وزارت آموزش و پرورش بر روی موضوع نظارت بر فرآیند ثبت نامهای مدارس متمرکز شده است/ برای مشارکت داوطلبانه خانوادهها محدودیتی به لحاظ قانونی وجود ندارد
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص نظارتهای آموزش و پرورش بر فرآیند ثبت نامهای مدارس گفت: امسال وزارت آموزش و پرورش به طور ویژهای بر روی موضوع نظارت بر فرآیند ثبت نامهای مدارس متمرکز شده و آن را با ارسال دستورالعملی تحت عنوان دستورالعمل نظارت بر امور والدین و دانش آموزان در امر ثبت نام به استانهای کشور ابلاغ کرده است.
علیرضا کمرئی افزود: وزارت آموزش و پرورش در این دستورالعمل بر روی محورهایی تاکید داشته که معمولا سبب ایجاد اشکال در امر ثبت نام برای خانوادهها میشود؛ به طور مثال در زمینه شفافیت ابعاد مالی مشارکت خانوادهها و در زمینه رعایت محدوده بندی ثبت نامها و دریافت وجه بابت سرویس ایاب و ذهاب یا عدم رعایت آن و همینطور روی مداخلات در زمینه لباس و نظایر آن به شفافیت موضوع را معین کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این وزارتخانه گروههای نظارتی را در سطح ستاد مرکزی پیش بینی کرده و حدود ٦٠ نفر را در قالب ٣٠ تیم به استانهای کشور میفرستد تا نظارتهای بالینی را انجام دهند. ضمن اینکه در خود استانها تیمهای نظارتی مشابهی را به صورت متناظر تعیین کرده اند و آنها نیز فرآیند نظارت را با تاکید بیشتری روی همین محورها انجام میدهند و مناطق آموزشی هم شرایط مشابهی را دارند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای مشارکت داوطلبانه خانوادهها محدودیتی به لحاظ قانونی وجود ندارد؛ ولی برای اینکه تکلیف خانوادهها و مدارس روشن شود مدارس را به دو گروه مجاز به مشارکت و غیر مجاز تقسیم بندی کرده ایم. مدارس مجاز آنهایی هستند که هیات امنا یا قوانین و مقررات آموزش و پرورش به آنها اجازه داده در فرآیند ثبت نام، دریافت وجه داشته باشند. به طور مثال مدارس غیردولتی طبیعتا الگوی شهریه را باید رعایت کنند و میتوانند و مجازند به مقدار تعیین شده شهریه دریافت کنند البته بر اینها از جانب حوزه و اداره کل ارزیابی و عملکرد و سازمان مشارکتهای مردمی نظارت میشود.
وی با بیان اینکه ستادهای ثبت نام مستقر در مناطق نیز میتوانند به سهولت گزارشهای مردمی و شکایتهای والدین را دریافت کنند و خودشان مرجع نظارتی بر کار باشند، گفت: والدین به دو صورت میتوانند مشکلاتشان را در این زمینه مطرح کنند و به ادارات ارزیابی مناطق و ستادهای مستقر در آن و به ادارات ارزیابی استانها که ستادهای نظارت بر مدارس در آنها مستقر هستند اطلاع دهند و در نهایت سامانه رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش هم میتواند شکایات والدین را دریافت کند و ظرف ٤٨ ساعت اعلام وصول و رسیدگی به شکایات به صورت اولیه را انجام دهد و پس از آن ظرف ٧ روز کاری شکایات را به صورت نهایی رسیدگی و پاسخ را اعلام کند.
کمرئی در پاسخ به سوالی در خصوص توبیخ دو مدیر مدرسه از مدارس شهرستانهای استان تهران به علت تخلف در رویه ثبت نام دانش آموزان طی روزهای اخیر اظهار داشت: بررسی و نظارت بر فعالیتهای مدارس استانهای کشور توسط مدیران کل آموزش و پرورش استانها صورت میگیرد و در صورتی که مدیران مدارس در زمینه دریافت وجه شهریه کوتاهی کنند و یا دریافت وجهی غیرمتعارف داشته باشند و در جریان بازرسی این تخلف مشخص شود، مدیرکل آموزش و پرورش استان میتواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند و توبیخ کتبی مدیر مدرسه را انجام دهد و در مورد این دو مدرسه نیز آنچه به ما گزارش شده حاکی از این است که کوتاهی در فرآیند نظارت بر کار صورت گرفته یعنی در حوزه ادارات آموزش و پرورش منطقه باید ستادها نظارت را انجام دهند که متاسفانه این کوتاهی صورت گرفته و در بازدیدهای میدانی شخص مدیرکل و گروه نظارتی این موارد مشخص شده اند و مدیران آنها توبیخ شده اند.