ورود مدعی العموم به وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب برخی پزشکان/ تاکید بر ارتقای سامانه نوبتدهی اینترنتی در راستای رعایت حقوق بیماران
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام والمسلمین مظفری دادستان عمومی و انقلاب زنجان طی نامهای خطاب به ریاست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان نوبت دهی در مطب برخی پزشکان شد.
در اين نامه آمده است:
ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات و تلاشهای فعالین حوزهی سلامت استان بالاخص مسئولین محترم دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی و جمیع پزشکان متعهد و متخصص زنجان که در زمینهی خدمات رسانی به مردم شریف و حل مشکلات بیماران و درمان آنها گامهای عملی و مؤثری برداشتهاند با مدّ نظر قرار دادن همهی تلاشهای صورت گرفته در کنار کمبودهای موجود مواردی چند در جهت رفع برخی کاستیها در بحث چگونگی نوبت دهی به بیماران و مراجعین و نارضایتی اغلب مردم از انتظارهای مفرط و طولانی در مطب برخی پزشکان محترم به حضور اعلام میگردد امید که با رفع این مشکلات و احترام گذاری بیش از پیش به وقت مردم و مراجعین، بخشی از آلام بیماران تسکین و از دغدغهی همراهان و مراجعین کاسته شود.
همانگونه که مستحضرید محور سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... خامنهای (مد ظله العالی) در ابلاغ سیاستهای کلی نظام سلامت، ارتقاء آرامش و سلامت مردم میباشد درهمین راستا معظم له میفرمایند «کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری ناراحتی دیگری نداشته باشد» و حصول این امر مهم مستلزم آسیب شناسی موضوعاتی است که موجبات نارضایتی بیماران را فراهم میکند که یکی از آنها یقیناً انتظار طولانی و بعضاً چند ساعتهی بیماران و همراهان در مطب برخی پزشکان برای معاینه میباشد بالتبع زمان انتظار برای ملاقات بیماران با پزشک یکی از شاخصهای دسترسی مردم به خدمات بهداشت و درمان است به همین دلیل رضایت بیمار از زمان انتظار، نقش به سزایی در ارتقای این شاخص و کیفیت خدمات رسانی خواهد داشت شلوغ بودن اتاق انتظار در برخی مطبها و طول کشیدن زمان انتظار تا ویزیت بیمار توسط پزشکان محترم از جمله مشکلاتی است که باعث حس نارضایتی در مراجعین میشود.
موضوعی که به راحتی میتوان با بکارگیری برخی روشها اعم از استفاده از سامانهی نوبت دهی اینترنتی، تلفنهای گویا و یا نوبت دهی دقیق منشیها آن را مرتفع نمود البته آحاد مردم نیز به این موضوع که زمان ویزیتها تقریبی است و میتواند به دلایل متعدد جابه جا گردد اشرافیت کامل دارند ولیکن بلاتکلیفی و انتظارهای بعضاً چند ساعته به هیچ وجه قابل توجیه نخواهد بود و یقیناً شرع، عرف و اخلاق حرفهای پزشکی نیز این نوع برخورد با مراجعین را تأیید نمیکند.
برای ایضاح هر چه بیشتر موضوع تصور کنید هر مطب روزانه بطور متوسط بیست وپنج مراجعه کننده داشته باشد و هر بیمار حداقل یک ساعت در مطبها منتظر ویزیت بماند حال اگر تعداد مطبهای سطح استان را حدوداً ۷۰۰ مورد اعم از عمومی، متخصص و دندانپزشکی در نظر بگیریم ملاحظه میشود روزانه نزدیک هفده هزار و پانصد ساعت از وقت بیماران (هر روز زمانی برابر با دو سال عمر معادل شش سال فعالیت کاری یک شخص) در مطب پزشکان به هدر میرود که آمار بسیار قابل توجهی است و صرف نظر از تأخیر در حضور پزشکان در ساعات اعلامی، چنانچه زمان انتظار یک نفر همراه بیمار نیز به این آمار اضافه شود خواهیم دید بخش قابل توجهی از عمر بیماران و همراهان آنها در مطب پزشکان سپری میشود که با عنایت به ارزش و اهمیت زمان برای یکایک اشخاص جامعه، این موضوع در شأن فعالین حوزهی سلامت استان نخواهد بود.
در همین خصوص متأسفانه بعضاً مشاهده میشود بدلیل شلوغی بیش از حد مطبها، زمان لازم برای معاینهی هر بیمار که بر اساس استانداردها مابین ۷ تا ۱۰ دقیقه میباشد نیز کامل رعایت نمیشود و با انجام معاینات سریع و یا بعضاً باحضور همزمان چندین بیمار در اتاق پزشک در برخی مطبها، حقوق مراجعین تضییع و حق داشتن زمان و حریم خصوصی برای ارائهی شرح حال به پزشک بواسطهی ویزیت همزمان چند شخص عملاً از بیماران سلب میشود البته در شرایطی که استان با کمبود پزشک متخصص روبرو باشد بالتبع شرایط فوق مستثنی تلقی شده و برخی کمبودها قابل اغماض و درک خواهد بود ولیکن با مشاهدهی برخی مطبها که تعداد آنها نیز معدود است احساس میشود این گونه رفتارها نه به خاطر کمبود امکانات بلکه با اراده و خواست خود پزشکان محترم تبدیل به یک رویهی ناصحیح شده است.
در همین رابطه به نظر میرسد با بکارگیری یک شیوهی نوبت دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه سازی مردم نسبت به روش نوبت دهی و همچنین ملزم کردن تمام مطبها به استفاده از این سیستم، میتوان بسیاری از مشکلات نوبت دهی را مرتفع نمود و نگذاشت مسئله معطلی پشت در اتاقهای پزشکان تبدیل به امری عادی گردد.
در همین خصوص یکی دیگر از مشکلات اساسی حوزهی درمان که نارضایتی بسیاری از بیماران را در پی داشته است عدم تناسب سازی ساختمان فیزیکی مطبها با شرایط جسمانی بیماران میباشد در برخی موارد مراکز درمانی و مطب برخی پزشکان به جای آنکه متناسب با حوزهی فعالیتشان و نیز محلی برای آرامش و درمان درد بیماران باشد، مشاهده میشود با ساختار نامناسب و عدم رعایت الزامات محیطی برای بیماران مشکل ساز شده است برای نمونه مطب برخی از متخصصین و پزشکان محترم ارتوپد یا ناراحتیهای قلبی به جای آنکه در طبقهی همکف باشد تا با شرایط جسمانی بیماران برای مراجعه به پزشک همخوانی داشته باشد متأسفانه در طبقات بالاتر و بعضاً حتی در ساختمانهای فاقد آسانسور قرار گرفته است لذا آیا پزشک محترم که به جهت تخصص خود عملاً هر روز با بیماران ناتوان جسمی و یا شکستگی استخوان سرو کار دارد نباید در راستای رعایت حقوق شهروندی و بیماران در انتخاب مطب خود، شرایط بیماران را نیز لحاظ مینمود؟
آیا نباید نظارتهای لازم برای مناسب سازی این گونه مطبها صورت گیرد؟ مع الوصف مراتب معنونه در راستای حفظ و صیانت از حقوق عامه و در جهت ارتقای کیفیت ارائهی خدمات مراکز پزشکی که دغدغه بخش اعظم جامعه است جهت استحضار و صدور دستورات مقتضی ارسال میگردد امید که با تلاشها و برنامهریزیهای آن حوزههای محترم شاهد رشد بیش از پیش شاخص سلامت و افزایش رضایت بیماران در سطح استان باشیم.
مظفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان.