آلودگی صوتی و گردوغبار هدیه کارگاه مترو به اهالی بلوار قیام/مدیرعامل مترو: راه اندازی ایستگاه مترو قیام تا پایان سال جاری/آب پمپاژ شده لزوما آب قنات نبوده است
به گزارش گروه جامعه ، چندی پیش خبری با عنوان" نسخه خط ۷ مترو برای هدررفت آب؛ آلودگی صوتی و گردوغبار هدیه کارگاه مترو به اهالی بلوار قیام" در منتشر شد که در آن روایتی بیان شد از مشکلات و گلایههای کسبه و ساکنان خیابان قیام از کارگاه خط ۷ مترو تهران که پس از پنج سال تاکنون به اتمام نرسیده است.
گفنی است طول کشیدن زمان اتمام پروژه کارگاه خط ۷ مترو تهران علاوه بر مشکلات زیاد، زوایای جدیدی را نیز به خود میبیند، از جمله این که بنا به اذعان شاهدان عینی در منطقه در طول مسیر این کارگاه به قنات هایی رسیدهاند که آب آن را از مسیر زیر زمینی کارگاه با پمپهای قوی به سطح خیابان رسانده و در جوی های این خیابان رها میکنند. بنا بر تصاویر منتشر شده در این آب زلال و شفاف بوده و آب زیرزمینی به نظر نمی رسد، موردی که مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار آن را رد کرده و می گوید: "در برخی از ایستگاههای مترو، همچون محدوده خیابان مولوی و بلوار قیام که عمق ایستگاهها به ٣٠ متر میرسد و با توجه به اینکه در مناطق جنوبی شهر آبهای زیرزمینی بیشتری به نسبت شمال شهر وجود دارد اغلب در تونلها با آبهای زیرزمینی مواجه هستیم و این آب لزوما قنات نبوده و بنده پیگیریهای لازم را در خصوص آن انجام خواهم داد و به احتمال زیاد آب زیرزمینی بوده است."
مدیرعامل شرکت مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در خصوص سرانجام راه اندازی ایستگاه مترو بلوار قیام نیز در سخنانی گفت: در تلاشیم تا پایان سال جاری، راه اندازی ایستگاه مترو قیام به سرانجام برسد.
علی امام در پاسخ به سوالی مبنی بر گله و شکایات اهالی منطقه از طولانی شدن زمان بهره برداری از ایستگاه مترو بلوار قیام به مدت ٥ سال که موجب تعطیلی ساختمانها و واحدهای صنفی اطراف شده است، افزود: مشکلات مالی یکی از عاملهای مهمی بوده که مانع راه اندازی و بهره برداری از ایستگاه بلوار قیام و به طور کلی خط ٧ شده است و امیدواریم با انتشار اوراق مشارکتی که در سال گذشته صورت گرفته و امسال نیز در دستور کار ما قرار گرفته، منابع مالی مورد نیاز تامین شود و خط ٧ مترو تهران را در اسرع وقت به شهروندان تحویل دهیم.
وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات مالی، مسائل حقوقی و ملکی نیز مانع بهره برداری از این ایستگاه و سایر ایستگاههای خط ٧ مترو بوده و امیدواریم به زودی این موانع، مرتفع شوند.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به گفته اهالی محله در پروژه مترو بلوار قیام با قنات مواجه شده اید و این آب بدون هیچ گونه نظارتی به شبکه فاضلاب وارد میشود، اضافه کرد: در برخی از ایستگاههای مترو، همچون محدوده خیابان مولوی و بلوار قیام که عمق ایستگاهها به ٣٠ متر میرسد و با توجه به اینکه در مناطق جنوبی شهر آبهای زیرزمینی بیشتری به نسبت شمال شهر وجود دارد اغلب در تونلها با آبهای زیرزمینی مواجه هستیم و این آب لزوما قنات نبوده و بنده پیگیریهای لازم را در خصوص آن انجام خواهم داد و به احتمال زیاد آب زیرزمینی بوده است.
وی افزود: آبهای زیرزمینی معمولا در هنگام حفر تونلها مانع انجام کار میشوند و باید به بیرون پمپاژ شوند تا بتوانیم پروژه حفر تونل را به اتمام برسانیم و در حال حاضر در پروژه مترو بلوار قیام مرحله حفر تونل به اتمام رسیده و از این بابت مشکلی نداریم و ایستگاه در حال تکمیل است.
امام بیان داشت: به طور کلی در هنگام حفر تونل اگر به آب زیرزمینی مواجه شویم، ابتدا باید پمپاژ آب را انجام دهیم و این کار تا زمان اجرای سازه ادامه مییابد؛ این عمل با هدف جلوگیری از ورود آب به داخل ایستگاه و تونل انجام میشود و بعد از آن قاعدتا دیگر پمپاژ صورت نمیگیرد.در بسیاری از ایستگاههای مترو هنگام حفر تونل با آبهای زیرزمینی مواجه شده ایم و هرجا که این اتفاق افتاده عملیات پمپاژ و انتقال آب صورت گرفته است. پمپاژ این آبها هیچ گونه مشکلی برای سفره آبهای زیرزمینی پیش نمیآورد و به کانالهای جمع آوری آبهای سطحی هدایت میشوند و این کار به صورت موقت انجام میشود تا هنگامی که سازه اجرایی شود.
بنا بر این گزارش به نظر می رسد با توجه به طولانی شدن زمان اتمام پروژه، کماکان مشکلات مردم منطقه ادامه داشته باشد و این مساله نیاز به توجه فوری مسئولان ذیربط دارد.
گفتنی است آمادگی دارد توضیحات شهرداری تهران در رابطه با کارگاه خط ۷ مترو تهران و رفع مشکلات اهالی منطقه را منتشر کند.