درباره قرارداد هبه بیشتر بدانید
بخشش همیشه امری پسندیده بوده و هست، هم در دین اسلام بسیار به آن سفارش شده و هم عرف جامعه کسی که از مال خود میگذرد و بیهیچ توقع و منتی آن را به شخص دیگری میبخشد، انسانی مهربان و بزرگوار میپندارد.
خبرگزاری میزان -
صدقه، مالی است که افراد در راه خدا و اصطلاحاً فی سبیل لله به افراد نیازمند میدهند. بسیاری از ما در خانه خود صندوق صدقات داریم و در هر صبح یا شب، مبلغی را در آن میریزیم و درنهایت، صدقات جمع شده را به کمیته امداد یا هر فردی که میدانیم نیازمند است و به کمک احتیاج دارد، میدهیم.
هدیه هم که عنوان آشنا برای همه ماست، چراکه در طول زندگی خود بارها اتفاق افتاده که از دوستان و آشنایان خود هدیه بگیریم و یا به آنها به مناسبتهای مختلف هدیه یا کادو بدهیم. هدیه برخلاف صدقه، همیشه در راه خدا و برای کمک به نیازمندان نیست. همانطور که گفته شد، ما معمولاً هدیه را به اقوام و دوستان میدهیم و از این کار نیز انگیزه تقرب به خدا و انفاق، به معنایی که در صدقه هست، نداریم.
هبه، گرچه مانند دو عمل دیگر، به معنای بخشش مال به دیگری است، ولی برخلاف آن دو، یک عقد است که عنوان مشخص در قانون مدنی ما دارد و دارای شرایط و ضوابط خاص خود میباشد. در این مطلب، قصد داریم شما را با مفهوم و شرایط قانونی این عقد خداپسندانه آشنا کنیم.
معنای قانونی عقد هبه
در ماده ۷۹۵ قانون مدنی عقد هبه تعریفشده است. بر اساس این ماده، هرگاه یک نفر بهموجب قرارداد، مال خود را بهطور مجانی به فرد دیگری بدهد و او را مالک آن مال کند، عقد هبه واقعشده است. در اصطلاح حقوقی به کسی که مال خود را بخشیده، «واهب» و به کسی که مال را دریافت کرده «مُتَّهب» میگویند و مالی هم که میان این دو نفر ردوبدل میگردد «عین موهوبه» گفته میشود.
ویژگیهای عقد هبه
عقد هبه نیز مانند هر قرارداد دیگری خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارد. در ادامه به بیان این ویژگیها خواهیم پرداخت.
۱- هبه یک قرارداد است:
ازآنجاییکه در هبه مالی بهرایگان به دیگری داده میشود، ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که چرا هبه باید یک قرارداد باشد؟ این پرسش ازاینجا نشأت میگیرد که تصور همه ما از قرارداد این است که معمولاً یک نفر کالایی را به دیگری میدهد و طرف مقابل نیز پول آن را پرداخت میکند یا یک نفر در مقابل شخص دیگری متعهد میشود که کاری را برای او انجام دهد، مثلاً خانهای برایش بسازد و دستمزد بگیرد؛ درحالیکه در هبه فقط یک نفر است که مال خود را بهطرف مقابل بخشیده و نفر دوم هیچ پولی نمیپردازد و تعهدی نیز بر عهده نمیگیرد.
عقد هبه عقدی مبتنی بر احسان و محبت میباشد، به همین دلیل هم باید مجانی باشد. کسی که بابت دادن مال خود به دیگری از او پول میگیرد، هیچکس نمیگوید مالش را بخشیده، بلکه معمولاً عمل او فروش مال محسوب میشود، چراکه بخشش مال با دریافت مابهازای آنجور درنمیآید. در تعریف عقد هبه در قانون مدنی نیز به مجانی بودن آن اشارهشده است. بهاینترتیب، رایگان بودن هبه از ویژگیهای اساسی و مهم این عقد است.
۳- هبه عقدی تملیکی است:
عقد هبهموجب انتقال مالکیت مال واهب به متهب میشود. هیچگاه شما با هبهای برخورد نمیکنید که واهب فقط متعهد به تملیک مال به دیگری شود. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، با این کار عقد هبهای واقع نشده، بلکه تنها پس از اجرای این تعهد و انتقال مال هبه را باید واقعشده دانست.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، بخشش همیشه امری پسندیده بوده و هست، هم در دین اسلام بسیار به آن سفارش شده و هم عرف جامعه کسی که از مال خود میگذرد و بیهیچ توقع و منتی آن را به شخص دیگری میبخشد، انسانی مهربان و بزرگوار میپندارد.
شاید شما هم در میان اقوام و اطرافیان خود با افرادی برخورد کرده باشید که بهراحتی اموال خود را به نیازمندان انفاق میکنند و هیچ چشمداشتی هم از کسی ندارند. قطعاً شما این افراد را با دید خوب قضاوت میکنید. در دین اسلام، بخشش یا انفاق مال اشکال مختلفی دارد. صدقه، هدیه و هبه ازجمله این اشکال است. همه این کلمات تقریباً معنای واحدی دارند و میتوان همه را به «بخشیدن مال» تعبیر کرد. تفاوت این واژهها را میتوان فقط در شیوه انجام آن یا انگیزه انجامدهنده آن دانست.
صدقه، مالی است که افراد در راه خدا و اصطلاحاً فی سبیل لله به افراد نیازمند میدهند. بسیاری از ما در خانه خود صندوق صدقات داریم و در هر صبح یا شب، مبلغی را در آن میریزیم و درنهایت، صدقات جمع شده را به کمیته امداد یا هر فردی که میدانیم نیازمند است و به کمک احتیاج دارد، میدهیم.
هدیه هم که عنوان آشنا برای همه ماست، چراکه در طول زندگی خود بارها اتفاق افتاده که از دوستان و آشنایان خود هدیه بگیریم و یا به آنها به مناسبتهای مختلف هدیه یا کادو بدهیم. هدیه برخلاف صدقه، همیشه در راه خدا و برای کمک به نیازمندان نیست. همانطور که گفته شد، ما معمولاً هدیه را به اقوام و دوستان میدهیم و از این کار نیز انگیزه تقرب به خدا و انفاق، به معنایی که در صدقه هست، نداریم.
هبه، گرچه مانند دو عمل دیگر، به معنای بخشش مال به دیگری است، ولی برخلاف آن دو، یک عقد است که عنوان مشخص در قانون مدنی ما دارد و دارای شرایط و ضوابط خاص خود میباشد. در این مطلب، قصد داریم شما را با مفهوم و شرایط قانونی این عقد خداپسندانه آشنا کنیم.
معنای قانونی عقد هبه
در ماده ۷۹۵ قانون مدنی عقد هبه تعریفشده است. بر اساس این ماده، هرگاه یک نفر بهموجب قرارداد، مال خود را بهطور مجانی به فرد دیگری بدهد و او را مالک آن مال کند، عقد هبه واقعشده است. در اصطلاح حقوقی به کسی که مال خود را بخشیده، «واهب» و به کسی که مال را دریافت کرده «مُتَّهب» میگویند و مالی هم که میان این دو نفر ردوبدل میگردد «عین موهوبه» گفته میشود.
ویژگیهای عقد هبه
عقد هبه نیز مانند هر قرارداد دیگری خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارد. در ادامه به بیان این ویژگیها خواهیم پرداخت.
۱- هبه یک قرارداد است:
ازآنجاییکه در هبه مالی بهرایگان به دیگری داده میشود، ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که چرا هبه باید یک قرارداد باشد؟ این پرسش ازاینجا نشأت میگیرد که تصور همه ما از قرارداد این است که معمولاً یک نفر کالایی را به دیگری میدهد و طرف مقابل نیز پول آن را پرداخت میکند یا یک نفر در مقابل شخص دیگری متعهد میشود که کاری را برای او انجام دهد، مثلاً خانهای برایش بسازد و دستمزد بگیرد؛ درحالیکه در هبه فقط یک نفر است که مال خود را بهطرف مقابل بخشیده و نفر دوم هیچ پولی نمیپردازد و تعهدی نیز بر عهده نمیگیرد.
با همه اینها نکتهای که توجه به آن اهمیت دارد و نباید فراموش شود این است که در نظام حقوقی ما هر تملیک و تملکی باید با رضایت اشخاص انجام پذیرد، همانگونه که خارج کردن مال از سلطه مالکش نیاز به رضایت او دارد، دادن مالی به دیگری نیز باید با رضایت او انجام شود ولو اینکه آن شخص هیچ تعهدی نیز به عهده نگیرد. بنابراین، هم کاستن از دارایی افراد و هم افزودن بر آن باید همراه با رضایت آنها باشد. این است که هبه را باید قرارداد دانست و رضایت متهب را نیز جلب کرد. این موضوع در ماده ۷۹۸ قانون مدنی نیز ذکرشده است.
۲- عقد هبهرایگان است:
۲- عقد هبهرایگان است:
عقد هبه عقدی مبتنی بر احسان و محبت میباشد، به همین دلیل هم باید مجانی باشد. کسی که بابت دادن مال خود به دیگری از او پول میگیرد، هیچکس نمیگوید مالش را بخشیده، بلکه معمولاً عمل او فروش مال محسوب میشود، چراکه بخشش مال با دریافت مابهازای آنجور درنمیآید. در تعریف عقد هبه در قانون مدنی نیز به مجانی بودن آن اشارهشده است. بهاینترتیب، رایگان بودن هبه از ویژگیهای اساسی و مهم این عقد است.
اما شاید شما نیز با مواردی برخورد کرده باشید که کسی مال خود را به فرد دیگری میبخشد و از طرف دیگر، شرط میکند که طرف مقابل نیز مبلغی پول یا یک مال دیگر به وی تملیک کند یا کاری را برایش انجام دهد. تعجب نکنید! عقدی که این افراد بستهاند هم عقد هبه است، منتها یک شرط دارد و آنهم این است که مابهازا یا عِوَضی که در عقد شرط شده و متهب ملزم به انجام آن است، در مقابل عوض اصلی قرارداد یعنی همان مالی که واهب به متهب تملیک کرده، قرار نگیرد تا عقد را از حالت رایگان به غیر رایگان و معاوضه تبدیل کند بلکه یک شرط فرعی باشد که در کنار عقد هبه و بخششی که انجامشده قرار گیرد. فرعی بودن چنین شرطی هیچ لطمهای به مجانی بودن عقد نمیزند و مثل این است که دو هبه در عرض هم اتفاق افتاده است. ماده ۸۰۱ قانون مدنی، هبهای که در آن شرط عوض شده است را «هبه مُعوَّض» مینامد و آن را مجاز دانسته است.
۳- هبه عقدی تملیکی است:
عقد هبهموجب انتقال مالکیت مال واهب به متهب میشود. هیچگاه شما با هبهای برخورد نمیکنید که واهب فقط متعهد به تملیک مال به دیگری شود. حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، با این کار عقد هبهای واقع نشده، بلکه تنها پس از اجرای این تعهد و انتقال مال هبه را باید واقعشده دانست.
منبع: پایگاه اموزشی مهداد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *