راز و رمزهای جالب چند اثر معروف نقاشی
خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: دلایلی وجود دارد که نشان می دهد شاهکارهای نقاشی، الهامبخش بسیاری از تئوریهای توطئه و داستانهای اسرارآمیز در طول تاریخ هستند. قدمت بعضی از آنها بهقدری به عقب برمیگردد که هیچ راهی برای ما وجود ندارد که از نقاشانش بپرسیم هنگام ساختن آنها به چه فکر میکردند.
البته احتمالاتی وجود دارد. پس اینطور میشود که تخیل، ما را به سوی کشف پیامها و نمادهای پنهان در نقاشی سوق میدهد. همچنین در حالی که این جزئیات هوشمندانه و گاهی خرابکارانه در آثار هنری شناخته شده در سطح رمز داوینچی مرموز نیستند، اما شما را وادار کنند با روشهایی جدید و با زاویه نگاه متفاوتی به این نقاشیها نگاه کنید. در پرونده امروز زندگیسلام، به سراغ راز و رمز جالب چند اثر معروف نقاشی رفتیم که پیامهای پنهانشان، شگفت زده تان خواهد کرد.
یک جمجمه بزرگ اما پنهان با تکنیک توهمات نوری
کدام نقاشی؟ تابلوی سفیران اثر؟ هانس هلباین
آیا می توانید جمجمه پنهان شده در سفیران اثر «هانس هلباین» جوان را پیدا کنید؟ نه! برای این مورد نیازی به ذرهبین نخواهید داشت، در واقع بسیار بزرگ است. باور نمی کنید؟ آن حباب مورب بژ و مشکی در پایین نقاشی به جمجمه تبدیل میشود، اگر به نقاشی درست نگاه کنید. از سمت راست یا چپ پایین تصویر نگاهی بیندازید و ببینید آیا جمجمه فوکوس میشود یا خیر؟
این توهمات نوری بسیار مدرنتر از آن زمان و بیاندازه جذابتر و البته حیرتانگیز هستند. «لکان» روان شناس و فیلسوف معروف فرانسوی راجع به این اثر این بحث را باز میکند که در این گونه تصاویر آیا بیننده سوژه است یا ابژه؟
وقتی ماهیت تصویر به دست نقاش به گونهای رازآمیز تصمیم میگیرد که ابژه (تماشاگر پرده نقاشی) نحوه دیدن یا بازتاب نمایش بیننده را تعیین کند، پس این پرده نقاشی است که قبل از بیننده او را دیده است و حضور بیننده را به عنوان تماشاچی به حساب میآورد. پس همزمان جای تابلوی نقاشی و تماشاگر به لحاظ نوع کارکرد تغییر میکند؛ یعنی این پرده نقاشی است که ابژه است و تماشاگر سوژه! شگفتانگیز است نه؟(برای درک بهتر این اثر کتاب «کژنگریستن» از ژیژک را بخوانید.)
پنیر یا نظریه نسبیت اینشتین؟
کدام نقاشی؟ تداوم حافظه| اثر؟ سالوادور دالی
همیشه برداشتهای فلسفی متفاوت و گوناگونی از آثار سورئال هنرمند اسپانیایی، «سالوادور دالی» مطرح شده است. یکی از مشهورترین آثار این نقاش معروف، تداوم حافظه، محصول سال 1931 است. در زمان معرفی این اثر، تفسیر ساعتهای ذوبشده که نمادی از سیال بودن زمان و اشارهای به تئوری نسبیت خاص اینشتین است، مطرح شد.
با وجود این، زمانی که یکی از دانشمندان مشهور به اسم «ایلیا پریگوگین» در همین باره سوالاتی را از دالی مطرح کرد، این هنرمند اسپانیایی اعلام کرد که اثر تداوم حافظه با تئوری اینشتین ارتباطی نداشته و مفهوم ساعتهای در حال آب شدن از عکس ذوب شدن پنیر کاممبرت در جلوی آفتاب الهام گرفته شده است. شما چه فکر میکنید؟
سرود مخفی در شام آخر!
کدام نقاشی؟ شام آخر اثر؟ داوینچی
درباره شاهکار جهانی داوینچی یعنی شام آخر یک نظریه به مراتب عجیب وجود دارد که نوازنده ایتالیایی «جووانی ماریا پالا» کشف کرد که به خوبی میتواند یک ملودی موسیقایی کوچک نوشته شده در نقاشی باشد. اگر پنج خط نت های موسیقی را روی تابلو بکشید، دستان رسولان و قرصهای نان روی میز در جایگاه نتهای یک ملودی موسیقی قرار میگیرند. حال اگر از راست به چپ بخوانید، این نتهای موسیقی یک ملودی کوتاه 40 ثانیهای شبیه سرود را تشکیل میدهند.
فریاد از دست افراط و تفریط
کدام نقاشی؟ جیغ اثر؟ ادوارد مونک
مونک، نقاش نروژی در اثر مشهور خود، پیغامی بهجا گذاشته است که تا مدتها تصور میشد کار یکی از بازدیدکنندگان اثر بوده است؛ جمله «Kan kun være malet af en gal Mand!» به معنی فقط یک دیوانه میتواند نقاشی کرده باشد! این نوشته همیشه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده بوده اما تصاویر مادون قرمز به تشخیص واضحتر نوشته از پس زمینه آن کمک کرده و سپس مقایسه آن با دست خط هنرمند به وضوح نویسندگی مونک را ثابت کرده است.
همچنین گفته میشود که در این نقاشی، فریادی را میبینیم که نتیجه ترک شدن ادوارد مونک توسط دو همراه خود است که در پس زمینه تابلوی نقاشی به خوبی به تصویر کشیده شده است. این حالت یعنی فریاد و اعتراض، هنگامی برای یک انسان رخ میدهد که او در یک شرایط غیر طبیعی و به دور از انتظار قرار بگیرد. در واقع این نقاشی یعنی جیغ از ادوارد مونک بیانگر این است که افراط و تفریط در زندگی انسانها سبب از هم گسیختگی انسان چه از نظر روحی و روانی و چه از نظر تعادل رفتاری او میشود. در ضمن، نوشتهها، خاطرات و نامههای مونک نشان میدهد که این هنرمند از افسردگی هم رنج میبرده است.
ماجرای LV در چشم راست مونالیزا
کدام نقاشی؟ مونالیزا اثر؟ لئوناردو داوینچی
«لئوناردو داوینچی» رازهایی را در مشهورترین اثرش پنهان کرده است. تابلوی مونالیزا، تابلویی معروف و پربازدیدترین اثر در موزه لووراست. این بانوی مرموز در واقع حروف اسم هنرمند(LV) را در چشم راستش دارد اما میکروسکوپی وکوچک هستند. شگفتآورتر این که در سال 2015، یک دانشمند فرانسوی با استفاده از فناوری نور بازتابنده ادعا کرد که تصویر دیگری از یک زن را در زیر تصویری که امروز میبینیم، پیدا کرده است.
اتفاق نظر بر این است که این «نخستین پیشنویس» داوینچی بود و او روی آن نقاشی کرد تا شاهکار خود را خلق کند. یک سوال دیگر مطرح شده این است که چه چیزی باعث شده لبخند مونالیزا این قدر دلربا و فریبنده باشد؟ «جوزف بارتوسکی»، دندان پزشک و متخصص هنر، نقاشی لئوناردو داوینچی را با دقت مطالعه و ادعا کرده که راز این لبخند این است که مونالیزا دندانهای جلویی خود را از دست داده و این بر حالت چهره وی تأثیر گذاشته است! علاوه بر پیامهای مخفی او، آیا میدانستید که مونالیزا یکی از گرانترین چیزهایی است که تاکنون به سرقت رفته؟
یک اشتباه فاحش یا بیماری روحی؟
کدام نقاشی؟ سلفپرتره اثر؟ ونسان ونگوگ
«ونسان ونگوگ» یکی از کسانی است که تاثیر شگرفی بر هنر در قرن بیستم داشته است. پرتره او با گوش باندپیچی شده، این هنرمند را در یک اتاق زرد نشان میدهد که گوش راست او مجروح شده است اما در واقعیت، او گوش چپ خود را بریده بود.
اختلاف این پرتره با واقعیت، این حقیقت را نشان میدهد که ونگوگ از آینه برای کشیدن تصویری از خودش استفاده کرده است. به نظر میرسد که قطع کردن گوش یک واکنش عجیب و خشن از سوی ونگوگ بوده است! اما تاریخ آن را با این واقعیت توضیح میدهد که وی در هنگام کشیدن این نقاشی، عمیقاً دچار مشکل شده بود و ظاهرا در حال از دست دادن سلامت روحی و ذهنی خود بوده است. حال اشتباه یا بحران روحی، مسئله این است.
زرد، زرد و زرد!
کدام نقاشی؟ گندمزار با کلاغ اثر ونسان ونگوگ
زرد، رنگ غالب نقاشیهای این نقاش معروف «هلندی» است. «ونسان ونگوگ»، بیشتر از هر وقت دیگری در پایان زندگیاش از «رنگ زرد» برای خلق آثارش استفاده میکرد، در حدی که برخی حضور زیاد رنگ زرد در نقاشیهای سالهای آخر او را به یک نقص بینایی ربط میدادند که به «زرد بینی» منجر شده و یکی از عوارض مصرف داروهایی است که امروزه در بیماریهای قلب و عروق کاربرد دارند ولی در آن زمان در درمان صرع و مشکلات گوارشی به کار میرفته است.
وی در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی و فشار روحی رنج میبرد. جنون وی را به دلیل مسمومیت اش باسرب ، تماس با رنگ و تنفس در آن فضا می دانند.
سلفی نقاش!
کدام نقاشی؟ پرتره آرنولفینی اثر؟ یان ون آیک
«یان ون آیک»، هنرمند قرن پانزدهمی، نمیتوانست در برابر پرتره آرنولفینی معروف خود مقاومت کند و نشانی از خودش به جای نگذارد. «ون آیک» در اقدامی نه چندان محرمانه برای تبلیغ خود روی دیوار پشت این دو شخصیت به زبان لاتین نوشت: «جان ون آیک این جا بود، 1434» اما دو چهره دیگر در این نقاشی بسیار کمتر مورد توجه قرار میگیرند. اگر از نزدیک به آینه روی دیوار نگاه کنید، میتوانید دو نفر را ببینید که به نظر میرسد در جایی روبهروی فردی ایستادهاند. باور عمومی بر این است که کسی که دستش را در آینه بالا آورده، «ون آیک» باشد.
- بیشتر بخوانید:
- تصاویری تماشایی از آبشار «ازنادر» لرستان
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.