نقدینگی حاصل از فروش محصولات در سال ۹۷ مهمترین عامل ثبات شرکت‌های کشاورزی

13:51 - 20 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۶۰۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
شرکت محیا وابسته به هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان در راستای حمایت از مصرف کنندگان، کاهش هزینه تمام شده محصول تا تحویل به مصرف کننده نهایی، اشتغالزایی، افزایش ضریب نقد شوندگی محصولات تولیدی و حذف واسطه‌ها اقدام به عرضه مستقیم محصولات باغی خود در بازار مرکزی میوه و تره بار تهران کرد.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، شرکت کشت و صنعت محیا وابسته به بنیاد مستضعفان درراستای حمایت از مصرف کنندگان، حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت عرضه محصولات برای مصرف کنندگان اقدام به عرضه مستقیم محصولات خود در بازار مرکزی میوه و تره بار تهران کرده است.

رسول صدری مدیر عامل شرکت محیا با اشاره به ضرورت کسب تجربیات مفید و کم نظیر حضور در بازار میوه و تره بار برای هر شرکت بزرگ تولید کننده محصولات کشاورزی و حتی دانشجویان و کارشناسان کشاورزی گفت:: معمولا قیمت را بازار مصرف تعیین و دیکته می‌کند، ولی در این روش ضمن افزایش ضریب نقد شوندگی ناشی از فروش محصولات عملاً هزینه حق العمل کاری برای عرضه محصولات باغی شرکت محیا پرداخت نمی‌کنیم و هزینه اجاره غرفه در میدان میوه و تره بار هم با توجه به برآورد هم افزایی با سایر شرکت‌های کشاورزی بنیاد بسیار کم و قابل برگشت است هر چند برای عرضه محصولات زیر قیمت بازار محدودیت داریم، ولی سود ناشی از کاهش هزینه‌های واسطه گری و حتی حق العمل کاری برای سایر شرکت‌ها در بلند مدت منجر به تقویت زیر ساخت‌ها و تولید محصولات با کیفیت‌تر خواهد شد.

مهندس صدری با مقایسه تهدید‌ها و فرصت‌های روش عرضه قبل محصولات شرکت محیا که از طریق مزایده صورت می‌پذیرفت با روش عرضه مستقیم فعلی در بازار میوه و تره بار توضیح داد: یکی از مهمترین دغدغه‌های تولید کنندگان محصولات کشاورزی برگزاری تشریفات مزایده و نگرانی‌های ناشی از پرداخت به موقع تعهدات خریداران و دلالان است و در این زمینه خریداران واسطه شرکت‌های بزرگ را برای به کارگیری کارگران فصلی برای برداشت محصولات و حضور در بازار‌های عرضه مستقیم می‌ترسانند در صورتی که هر چه تولید کننده به مصرف کننده نهایی بیشتر نزدیک شود ضمن افزایش سود عملیاتی توانایی تامین سلایق، نظر و حتی ذائقه انتخابی او را بیشتر کسب می‌کند و کسب این توانایی یا تجربه قدرت حضور در بازار‌های داخلی و حتی صادراتی وحتی قدرت چانه زنی تولید کنندگان را تا حد قابل توجه افزایش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت محیا خاطر نشان کرد: تا کنون محصولاتی مانند گوجه سبز، زرد آلو، گیلاس، نخود فرنگی، آلبالو و انگور تولیدی شرکت محیا و سایر شرکت‌های بنیاد مستضعفان با قیمتی بسیار مناسب‌تر از روش‌های قبلی عرضه از طریق واسطه‌ها در میدان میوه و تره بار عرضه شده و خوشبختانه با استقبال کم نظیری در بازار مصرف کلان شهر تهران مواجه شده است وی افزود: با توجه به استقبال چند شرکت دیگر از هلدینگ از جمله شرکت‌های سیر جان بنیاد و پیوند بیستون پارس، و. برآورد می‌کنیم تا آذر ماه محصولات دیگر باغی مانند هلو، شلیل، گلابی تولیدی شرکت محیا و سایر شرکت‌ها را نیز عرضه کنیم.

صدری در پایان متذکر شدبا توجه به شرایط کلی اقتصادی سال ۱۳۹۷ در شرکت‌های تولید کننده محصولات کشاورزی "نقدینگی" حرف اول را می‌زند و قطعا دغدغه‌های قیمت گذاری و ریسک‌های نقد شوندگی تعهدات پیمانکاران انرژی قابل توجهی از سازمان‌ها در این صنعت خواهد گرفت به طوری که عملا طرح‌های بهره وری و توسعه آن‌ها را در سال جاری با وقفه یا تاخیر مواجه خواهد کرد لذا به شرکت‌های بزرک تولید محصولات کشاورزی به ویژه شرکت‌های وابسته به هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفان توصیه می‌کنم که با ایجاد هم افزایی از این توانایی ایجاد شده برای عرضه مستقیم محصولات خود با حداقل حق العمکاری ممکن حداکثر استفاده را ببرند تا در آینده و به عنوان گامی به جلو امکان عرضه مستقیم محصول به مصرف کننده نهایی از طریق فناوری‌های ارتباطی مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد که در آن صورت عملا محصولات با کیفیت با حذف هزینه‌های واسطه گری و با حداقل قیمت ممکن بودن دخالت بازار به مصرف کنندگان نهایی ارایه شود.

گفتنی است شرکت محیا پیش از این نیز محصولاتی، چون شیر خام و گل رز را به صورت مستقیم عرضه کرده است و از فروردین سال جاری همزمان با شب مبعث با اجاره غرفه در بازار میوه و تره بار مرکزی تهران اقدام به عرضه مستقیم محصولات باغی این شرکت نموده است.

شرکت کشت و صنعت محیا در چهار استان تهران، البرز، مرکزی و قزوین به فعالیت‌های متنوع در زمینه زراعت، باغداری، گلخانه و دامپروری مشغول است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *