رئیس مرکز آماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه: پنجره واحد الکترونیک خدمات قضایی هزینههای مردم را کاهش داده است
خبرگزاری میزان-ظهر امروز همزمان با اولین روز هفته قوه قضاییه نشست خبری محمد کاظمی فرد معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه باحضور خبرنگاران رسانه های مختلف برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه رعایت حقوق عامه با بهره گیری از ابزارها و فناوری های نوین رضایت مردم را به همراه خواهد داشت، گفت: با همین هدف مرکزآماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه خدماتی را با توجه به حقوق مردم ارائه می دهد تا در کمترین زمان و به آسانی و سادگی به خدمات قضایی دسترسی داشته باشند .
وی در ادامه درباره پنجره واحد الکترونیک خدمات قضایی به عنوان پنجراه ای که با هدف جلوگیری از سرگردانی مردم ایجاد شده است و خدمت های متفاوتی ارائه می کند گفت: در راستای اجرای سند تحول قضایی و در راستای تهیه یک درگاه یکپارچه جهت دریافت خدمات الکترونیک قضایی ارزان و آسان مردم با مراجعه به این سامانه می توانند از تمامی خدماتی که قوه قضاییه ارائه می دهد استفاده کنند. این کاربا هدف جلوگیری از سردرگمی مردم،کاهش هزینه های آنان و دسترسی ارزان و سریع مردم به خدمات قضایی صورت می گیرد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سامانه نوبت دهی مراجع قضایی را مورد توجه قرار داد و گفت: سامانه نوبت دهی قضایی که در راستای کرامت ارباب رجوع ایجاد شده است ضمن کاهش هزینه های مردم از سفرهای غیر ضرور آنان جلوگیری کرده است. با این اقدام مردم بدون محدودیت های زمانی و مکانی اقدامات خود را در کمترین زمان ممکن انجام می دهند .
وی تاکید کرد: با ارتقای سامانه نوبت دهی قضایی، رضایت بیشتر مردم حاصل شد و همچنین سوءاستفاده هایی که برخی افراد ازآن داشتند را پایان داد.
رئیس مرکز آماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه سامانه ابلاغ الکترونیک را مورد توجه قرار داد و گفت: اطمینان ازدریافت ابلاغ الکترونیک قضایی توسط مردم و گروه های خاص نظیر زندانیان،سالمندان،کم سوادان،بیماران و معلولان و اتباع خارجی با روش هایی نظیر ابلاغ همزمان یکی از موضوعاتی است که در سند تحول نیز بر آن تاکید شده است.
کاظمی فرد تاکید کرد: سرعت دررسیدگی،کاهش هزینه های مردم،اطمینان از مشاهده شدن ابلاغ،دسترسی آسان و سریع مردم ، صرفه جویی در زمان آنان و کاهش ازدحام در مجتمع های قضایی و حذف تشریفات زائد از ویژگی های ابلاغ الکترونیک است.
محمد کاظمی فرد با تاکید بر اینکه در راستای اجرای سند تحول قضایی و به منظور ثبت اطلاعات هویتی شاهد، سامانه شهود و مطلعین ایجاد شده است،گفت: این سامانه فردی که به صورت حرفه ای اقدام به شهادت می کند را شناسایی و پس از ثبت اطلاعات این فرد،در زمان رسیدگی قاضی از هویت فرد مطلع و این موضوع را مورد توجه قرار می دهد.
رئیس مرکز آماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: این سامانه به صورت خودکار تعداد دفعاتی که یک شخص به عنوان شاهد در تمام محاکم کشور حاضر شده را ثبت می کند و در هنگام ثبت مجدد آن شخص به عنوان شاهد، قاضی هشدار این موضوع را از طریق سامانه دریافت می کند.
محمد کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه در این سامانه افرادی شناسایی شدند بیش از سه بار اقدام به شهادت کرده اند،گفت: استفاده از این سامانه در اتقان آرا بسیار تاثیر گذار است و از تبانی افرادی که قصد سوءاستفاده دارند جلوگیری می کند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید براینکه استفاده از این سامانه باعث می شود که روند تحقیقات و دادرسی ها به انحراف نرود ،گفت:این اقدام در راستای سند تحول و هوشمند سازی قوه قضاییه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه با بهره گیری از فناوری های نوین کیفیت تصمیمات قضایی افزایش پیدا می کند ،گفت:سامانه شهود کیفیت آرا را افزایش می دهد و از تبانی و سواستفاده افراد متخلف جلوگیری به عمل می آورد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در دو ماه ابتدایی سال جاری بیش از 33هزار جلسه دادرسی به صورت الکترونیک با استفاده ازظرفیت فناوری های نوین در دادگاه های کشور برگزارشده است،گفت: دادرسی الکترونیک در حال حاضر به دو صورت برگزارمی می شود.یکی دادرسی الکترونیک زندانیان که یکی از طرفین دادرسی زندانی است. .
