میگفتند دکور ماه عسل شبیه آکادمی اسکار است/برخی از مردم بیرحمانه ماه عسل را نقد میکنند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، پیمان قانع به عنوان طراح دکور برنامه ماه عسل از سال 86 تا کنون با احسان علیخانی همکاری دارد و هر سال با دکوری جدید و متفاوت این برنامه را روی آنتن میبرد.
قانع در کنار همکاری با برنامه ماه عسل در برنامه های دیگر صدا و سیما نیز همکاری داشته و دکور این برنامه ها نیز با موفقیت و استقبال مخاطبان روبرو بوده است تا جایی که می توان قانع را به عنوان یکی از موفقترین طراحان دکور در برنامه سازی دانست. برنامه ماه عسل امسال نیز همچون سال های گذشته روی آنتن شبکه 3 سیما رفت و دکور این برنامه نیز همچون سالهای گذشته با طراحی خوب و موفق و استقبال مخاطب روبرو شده است. به همین مناسبت گفت و گویی با پیمان قانع طراح دکور برنامه ماه عسل ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.
میزان: دکور برنامه ماه عسل تا کنون فراز و نشیب زیادی داشته و هر سال شکلی نو به خود گرفته است. در حال حاضر می توان گفت برامه ماه عسل به یک بلوغ در طراحی دکور رسیده است. در این باره برای مخاطبان توضیح میدهید؟
قانع: از سال اول برنامه تاکنون به عنوان طراح دکور و صحنه با ماه عسل همکاری میکنم، فرآیند دکور ماه عسل طی سالها شبیه شخصیتی شده که مردم منتظر تغییر آن هستند. این شخصیت از آنجایی ناشی میشود که اگر به فرم برنامه سنخیت نداشته باشد برنامه آن کارایی که باید داشته باشد را ندارد. اینکه اجرای احسان علیخانی از تونل شروع و گاهی برای غافلگیری مخاطب دری را در دکور طراحی کرده و آن را باز کنیم نتیجه تجربه 11 سال کار در ماه عسل است.
طی سالها با احسان علیخانی به عنوان تهیهکننده و مجری برنامه به این نتیجه رسیدیم که صحنه را مانند صحنه تئاتر که قرار است کسی قصه زندگی اش را تعریف کند، شکل دهیم. این کار مانند یک قصه است که فراز و فرود دارد و صحنه هم باید این کارایی را داشته باشد. دو سال است که تونل را در صحنه ایجاد کردهایم که یک سکانس اول و یکی در آخر برنامه دارد که غافلگیریهای ظاهری دکور برنامه در این موقعیت ایجاد می شود.
میزان: نگاهی که از اول برنامه تا کنون داشتید چه میزان دچار تغییر شد؟ خودتان تا چه میزان بازخوردهای بیرونی را در تغییر دکوراسیون موثر میبینید؟
قانع: بسیار زیاد، میتوان گفت به اندازهای که خودمان در این 11 سال بزرگ شدهایم 10 برابر آن در طراحی دکور رشد کردهایم. از شروع جوانی و مکان بزرگی که پر زرق و برق باشد به یک استودیو ساده و موقر رسیدیم که هر عنصری که الان در دکور ماه عسل است یک کارایی دارد و برای خودنمایی و شیک بودن نیست، حتی صندلیهای برنامه هم با فکر انتخاب میشوند. این حجم از فکر کردن برای ماه عسل به دلیل رابطه 15 ساله من با علیخانی است.
در واقع گروه ماه عسل پس از سالها همکاری با هم هماهنگ شدهاند، در سالهای اول ماه عسل در صدد تولید کار و دکور شیک بودیم اما در حال حاضر فکرمان ایجاد جذابیت است تا اجرای خوب، بسیاری از مهمانانِ این برنامه، در نگاه اول از روی ظاهرشان به یک شکل قضاوت میشوند اما وقتی پرده از قصه زندگیشان برداشته میشود به گونه دیگری قضاوت میشوند، ما در برنامه عسل دکور را طوری طرحی می کنیم تا با میزانسن های متفاوت کاربرد داشته باشه به شکلی که چه یک نفر و چه صد نفر قرار باشد در برنامه حضور پیدا کنند بتوانیم آنها را در صحنه جا دهیم.
میزان: به نظر میرسد دکور برنامه امسال ماه عسل شبیه تالار وحدت است، چه شد که به این ایده و طراحی رسیده اید؟
قانع: واقعیت این است که مناظر به کار رفته کناری در این دکور، شهر تهران است و آدمهای آن ممکن است هر آدمی باشند. تالار هم ستونهایی است که در این شهر ادامه یافته، فکرم این بوده که این استودیو تالار نمایشی است که بینندگان آن مردم یک شهر هستند. یک صحنه نمایش وسط این سالن قرار دارد و یکی از آدمهای این شهر هر شب یک قصه را برای دیگر آدمهای شهر روایت میکند، سالن برنامه ماه عسل دارای سقفی است که تمام سطح شهر را پوشانده است. از طرفی قصه زندگی آدمها باید آنقدر زیبا باشد که یک شهر شنونده آن باشند.
به طور کلی سالنهای تئاتر چنین دکورهایی دارند و طراحی دکور برنامه ماه عسل برگرفته از آخرین سالن تئاتری است که در سال 1979 تاسیس شده است، آخرین سالن تئاتر موزیکال جهان که متعلق به سیدنی در استرالیا است به این سبک طراحی شده و بقیه سالنها شبیه به سالنهای کنسرت است.
میزان: بالطبع ساخت یک برنامه زمان و هزینه های مختلفی دارد. وقتی در جزئیات و بخش های مختلف آن ریز شویم هر بخش دارای هزینه ها و مدت زمان بی شماری است. این مسئله درباره دکور هر برنامه نیز صدق می کند و هزینه و زمانی را برحسب طراحی و شکل آن به همراه دارد. دکور برنامه ماه عسل چقدر هزینه و زمان برداشت و چند نفر در ساخت آن با شما همکاری کردند؟
قانع: معمولا در طراحی دکور برنامه ماه عسل زمان آنچنانی نداریم و همیشه نهایت وقت ما یک هفته است. این سالن را خالی تحویل گرفتیم حتی رستورانی که محل افطار همکاران است را هم خودمان ساختیم، در واقع طی این سالها یاد گرفتهایم که دکور برنامه ماه عسل را طی یک هفته بسازیم.
برخلاف حاشیه های که برخی از مردم درباره ماه عسل ایجاد می کنند، ماه عسل هزینه هایی دارد که اصلا به چشم مردم نمی آید. برای نمونه مهمانی که از یک روستای دور افتاده از شیراز به ماه عسل دعوت می شود هزینه انتقال او به فرودگاه، هزینه بلیط هواپیما، هزینه جا به جایی از فرودگاه به استودیو، از دو روز قبل از حضور در برنامه و هزینه های حضور احتمالی او در تهران تا دو روز بعد همگی به عهده ماست تا هر مهمانی دو ساعت در برنامه ما حضور داشته باشد.
حضور فقط یک مهمان به اندازه یک برنامه تولیدی تلویزیون برای ماه عسل هزینه بر است. از طرفی دکور هم همین گونه است، ما در صحنه ماه عسل با کمترین امکانات کار می کنیم و هر سال به دلیل تغییر استودیو و دکور لوازم جدید برای آن تهیه می شود. در این شرایط تازه به یک دکوری که قصد تولید استودیو را دارد تبدیل می شود. حتی از جیب خودمان برای استودیو هزینه کرده ایم و علیخانی هم با دست و دلبازی برای خرج کردن همکاری می کند. یکی از تنها برنامه هایی که من هر چیزی را برای استودیو نیاز داشته باشم و در اختیارم قرار می گیرد، ماه عسل احسان علیخانی است.
میزان: هر ساله دکور برنامه ماه عسل یکی از مواردی است که از سوی مخاطبان با اظهار نظر، نقد و گاها حواشی همراه است و این مسئله به یک موضوع روتین در رابطه بین ماه عسل و مخاطبان تبدیل شده که جذابیت خاصی ایجاد کرده است. امسال چه بازخوردهایی از دکور برنامه ماه عسل تا کنون داشته اید و چه بحث هایی در این باره از سوی مخاطبان طرح شد؟
قانع: اگر کسی برنامه سالانه ماه عسل را هم ندیده باشد با عکس های آن می تواند همه را به ترتیب کنار یکدیگر بچیند. ترتیب رشد ما مشخص است و برای من جالب است به همان میزان دید مردم حرفه ای تر شده است. از اظهاراتی که بینندگان در صفحه مجازی ام درباره دکور بیان می کنند به نگاه حرفه ای بینندگان پی می برم و این موضوع جالبی است.
شکل کار ما دوربین است و مهمانانی که در استودیو حضور دارند متوجه تفاوت صحنه و صفحه دوربین می شوند. در صفحه دوربین، استودیو را بسیار بزرگ نشان می دهیم ولی در حقیقت اینگونه نیست حتی احتیاط می کنیم از پشت صحنه ماه عسل عکسی منتشر نشود که ابهت برنامه زیرسوال برود. این تفاوت در حقیقت و صفحه نمایش را با فکر ایجاد کرده ایم نه هزینه.
میزان: سوژه های برنامه ماه عسل یکی از موارد موفقیت این برنامه است و در طول سالهایی که از آن گذشته همواره با پرداخت های مختلف به روی آنتن رفته و مخاطبان با آن ارتباط برقرار کرده اند. پس از وجود 11 سال فکر نمی کنید روند تکرار در سوژه ها اتفاق افتاده است؟
قانع: بسیار شنیده ام که ماه عسل به یک برنامه تکراری تبدیل شده است اما من به این روند تکرار نمی گویم، شاید طرح چنین موضوعی به دلیل این است که سالهای اول مانند سایر برنامههای تلویزیونی برنامه ساختیم اما الان بسیاری از برنامه های تلویزیون با کپی از برنامه ماه عسل ساخته میشود.
میزان: ماه عسل تقریبا به برنامه ای روتین در ماه رمضان برای شبکه 3 سیما تبدیل شده است و نمی توان آن را از این ماه مبارک جدا دانست. آیا این برنامه تلویزیون برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟!
قانع: در حال حاضر با شرایطی که بین بینندهها وجود دارد این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت. گاهی با معرفی سوژه های ماه عسل، فیلمی مانند خواهران منصوری جایزه بهترین را در جشنواره فیلم از آن خود می کنند. ما دلمان نمیآید از این برنامه بیرون بیاییم و چون احساس میکنیم از فرهنگ برجستهای هستیم میخواهیم دینمان را به این فرهنگ ادا کنیم. ما مدیون مردم هستیم. دستمزد من بابت دکور ساختنم است اما سی روز در اینجا کار می کنم، اگر فقط برای پول کار می کردیم زود نزد مردم لو می رفتیم و این برنامه کارکرد کاریزماتیک را نداشت بنابراین تا وقتی که مردم بخواهند ماه عسل پا برجاست.