کاهش حجم بازار خودرو‌های وارداتی در سال ۱۳۹۷

15:52 - 20 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۶۱۰۷
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
فرشید کریمی مهر، با پیش بینی کاهش ۳۰ درصدی حجم بازار واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته، واردات امسال را کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو تخمین زد.

به گزارش گروه اقتصاد ، سال گذشته بنا به دلایلی، چون بسته بودن چندماهه ثبت سفارش، افزایش ناگهانی تعرفه‌ها و افزایش نرخ ارز، سال چندان پررونقى براى خودروسازان خارجى و واردکنندگان خودرو نبود. روندى که متاسفانه در سال جدید نیز با نادیده گرفته شدن برجام از سوى آمریکا و افزایش مجدد نرخ ارز ادامه داشته است.

در همین راستا فرشید کریمى‌مهر معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو درخصوص وضعیت حال‌حاضر این شرکت به عنوان یکى‌از واردکننده‌هاى اصلى خودرو به کشور با پیش بینی کاهش ۳۰ درصدی حجم بازار واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته گفت: واردات امسال کمتر از ۵۰ هزار دستگاه خودرو تخمین زده شده است.

وی در تحلیل وضعیت واردات خودرو گفت: برای پیش بینی حجم بازار در شرایط کنترل شده، بایستی تحلیل عوامل از دو منظر کشش تقاضا و میزان عرضه بررسی شود.

از منظر کشش تقاضا، با افزایش چشمگیر قیمت خودرو‌های وارداتی به دلایلی همچون: افزایش تقریبی ۷۰ درصدی تعرفه واردات خودرو، افزایش ۱۰ درصدی نرخ ارز مبادله ای، صعود چشمگیر نرخ ارز در بازار و نوسانات زیاد ارزی، افزودن سرفصل جدید هزینه‌ای در شماره گذاری معادل ۱۰ درصد قیمت خودرو، تغییر اسقاط خودرو و ... انتظار کاهش تقاضا وجود دارد.

از منظر عرضه، بودجه سال ۹۷ و کاهش درآمد دولت از محل مالیات بر واردات خودرو ۹۷ برهانی قاطع بر خیز دولت برای کنترل واردات می‌باشد، از سویی دیگر سایر اقدامات از قبیل: ابهام در تخصیص منابع ارزی برای واردات، رویکرد مبهم در اعمال تعرفه‎‌های جدید، حکم دیوان اداری و بستن طولانی مدت سامانه ثبت سفارش خودرو و تغییرات مستمر ضوابط همه و همه مهر تائیدی بر سالی پر چالش برای کنترل عرضه خودرو‌های وارداتی خواهد بود.

سرآمدی کیفیت و حفظ سهم بازار

معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو، سرآمدی کیفیت در خدمات فروش و خدمات پس از فروش، همچنین حفظ سهم بازار را بعنوان برنامه‌های کلان سال ۱۳۹۷ شرکت نگین خودرو اعلام کرد.

کریمی مهر تاکید کرد: در راستای ارتقاء کیفیت زنجیره فروش و خدمات پس از فروش و همسو با سایر نمایندگی‌های جهانی رنو، شرکت نگین خودرو در حال پیاده سازی مجموعه استاندارد‌ها و ابزار‌های مبتنی بر "مدیریت تجربه مشتریان" بنام C@re۲.۰ (مراقبت از مشتری) است. این استاندارد‌ها شامل ۷ لحظه تاثیرگذار در زنجیره فروش و خدمات پس از فروش خودرو است که کلیه فرآیند‌های خدمات در طول سفر مشتری، قبل از خرید، حین خرید و پس از خرید را شامل می‌شود و در این راستا پروژه هانی مون (تحویل به یاد ماندنی رنو) و تست درایو با جدیت در حال اجرا است.

بمنظور پیاده سازی این استانداردها، ما بدنبال آموزش کارکنان عاملیت ها، شعب و شرکت، برای کسب مهارت‌های حرفه‌ای و رفتاری هستیم و در حال حاضر نیز دوره‌های آموزشی مرتبط با فروش، در حال برگزاری است که طی آن بالغ بر ۱۰۰ نفر از کارکنان شبکه فروش، در حال آموزش بر مبنای استاندارد‌های ملی و جهانی رنو می‌باشند.

ورود دو پرچمدار دیگر رنو

نگین خودرو در راستای تکمیل سبد عرضه محصولات و بهره مندی مشتریان بخش‌های مختلف بازار، دو خودروی جدید علاوه بر محصولات فعلی، بزودی عرضه خواهد نمود. کریمی مهر در پاسخ به خبرنگار ما از زمان دقیق لانچ خودرو‌های جدید، یاد آور شد که این خودرو‌ها در حال گذراندن تست‌هاى مختلف مطابق با استانداردهاى صادراتى رنو و تطبیق آن با شرایط آب و هوایی ایران است.

افزایش سطح دسترسی مشتریان به خدمات

مهندس کریمى مهر با اشاره به توسعه مراکز متعدد خدمات (فروش و پس‌از فروش) در سراسر کشور، ادامه داد با افتتاح ۱۱ مرکز جدید در ماه آتی، تعداد مراکز نگین خودرو به بیش از ۱۰۰ نقطه خواهد رسید. این در حالیست که با حضور ناوگان مجهز سیار شرکت، بیش از ۲۰ درصد خدمات پس از فروش سال گذشته نیز بصورت «خدمات در محل» ارائه شده است. با افتتاح انبار بزرگ و مجهز قطعات یدکى در سال گذشته و موجودی سازی مناسب قطعات یدکی، سطح سرویس ۹۰ درصدی قطعات حاصل شده است.

معاون بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک نگین‌خودرو در پایان توسعه کمی و کیفی و افزایش سطح دسترسى مشتریان به خدمات، آموزش کارکنان، پیاده‌سازى استانداردهاى جهانى رنو و توسعه سبد محصولات را از جمله اهداف شرکت نگین خودرو در سال جارى دانست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *