود و به خاطر اعتقاد به آموزش و پرورش این مسئله را مورد توجه قرار میدادم و در همین راستا نیز از زمان حضورم در مجلس طرح رتبهبندی معلمان را در دستور کار قرار گرفت.
رئیس قوه مقننه افزود: برای اجرای دقیق طرح رتبهبندی از آقای وزیر حتما مطالبهگری میکنم تا این طرح به درستی اجرا شود چرا که یکی از مشکلات ما در کشور این است که قانون را به درستی اجرا نمیکنیم، در حوزه منزلت طرح رتبهبندی نه ابتدای کار است نه انتها، این موضوع یک مُسکن بوده تا ما فرصت را فراهم کنیم تا یک چارهاندیشی دقیق را برای آموزش و پرورش در برنامه هفتم داشته باشیم، البته فراز و فرودهای زیادی داشتیم تا طرح رتبه بندی به اینجا رسید.
بنا به اعلام خانه ملت، وی با بیان اینکه هیچ شکی نیست که اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است، گفت: ساماندهی و به ثبات رساندن اقتصاد موضوعی است که مورد توجه ما باید باشد چرا که این مسئله بر جامعه معلمین ما و حتی در جامعه کارآفرین ما سایه انداخته است ولی باید توجه کنیم اولویت بخشی به موضوعات نباید باعث غفلت از امورات مهم شود و غفلت از امورات مهم نشان دهنده ضعف و بیمدیریت و بیلیاقتی است.
وی افزود: بحث مهم امروز ما حوزه فرهنگ و محور آن آموزش و پرورش است لذا اولویت مهم ما این مسئله است و باید در تصمیمات میان مدت و بلندمدت از این مسئله غافل نشویم و اگر یک دهه به این موضوع اهمیت دهیم کشور از چالش جدی، حتی در حوزه اقتصاد نجات پیدا میکند.
قالیباف خاطر نشان کرد: اگر حرف از آموزش و پرورش میزنیم حرف از معلم و حرف از مدرسه است و در برنامهریزیها باید به معلم و مدرسه توجه شود و همه ساختارها ذیل این موضوعات دیده شود و معلم و مدرسه باید اساس کار ما باشد چرا که ما در اینجا انسان را منادی رشد و حرکت میدانیم و برخلاف مکاتبی که سرمایه را محور توسعه میدانند از نظر ما انسان محور توسعه است و اگر آموزش و پرورش جزء اولویتهای ماست باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به تأکید امام خمینی (ره) در موضوع آموزش و پرورش و شغل معلمی تصریح کرد: امام فرمود معلمی شغل انبیاء است و پیامبران نیز در نقش معلمی تأکید فراوانی داشتهاند لذا امروز در بیانیه گام دوم و در مسیر مهدوی و علوی نگاهی جز توجه به آموزش و پرورش نداریم.
قالیباف با تاکید بر این که هیچ جامعهای فراتر از اندیشه معلمان رشد نمیکند اظهارکرد: اهمیت معلم در حوزه تربیت و آموزش است لذا اول تربیت برای ما مطرح است و بعد آموزش.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روند شفافسازی، هوشمندسازی و مردمیسازی گفت: نتیجه این حرکتها کارآمدسازی است و باید در حوزه مدیریت این ساختارها مورد توجه باشد و در هدفگذاریها از آن بهره برد و در مسائل آموزش و پرورش و بحث معلمان باید این چند محور را دید البته کرونا به ما کمک کرد و هوشمندسازی به آموزش و پرورش اضافه شد.
قالیباف با تاکید بر این که منزل، مسجد، مدرسه و محله، محورهای توسعه هستند اظهارکرد: در بحران شیوع کرونا آموزش و پرورش نشان داد اگر موتور محرکی وجود داشته باشد میتواند عقب ماندگی صد ساله را جبران کند و یک رکن دیگر به این 4 رکن یعنی آموزش مجازی اضافه کند و امروز جا دارد از همه ایثارگران و شهدای عرصه کرونا که مجاهدانه تلاش کردند، یاد کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای صحیح برنامههای توسعه در کشور گفت: به عنوان یکی از مسئولان قوا تلاش میکنم نظام حکمرانی در برنامه هفتم متفاوت از 6 برنامه گذشته باشد چرا که در 6 برنامه گذشته شاهد بودیم که 70 درصد از پیشبینیها عمل نشده و تنها 30 درصد در اهداف موفق عمل کردیم و معتقدم در آن 30 درصد نیز اعمال مدیریتی نشده و خود به خود اجرایی شده است، ما در دولت و مجلس انقلابی باید دِین خود را به امام و شهدا ادا و باید در شیوه برنامهریزی تحول ایجاد کنیم که تحول در مسیر حکمرانی، آموزش و پرورش را نیز شامل میشود.
وی ادامه داد: همچنین باید اقتصاد آموزش و پرورش را نیز سامان دهیم تا سایر عرصهها هم متحول شوند البته توجه به این بُعد به معنای معطل ماندن سایر بخشها نیست و باید بخشهای دیگر نیز به موازات هم پیش بروند. ما در آموزش و پرورش گرفتار این نگاه هستیم که میگویند آموزش و پرورش فقیر است اما میدانیم که آموزش و پرورش از برخوردارترین بخشها است.
وی با واکاوی نگاهها و روشهای مدیریتی در عرصه آموزش و پرورش گفت: گروهی در کشور بر این باورند که نگاه و سیاست در آموزش و پرورش باید به سمت خصوصیسازی و پولسازی پیش برود و این افراد در کشور ما فعال هستند اما این کار با مبانی ما سازگاری ندارد چرا که هم بی عدالتی ایجاد میکند و هم استقلال آموزشی را از بین میبرد. البته شاید در کوتاهمدت هزینههای جاری دولت را کم کند اما از طرف دیگر آموزش و پرورش را گرفتار معضل دیگری میکند.
قالیباف ادامه داد: از طرفی میگویند آموزش و پرورش ما در چاله بیپولی است اما من معتقدم ما در چاله ناکارآمدی و سوء مدیریت گرفتار هستیم و امروز روزی است که باید با تفکر و ایدهپردازی و دغدغهمندی و پرهیز از غفلت از این مسیر عبور کنیم. ما باید با به کارگیری ایدههای نو، خلاقانه حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی بوده و نباید با خصوصیسازی آن آینده فروشی کرد، گفت: آنچنان که نباید با دولتیسازی و حجیمسازی، در چاله ناکارآمدی گرفتار شویم، نباید آموزش و پرورش را به طول کامل خصوصی کرد. آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است نه یک بازار در دست سرمایهگذاران و نه یک سازمان در دست مدیران نالایق بلکه یک نهاد اجتماعی است که با باورهای انقلابی بر بستر مردم و برای دولتسازی، جامعهسازی و تمدنسازی شکل گرفته است و اگر درست حرکت کنیم و پیش رویم، میتوانیم در برنامه هفتم در هر فصل و هر سال شاهد تحول در مدرسه باشیم و این تحول را از محرومترین نقاط تا برخوردارترین نقاط ببینیم.
قالیباف با انتقاد از نظام بروکراسی و شکلگیری آن در سطوح مختلف گفت: در آموزش و پرورش، جغرافیا مدرسه است و معلم، هدف و محور تحول این دو عنصر است و ما به ستاد، کاری نداریم، متأسفانه نظام بروکراسی، قوه چهارم شده و از قوای دیگر قویتر شده است و لازم است این نظام را اصلاح کنیم و امروز ما نیازمند یک نظام حکمرانی هستیم و باید بدانیم بروکراسی امروز بر اساس باورها و مسیر ما نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحول در آموزش و پرورش از معلم و مدرسه آغاز میشود و این تحول از ستاد آموزش و پرورش شروع نمیشود و ما در ناجا هم تحول را از پاسگاه و کلانتری آغاز کردیم و وقتی این برنامه را ارائه کردیم عدهای به ما خرده گرفتند و گفتند اصلاً شما میدانید چقدر پاسگاه و کلانتری در کشور داریم و من گفتم بله میدانم که بیش از 3 هزار کلانتری در کشور وجود دارد و اگر نتوانیم تحول در آن ایجاد کنیم دیگر نمیتوانیم کاری انجام دهیم و 9 ماه بعد از آن تاریخ، سامانه 110 فعال شد و همه دیدند فرمانده نیروی انتظامی از 5 جرم اصلی زودتر از همه مطلع میشود و حالا نیز بر این باورم، مدرسه و نظام آموزش و پرورش با یک حکمرانی درست میتواند مثل ساعت حرکت کند.
وی خطاب به معلمان بسیجی گفت: شما از نسل حاج قاسم سلیمانی و فرزندان امام هستید و اینها باور ما است که مشکلات حل شدنی است و با غُر زدن مسائل حل نمیشود و باید همه اجزای یک مدرسه به نحوی اصلاح شود تا جلوی بیعدالتی را بگیریم تا بچه پولدارها هر روز رشد نکنند و بچههای بااستعدادی که امکان ظهور و رشد تواناییهایشان نیست، عقب بمانند. من میدانم که مشکلات امروز جامعه و نظام آموزش و پرورش چیست و آسیبهای اجتماعی را میشناسم.
قالیباف تأکید کرد: برادران بسیجی، عزیزان من، من دستبوس شما هستم و فکر نکنید شخص دیگری باید مشکلات را حل کند، من برای این کار حرف دارم، میتوانیم با هم حرف بزنیم، آقای نوری میتوانید همه اجزای یک مدرسه را از سیستم اداری و محتوایی تا کتاب، مدرسه، معماری، گرمایش، سرمایش، حمل و نقل و همه بخشها اصلاح کنید و جلوی ناعدالتی آموزشی را بگیرید.
انتهای پیام/