حمایت رسانهها از صنایع خلاق ضروری است
خبرگزاری میزان - آنا نوشت: پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سری جدید فعالیتهای خود به دانشگاه کارآفرین و نسل سوم و چهارم تبدیل شده است. رویداد ملی عصر امید (بزرگترین نمایشگاه علمی و فناوری تاریخ جمهوری اسلامی) نیز به همت دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی مجموعههای این مرکز آموزشی برگزار شد که آحاد جامعه در جریان دستاوردها و نتایج این نمایشگاه قرار گرفتند. براساس بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب وظیفه ما نشان دادن توانمندیها و امیدوارکردن جامعه است که با لطف خدا توانستیم با موفقیت در این مسیر گام برداریم.
وی بیان کرد: امارات متحده عربی تبدیل به کشوری فضایی شده و رسما با پایگاههای مجهز وارد فضای علمسنجی شده است. اگر کشوری بخواهد کاری در فضا انجام دهد باید در سه حوزه سامانه زمینی، پرتابگرها و ماهوارهها فعال باشد، کشور ما با توجه به اینکه تحریم بوده است خود به دنبال تحقق این امر بوده که بتواند داشته و توانمندی خود را به جهان نشان بدهد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق افزود: چرا در حادثه تلخ اخیر برای f۱۴ به این امر نگاه نمیکنیم که این هواپیماها برای ۶۰ سال پیش بوده و کشور ما تا به امروز با قدرت، توانایی نگهداری و تعمیر آن را داشته است؟ در صورتی که اتفاقهای مشابه برای f۳۵ آمریکایی که ادعای تکنولوژی مطرح جهان را دارند، هم افتاده است؛ پس باید به دنبال خود تخریبی باشیم؟ کرمی عنوان کرد: هنگامیکه مقام معظم رهبری از جهاد تبیین صحبت میکنند یعنی باید وظیفه خود بدانیم که علم و فناوری خود را به جهانیان نشان دهیم، بنابراین علت ایجاد خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا حرکت و گامی مهم در این مسیر است.
کرمی اظهار کرد: در کنار رصد، پایش و سنجش فناوریهای کشور باید این موضوع را هم عرضه کنیم و در حال حاضر با توجه به سلیقه جامعه باید از متن به سمت ویدیو گرایش پیدا کنیم، لذا حمایت از جوانانی در حوزه استارتاپها، هوش مصنوعی و ... ضروری است و خبرگزاری آنا در این مسیر به کمک دادههای بزرگ و جوانان نیاز دارد که با حمایت ما به مسیر خود ادامه دهد.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا و خانه خلاق و نوآوری که راهاندازی کردهاند، انتظار تولید شغل، ایجاد شرکتهای دانشبنیان و تسهیلگری را خواهیم داشت. در حال حاضر معاونت علمی زمینه آموزش دو مربی و منتور برای هر خانه خلاق و نوآوری را در دانشگاه صنعتی شریف بهصورت رایگان فراهم کرده است و اگر در خانههای خلاق و نوآوری محصولی به بار بنشیند، معاونت علمی در بازاریابی حتی در حوزه صادرات به فعالان این عرصه یاریرسان خواهد بود. در این مسیر جذب سرمایهگذار، کمکهای فکری، بازاریابی و در خدمت گرفتن اساتید با تجربه را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از فارغالتحصیلان کشور در رشته علوم انسانی و همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، گفت: نمی توانیم به آنها بگوییم درس نخوانید چون کار نیست، باید به فکر اشتغال این افراد باشیم. در این راستا خانه خلاق علوم انسانی یکی از راهکارهای معاونت علمی بوده است.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق ادامه داد: موضوع راه اندازی خانههای خلاق به قدری برای دولت مهم است که یکی از مصوبات ثابت هیئت دولت در تمامی سفرهای استانی رئیس جمهور است. چند خانه خلاق نیز در سفرها به تصویب رسیده و راه اندازی شده است. ۵۰ درصد از تأمین مالی این خانهها با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ۵۰ درصد دیگر نیز با سازمان برنامه و بودجه است. این خانهها در مراکز استان و شهرهای بزرگ با هدف عدم تمرکز فناوری و نوآوری راه اندازی میشود. به طور مثال در مناطق کمتر برخورداری چون سیستان و بلوچستان ۶ خانه خلاق و همچنینی یک کارخانه خلاق داریم.
کرمی با اشاره به اینکه این معاونت از سه پلتفرم در این رابطه استفاده می کند، اظهار کرد: کارخانههای نوآوری، مراکز نوآوری در زمینههای کشاورزی، پزشکی و ... و نیز خانههای خلاق که به حوزه فناوری نرم اختصاص دارند و شامل صنایع خلاق و شرکتهای خلاق هستند و مقام معظم رهبری در نامه به سران سه قوه بر بهتر دیده شدن آنها تأکید کردهاند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: در حال حاضر در دنیا بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در صنایع و شرکتهای خلاق وجود دارد. البته این صنایع تنها مربوط به صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نیستند. پویانمایی و رسانه های نوین نیز در این مجموعه قرار میگیرند که توجه ویژه ما را میطلبد.
وی با اشاره به اینکه در پویانمایی باید از کاراکترهای ایرانی مانند رستم، رخش و سیمرغ بهره گیری کرد، گفت: اگر این امر ملکه اذهان نشود گردش مالی نیز اتفاق نمی افتد همانطور که در حال حاضر ۳۵۰ میلیون دلار از ارز به واردات شخصیتهای کشورهای بیگانه اختصاص پیدا کرده است در مقابل فقط ۶ میلیون دلار به شخصیت های ایران ساخت اختصاص دارد. این صنعت باید رشد کند و از صنایع دیگری چیزی کم ندارد.
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در پایان با تقدیر از علی قجری، مدیرعامل خبرگزاری آنا برای تلاشها در این راستا، خاطرنشان کرد: این رسانه با ورود به این امر با پایش و رصد علم و فناوری زمینه جهاد تبیین را به خوبی در این زمینه فراهم آورده است. از رسانههای دیگر نیز برای حمایت از این عرصه دعوت می کنم.
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.