ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم راه ارتباطی مردم و دستگاه قضایی/ گزارش تخلفات و جرائم چگونه در سامانه سجام ثبت میشود؟
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، یکی از راههای ارتباطی بین مردم و دستگاه قضایی برای ارسال گزارش تخلفات و جرائم جامعه سامانه اینترنتی سجام (سیستم جامع اطلاعات مردمی) است.
به عبارت دیگر به منظور استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم به طوری که اثر بازدارندگی داشته باشد قوه قضاییه سامانهای تحت عنوان سجام یا سامانه جامع ارتباط عمومی مردمی راهاندازی کرده است.
این سامانه که زیر نظر اداره کل پیشگیریهای مردمی و مشارکتهای مردمی معاونت اجتماعی دستگاه قضایی اداره میشود وظیفه دریافت گزارشات مردمی درباره تخلفات و جرائم را دارد و متناسب با نوع گزارش ارسالی اقدام به رسیدگی و مطالبهگری از اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد کرد.
سامانه سجام زیرمجموعه یک فرآیند اجرایی است. یعنی این سامانه برای ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است تا اقدامات ستاد از طریق این سامانه انجام شود. کارکرد این سامانه بر مبنای خود اظهاری و داوطلبانه بودن مشارکتهای مردم در ارسال گزارشات است.
اصلیترین کاری هم که در این ستاد متصور است ارسال گزارش معضلات محلات و مناطق و شهرستانها توسط خود مردم است.اجرای طرح دیده بان پیشگیری از طریق سامانه سجام در جهت افزایش مسئولیت اجتماعی افراد است که اثرات و فواید آن به خود مردم بازخواهد گشت؛ لذا ثبت نام دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، اصحاب رسانه، هیئتیها، بسیجیها، کارگران، کارمندان، و دیگر اقشار جامعه در سامانه سجام مورد نظر است.
فرآیند اجرایی سامانه به این شکل است که متقاضیان عضویت در سراسر کشور از طریق سامانه ثبت نام میکنند و پس از آن بررسی و تطبیق مشخصات متقاضی عضویت، احراز هویت و استعلامهای مورد نیاز در این رابطه صورت میگیرد.در مرحله بعد صلاحیت عضو تایید میشود و پس از احراز هویت کد عضویتی برای آن تعریف میشود، پس از آن متقاضیان تایید شده در سامانه سازماندهی میشوند.
گزارشاتی که از افراد دریافت میشود به صورت محرمانه و ناشناس در سیستم ثبت میشود و پس از ثبت و تایید مسئولین هستهای و استانی برای دستگاههای دولتی ارسال و مطالبهگری خواهد شد تا دستگاههای دولتی نواقص را برطرف کنند.
ورود دستگاه قضایی به گزارشات ارسالی صرفا رسیدگی قضایی نیست بلکه اولین راهکار ارسال گزارشات تایید شده مردمی به دستگاه مورد نظر است که با تعامل و همکاری نسبت به رفع مشکل و معضل اقدام صورت گیرد.
یعنی گزارشات ارسالی منحصر به افراد و موضوعات شخصی نیست بلکه حقوق عامه هم جزو اولویتهای این سامانه است. مثلا در این سامانه مباحث زیست محیطی و منابع طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.
نحوه کار هم طوری است که به محض این که اطلاعاتی در زمینه تعرض به اراضی ملی و یا تغییر کاربری توسط یک دیده بان پیشگیری توسط سیستم سجام ثبت شود بلافاصله در یک فرصت کوتاه و در یک ساز و کار دقیق و پیشبینی شده تمام مسئولان و ادارات ذیمدخل در امور منابع ملی و اراضی دولتی در جریان قرار خواهند گرفت تا به سرعت اقدامات قانونی در جلوگیری و پیشگیری از جرم زمینخواری در منطقه ذکر شده شروع شود.
یا مثلا اگر یک دیدهبان پیشگیری که ممکن است کارگر یا کارمند یک کارگاه و یا کارخانه بخش خصوصی یا حتی دولتی باشد، عدم رعایت هرگونه الزامات ایمنی، بهداشتی و حفاظتی را اطلاع دهد، ساز و کار رفع این مشکل در یک فرایند کاملاً دقیق دیده شده است.