ستارههای خدمات پس از فروش به کدام شرکتها رسید؟ / ایساکو و سایپا یدک در صدر
به گزارش گروه اقتصاد ،نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش شرکتهای عرضه کننده خودرو در سال ۹۶ منتشر شد، در این گزارش کیفیت خدمات پس از فروش خودروهای سبک و سنگین روندی افزایشی را تجربه کرده است و چهار شرکت سایپا یدک (سایپا)، ایساکو، مزدا یدک و سایپا یدک (پارس خودرو) در صدر انطباقها قرار دارند.
در این گزارش الزامات قانونی از جمله قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران و دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخته شده است.
نتایج ارزیابیهای صورت گرفته نشان میدهد امتیاز شاخص وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۹۶ معادل ۸۶.۲ دهم درصد بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۳.۸ دهم درصدی همراه بوده است.
لازم به ذکر است، نتایج ارزیابی دو دوره اخیر نشان میدهد، وضعیت سیستم خدمات پس از فروش در صنعت خودرو با روندی افزایشی همراه بوده است.
این گزارش میافزاید، از میان ۴۲ شرکت ارزیابی شده در سال ۹۶، هیچ یک از شرکتها موفق به کسب رتبه یک نشده اند. بر این اساس در مجموع ۴.۷ درصد از شرکتها حایز رتبه چهار بوده اند.
شاخص رضایت نمایندگیهای مجاز از شرکت عرضه کننده خودرو (DSI) به طور متوسط ۶۶ درصد بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش ۱.۷ درصدی همراه است.
همچنین شواهد ارزیابی نشان میدهد امتیاز رضایت مدیران نمایندگیهای مجاز از عملکرد شرکت عرضع کننده خودرو (DSI) در حوزه سنگین نسبت به سواری حدود هفت درصد بالاتر بوده است.
خودروهای سبک
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۴ شرکت عرضه کننده خودرو و تعداد ۲۲۸۱ نمایندگی مجاز سبک اعم از تولید کننده و وارد کننده، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
همچنین امتیاز نهایی خدمات پس از فروش خودروهای سبک در سال ۹۶ معادل ۶۹.۲ درصد بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۳.۵ درصدی همراه بوده است.
در این گزارش آمده است، امتیاز نمایندگیهای مجاز شرکتهای عرضه کننده خودرو سبک در سال ۹۶ معادل ۷۸.۴ بوده که نسبت به سال ۱۳۹۵ با ۵.۵ درصد افزایش همراه شده است.
خودروهای سنگین
یافتهها نشان میدهد، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۸ شرکت عرضه کننده خودرو سنگین و تعداد ۵۰۱ نمایندگی مجاز سنگین اعم از تولید کننده و واردکننده مورد ارزیابی قرار گرفتند.
همچنین نتایج ارزیابیها نشان میدهدامتیاز نمایندگیهای مجاز شرکتهای عرضه کننده خودرو سنگین در سال ۹۶ معادل ۶۹.۶ بوده که نسبت به سال ۹۶ با ۸.۱ درصد رشد همراه شده است.
در این گزارش آمده است؛ مقایسه امتیاز شاخص وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو براساس ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده است.
این گزارش همچنین ۲۴ شرکت خودرویی سبک و ۱۸ شرکت خودروسازی سنگین را تحت ارزیابی قرارداده است.