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه ارتباط الکترونیک برخط با ناجا را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: در این پروژه ارتباط کلانتری های سراسر کشور با مراجع قضایی بهصورت الکترونیکی و برخط است و امکان دریافت مستقیم و برخط شکواییه در راستای اجرای ماده 37 آیین دادرسی کیفری فراهمشده است. اگر کسی به کلانتری مراجعه کند درهمانجا شکواییه تنظیم و بهصورت برخط برای مراجع قضایی ارسال می شود و نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و واحدهای قضایی نیست و صرفاً با یکبار مراجعه به کلانتریهای سراسر کشور اقدام به ثبت شکواییه خود با صرفا پرداخت هزینه های قانونی می کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از خدمات قضایی پرکاربرد صدور گواهی عدم سوءپیشینه است که در دو روز کاری صادر می شود و باعث تسریع در فعالیتهای اقتصادی می شود گفت: در سال گذشته امکان ارسال و استعلام الکترونیکی نتیجه گواهی عدم سو پیشینه برای دستگاه ها فراهم شد که منجر به افزایش کارآیی سامانه های سایر دستگاههای اجرایی و کاهش مراجعات مردمی به آنها و افزایش رضایتمندی شد.
کاظمی فرد درخواست در کمترین زمان ،پاسخ دهی در دو روز کاری، رعایت حقوق شهروندی،کاهش هزینه های مردم،از بین رفتن محدودیت های مکانی،پیگیری ساده و سریع در خواست،از بین رفتن تشریفات زائد،سرعت در رسیدگی به در خواست و کاهش مراجعات مردمی را از ویژگی های گواهی عدم سوپیشینه عنوان کرد.
وی در ادامه سامانه احراز هویت برخط ثنا را مورد توجه قرار داد و گفت: این خدمت با همکاری 8 شرکت دانشبنیان فراهمشده و درصورتیکه افراد قصد استفاده از خدمات قضایی را داشته باشند می توانند بدون حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی بهصورت برخط و غیرحضوری اقدام به دریافت شناسه قضایی ثنا کنند.
کاظمی فرد با بیان اینکه سامانه ثنا ضمن تسهیل دسترسی متقاضیان دریافت خدمت، منجر به کاهش هزینه آنها نسبت به خدمات حضوری شده است تاکید کرد: این خدمت تمام محدودیت های زمانی و مکانی را از بین می برد و به کاهش حضور مردم در مجتمع های قضایی می انجامد. این خدمت که در راستای حقوق شهروندی صورت می گیرد کاهش هزینه های آنان رابه همراه دارد و همچنین باعث سرعت در اجرای امور می شود.
خدمات ایرانیان به خارج از کشور موضوع بعدی بود که رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات به آن پرداخت و گفت: دریافت ثنا به صورت غیر حضوری،احراز هویت برخط،امکان دسترسی به ابلاغیه ها،اطلاع رسانی پرونده،دریافت گواهی عدم سو پیشینه،امکان شرکت در جلسات رسیدگی به صورت الکترونیک،انعقاد قرارد الکترونیک وکالت، را برخی از خدمات ارایه شده به ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد.
کاظمی فرد در خصوص سامانه سجل محکومان مالی گفت: استعلام سوابق محکومیت های مالی منجر به کاهش میزان اختلافات مالی می شود. این سامانه زمینه یک معامله امن را فراهم می کند. کل فرایند این خدمت در کمتر 5 دقیقه صورت می گیرد.
یکی از دیگر موضوعاتی که رئیس مرکز آماروفناوری اطلاعات قوه قضاییه آن را مورد اشاره قرار داد سامانه ثبت قرارداد وکلا بود.وی گفت: در راستای ایجاد شفافیت مالی قراردادهای وکالت این سامانه به گونه ای توسعه یافت که تنظیم و امضای قرارداد میان وکیل و موکل یا موکلان به صورت کاملا الکترونیکی و بدون ملاقات حضوری بین آنها انجام می شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه سامانه سامع ارتباط مردم با دستگاه قضایی را ساده کرده است ،گفت: سامانه سامع خدمات متفاوتی ارائه می دهد. یکی از این خدمات که در این سامانه برای مردم ایجاد شده است درخواست ملاقات حضوری با مقامات قضایی است .مردم اگر درخواست ملاقات با مقامات قضایی داشته باشند می توانند درخواست خود را در این سامانه بارگذاری کنند و پس از ارسال پیامک از طرف قوه قضاییه اقدامات بعدی را انجام دهند .
محمد کاظمی فرد در ادامه تاکید کرد: کاهش هزینه های مردم ، صرفه جویی در زمان ، ارتباط به صورت الکترونیک در هر زمان از شبانه روز و کاهش مراجعات مردمی برخی از ویژگی های سامانه سامع است.
رئیس مرکز آمارو فناوری اطلاعات قوه قضاییه از ثبت بیش از یک میلیون و پانصد هزار نظر در سامانه سنجش بر خط مبزان رضایت مراجعین از دستگاه قضایی خبر داد و گفت: رضایت مردم و جامعه از جمله اهداف این سامانه است.
کاظمی فرد با اشاره به سامانه رضایتمندی مردم از قوه قضاییه، تاکید کرد: تکریم ارباب رجوع و ارایه خدمات قضایی به بهترین شکل ممکن یکی از سیاست های قوه قضاییه است. با سنجش میزان رضایت مندی مردم از خدمات زمینه افزایش رضایت مردم و اعتماد عمومی فراهم می شود.
وی ادامه داد : نتایج بدست آمده در این سامانه در اختیارعالی ترین مقامات قضایی قرار می گیرد و به عنوان یک نقشه راه برای اهداف متعالی درنظر گرفته می شود.
انتهای پیام/