رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: بازنگری در تعرفههای دفاتر اسناد رسمی در دستور کار قرار دارد
خبرگزاری میزان - حسن بابایی در نشست با روسای کانون سردفتران و دفتریاران سراسر کشور، اظهار کرد: سردفتران باید از لحاظ علمی و عملی صلاحیت داشته باشند تا چهره این قشر مخدوش نشود، بنابراین باید در بحث جذب سردفتران دستورالعمل جامع مدنظر قرار بگیرد.
وی افزود: از لحاظ قانون و ساختار مشکلی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وجود ندارد ولی همفکری، هم اندیشی و همکاری در بین سازمان و سران دفاتر مقفول مانده است بنابراین باید از تمام ظرفیتها استفاده کنیم.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: نظامنامه مترقیانه ای در حوزه دفاتر ازدواج و طلاق تنظیم شد به طوری که سردفتر ازدواج و طلاق یک واحد میشود و در هر دو حوزه ازدواج و طلاق ورود پیدا میکند.
بابایی در ادامه اظهار کرد: با وجود اینکه یکسال از زمان تصویب آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران نمیگذرد به دلیل مشکلاتی که در این آیین نامه وجود دارد به اصلاح آن نامه ورود کرده و در دستور کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد تا راهگشا باشد و مشکلات را برطرف کند.
وی اظهار با اشاره به اینکه توسعه سند رسمی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: در بحث توسعه سند چند جلسه برگزار شده است تا سایر دفاتر نیز از آن بهره مند شوند برای اینکه دفاتر اسناد رسمی به تنظیم سند ورود پیدا کنند باید تفاهمنامهای را با مسکن راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری و اصناف مختلف منعقد کنیم تا در این تفاهم نامه ها تنظیم سند به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود.
بابایی اظهار کرد : مشاورین املاک و خودرو تنظیم کننده سند نیستند و باید در این خصوص ورود پیدا کرده و پیگیری کنیم زیرا نقش مشاور املاک و خودرو واسطه گری است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به وضعیت تورم بازنگری در بحث تعرفه های دفاتر اسناد رسمی را در دستور کار قرارداده ایم.
وی اظهار کرد: الکترونیکی کردن کلیه اسناد، تفویض بازداشت و رفع بازداشت سند به واحد های قضایی و تشکیل کمیته توسعه سند از جمله برنامه های تحولی است که در دستور کار قرار دارد.
همچنین معاون سازمان ثبت اسناد و املاک در ادامه نشست با روسای کانون سردفتران و دفتر یاران سراسر کشور، اظهار کرد: فردا آخرین جلسه دفاعیه اصلاح آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران انجام میشود و تمام مواردی که روسای دفاتر از حوزه سازمان ثبت درخواست کرده بودند در اصلاحیه آیین نامه مدنظر قرار میدهیم.
مهدی اقبال در خصوص نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق بیان کرد: با ابلاغ نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق تمامی مشکلات سران دفاتر ازدواج و طلاق برطرف شد.
مهدی اقبالوی در خصوص نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق بیان کرد: با ابلاغ نظام نامه دفاتر ازدواج و طلاق تمامی مشکلات سران دفاتر ازدواج و طلاق برطرف شد.
اقبال در خصوص تعدیل تعرفه های دفاتر اسناد رسمی بر طبق نرخ تورم اظهار کرد: به زودی آخرین جلسات در رابطه با تعدیل حق التحریر ها برمبنای تورم و برمبنای هزینه های سردفتر برگزار میشود.
وی همچنین درخصوص شرایط بازنشستگی همکاران سردفتر نیز توضیحاتی را بیان کرد و گفت : در چند روز اخیر حدود ۱۰۰ نفر از همکاران سردفتر از سراسر دفاتر بازنشسته و خارج شدند.
معاون سازمان ثبت اسناد و املاک در ادامه گفت: اسکن دفاتر مهم ترین امری است که در آیین نامه اصلاحی دفاتر اسناد رسمی مطرح شده است و در چند استان اسکن دفاتر به اتمام رسیده و در مابقی استان ها نیز درحال انجام است.
وی در ادامه اظهار کرد: اسکن حدود ۳هزار و ۴۰۰ دفتر خانه به اتمام رسیده است و تمامی این اسکن ها ذخیره سازی می شود و پس از اینکه تمامی دفاتر در سامانه ثبت آنی ثبت شد تمامی دفاتر و تمامی بایگانی های دفاتر اسناد رسمی جمع آوری می شود.
اقبال اظهار کرد: در زمینه بحث نقل و انتقالات نیز دستورالعمل های کاملی را صادر کرده ایم.
وی در ادامه به موضوع جذب سردفتر پرداخت و گفت: جذب سردفتر باید با دقت، همکاری و هماهنگی کانون سردفتران و دفتر یاران انجام شود.
در طول جلسه دفتریاران پیشنهادات و خواستههای خود را مطرح کردند.
در ادامه رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ضمن تشکر و قدردانی از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای همکاری و هماهنگی با کانونهای سراسر کشور اظهار کرد: در حوزه سردفتری با چالش عدم تنظیم سند و عدم مراجعه اشخاص به دفاتر اسناد رسمی مواجه هستیم.
علی خندان افزود: با تلاش روسای کانون ها راهکارهای عملی را بررسی میکنیم تا این چالش برطرف شود.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: کاداستر یکی از فرصت های حوزه سردفتری محسوب می شود زیرا اگر قانون کاداستر انجام شود و به مرحله عملیاتی برسد برای حوزه دفاتر اسناد رسمی بسیار راهگشا است.
خندانی در ادامه گفت: بحث برون سپاری ها نیز در حوزه دفاتر فرصت تلقی میشود و محوریت کار برون سپاری برعهده دفاتر اسناد رسمی است.
انتهای پیام/