گروه سیاسی ؛ خبر کوتاه بود اما تکان دهنده. به خبر که دقت میکردی متوجه عمق بی پایان آن میشدی. یک نفر از کادر مدرسهای غیرانتفاعی در غرب تهران با سوء استفاده از موقعیت خود و در نهایتِ غفلت مسئولان عالی وزارت آموزش و پرورش، بر روی تلفن همراهش فیلم مستهجن ذخیره میکند، سر کلاس حاضر میشود و در نهایت کار به جایی میکشد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستور به رئیس قوه قضاییه از این اتفاق با عبارت «
جنایتی اندوهبار» یاد میکنند و تاکید میکنند که در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان این جنایت اجرا شود.
حضرت آیتالله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی شامگاه روز گذشته در پی جنایت اندوهبار در یکی از مدارس غرب تهران، به ریاست قوه قضاییه دستور دادند پس از محاکمه، در اسرع وقت حدود الهی در رابطه با متهمان اجرا شود.
متن دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
آیت الله آملی ریاست محترم قوه قضاییه
با سلام
خبر جنایت در یکی از مدارس غرب تهران موجب اندوه و تأسف شد. مقتضی است پس از محاکمه سریعاً حدود الهی را در رابطه با محکومین اجرا نمایید.
سید علی خامنهای ۸خرداد ۱۳۹۷»
تا اینجای کار، از نظر ظاهری شاید یک اتفاق مثل همه اتفاقهایی باشد که رخ میدهد اما اگر اندکی در جریانات صرفا چند ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش - تَکرار میکنم صرفا چند ماه اخیر - در وزارت آموزش و پرورش تامل کنیم متوجه میشویم یک جای کار میلنگد. اینجا وزیری سر کار است که اگر فقط چهار اقدام وی در ماه اخیر را مورد بررسی قرار دهیم متوجه میشویم بیش از اینکه او دغدغه آموزشی و تربیتی داشته باشد دغدغههای صنفی و سیاسی دارد.
واجبات تصدی سمت در حیاتیترین وزارتخانه کشور
برعهده گرفتن مسئولیت در بزرگترین و مهمترین وزارتخانه کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش، مستلزم به دور بودن فرد مسئول و متصدی از گرایشات و تمایلات باندی و جناحی است. آموزش و پرورش وزارتخانهای عریض و طویل و البته بسیار مهم است که کم مشکل و معظل ندارد؛ از مسئله حقالتدریسیها تا پاداش فرهنگیان بازنشسته و عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای مرموز سند انحرافی ۲۰۳۰.
عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای سند انحرافی ۲۰۳۰
هنوز یکماه ار بیانات مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان در دانشگاه تربیت معلم شهید رجایی نگذشته است که معظمله نسبت به عدم اجرای تمام و کمال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای سند انحرافی ۲۰۳۰ در بخشهایی، هشدار دادند.
رهبر انقلاب اسلامی، در آن بیانات، تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از واجبترین کارها برشمردند و گفتند: بهرغم اقدامات انجامگرفته اما گزارشها نشان میدهد، تا کنون فقط کمتر از ۱۰ درصد از سند تحول آموزشوپرورش تحقق یافته است.
حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: مطالبه اصلی من از آموزش و پروش این است که برای تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود.
معظمله در ادامه آن بیانات در خصوص سند ۲۰۳۰ نیز گفتند: من سال گذشته، رسماً و علناً و با قاطعیت، اجرای این سند انحرافی را منع کردم که با استقبال مسئولان هم مواجه شد اما شنیدهام در بخشهای مختلف، برخی مفاد سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است که این به معنای قراردادن مهم ترین مسئله کشور، در اختیار بیگانگان است.
با توجه به این بیانات صریح مقام معظم رهبری در خصوص عدم اجرای تمام و کمال سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای سند انحرافی ۲۰۳۰ در بخشهای مختلفی از آموزش و پرورش، وزیر این وزارتخانه حیاتی باید توضیح دهد که در همین فاصله کمتر از یکماهه که از بیانات رهبری میگذرد، چه اقدامی ولو در حد ابلاغیه و مکاتبه و اعلام موضع پیرامون موضوعات فوق داشته است. مگر نه این است که رهبری مستقیما در این رابطه از وزارت آموزش و پرورش، مطالبهگری کردند.
جنایتی که راجع به تعدادی از دانشآموزان یکی از مدارس غرب تهران انجام شد جز اجرای آموزش ۲۰۳۰ نبود
حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه نهم خرداد طی تذکری در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: دولت اعلام کرد ۲۰۳۰ لغو شده است اما اخباری میرسد که در بعضی مدارس اجرا میشود و یکی از جاهایی که امروز بروز کرد در یکی از مدارس غرب تهران بود.
وی تصریح کرد: جنایتی که راجع به این تعداد دانشآموز انجام شد جز اجرای آموزش ۲۰۳۰ نبوده است؛ ثمره ۲۰۳۰ یعنی همین و دوباره میتواند بروز پیدا کند.
سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس در قالب کلاسهای پرورشی در حال اجراست
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: بر اساس آنجه ما اطلاع داریم وزارت آموزش و پرورش به صورت رسمی عنوان کرده است که اجرای سند ۲۰۳۰ باید از دسترس خارج شده و نباید مدرسهای آن را اجرا کند.
وی افزود: از طرف دیگر اطلاعاتی به دست ما رسیده است که در برخی مدارس کشور سند ۲۰۳۰ در حال اجرا شدن است.
رئیس کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس» شورای اسلامی تصریح کرد: در همین رابطه کلاسهایی با عنوان کلاس پرورشی و تربیتی تدارک دیده و در آن کلاسها مباحثی منطبق با سند ۲۰۳۰ مطرح میشود.
زاهدی افزود: حتی این مسئله در برخی کتب درسی لحاظ میشود که هنوز مورد پالایش قرارنگرفتهاند به عنوان مثال مباحثی، چون کم توجهی به جریان مجاهدت و شهادت و عدم توجه جدی به مکتب ایرانی – اسلامی در برخی کتب مشاهده میشود.
وی بیان داشت: در حال حاضر مواردی که به کمیسیون درباره اجرای سند ۲۰۳۰ اطلاع رسانی شده است، به وزارت آموزش وپرورش جهت پیگیری ارجاع داده شده تا با کسانی که تخلف کردهاند برخورد شود.
سند ۲۰۳۰ در خیلی از مدارس اجرا میشود اما اسمی از آن برده نمیشود
سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینیشهر نیز در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: مسئولان کشور در حوزه فرهنگی، همچنان به سند ۲۰۳۰ وفادار هستند و این مسئله حتی قابل مشاهده است.
وی افزود: در حال حاضر سند ۲۰۳۰ در خیلی از مدارس کشور اجرا میشود، اما اسمی از آن برده نمیشود.
عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس اظهارداشت: برخی تفکرشان این است که ما وقتی از فرهنگ بیگانه استفاده میکنیم به نفع ما است لذا این تفکر تا زمانی که اصلاح نشود هیچ اموری فایدهای ندارد.
وی با بیان اینکه کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» در صورت ارائه گزارشی از اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور وارد بررسی سوال از وزیر میشود، تاکید کرد: بنده از تریبون از ملت شریف و همچنین مسئولین فرهنگی کشور میخواهم در صورت مشاهده اجرای سند ۲۰۳۰ گزارش این مسئله را به این کمیسیون ارائه کنند.
نگاهی به سه اقدام اخیر وزیر آموزش و پرورش/ غفلت از اولویتها و پرداختن به موضوعات بلاوجه
همانطور که در سطور فوق قید شد، نگاهی به سه اقدام وزیر آموزش و پرورش در یکماه اخیر نشان میدهد که وی گویا دغدعه دیگری غیر از اهتمام به اجرای تمام و کمال سند تحول و بستن کامل منافذ تحقق سند انحرافی ۲۰۳۰ داشته است.
روز دوشنبه 31 اردیبهشت، پایگاه اطلاعرسانی دولت خبر داد که شش وزیر (از جمله وزیر آموزش و پرورش) و دو تن از نمایندگان مجلس که عضو کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هستند با ارسال نامهای برای دادستانکل کشور خواستار طرح موضوع رفع فیلتر توئیتر در این کارگروه شدهاند!
بیشتر بخوانید:
آقای وزیر که برای رفع فیلتر توییتر به همراه پنج عضو دیگر کابینه به مکاتبه با دادستان کل کشور روی میآورد، باید توضیح دهد که اولویت کاری و مدیریتی وی رفع فیلتر از یک شبکه ارتباطی وابسته به بیگانگان است یا مقابله با یک سند انحرافی و مخوف که فقط یکی از نتایج و تبعاتش همین موضوع اخیر مدرسه غیرانتفاعی غرب تهران است.
آقای وزیر آموزش و پرورش همچنین باید توضیح دهند که مقابله با سند انحرافی و خسارتبار ۲۰۳۰ آیا اهمیت و اولویت کمتری از اهتمام در انجام یک اقدام مغایر با اصول حرفهای و تقویم آموزشی نظیر تعطیلی زمستانی دانشآموزان با هدف رونق گردشگری، دارد؟
بخشنامهای تاسفآور و ضدملی!
از همه این موارد،تاسفبرانگیزتر آنکه وزارت آموزشوپرورش،بجای اهتمام در امر اجرای سند تحول بنیادین و مقابله با سند انحرافی ۲۰۳۰، طبق گفته رییس کمیسیون صنایع مجلس برای عدم استفاده از پیامرسانهای داخلی، بخشنامه صادر میکند. اقدامی که در تضاد آشکار با قانون تقویت پیامرسانهای داخلی برای شکستن انحصار پیامرسان خشونتپراکن و تروریستپرور تلگرام است و نوعی دهنکجی به قانون و تصمیم و عزم ملی محسوب میشود.
روز دوشنبه هفتم خرداد نشست مشترکی در مجلس بین کمیسیونهای «صنایع و معادن» ، «اقتصاد» و «امنیت ملی و سیاست خارجی» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران پیامرسانهای داخلی، برگزار شد. پس از این جلسه، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طی مصاحبهای گفت:«متاسفانه وزارت آموزش و پرورش و بانک مرکزی بخشنامه کردهاند تا از پیامرسانهای داخلی استفاده نشود»!
بیشتر
چند سوال مهم از وزیر آموزش و پرورش
در مورد اتفاق جنایتبار اخیر در مدرسهای در غرب تهران، بررسی تمام ابعاد ماجرا از سوی قوه قضاییه وظیفهای است که باید بدون کم و کاست صورت گیرد، اما ای کاش وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر به چند سوال پاسخ دهند.
-آقای وزیر شما تا چه حدی خود و زیر مجموعهتان را در این جنایت اندهبار مقصر میدانید؟
-آقای وزیر، در دوره قبل اجرای سند ۲۰۳۰ با دستور صریح و اکید رهبر انقلاب اسلامی متوقف شد، آیا در دوره شما متوقف مانده است یا اتفاق دیگری در حال رخ دادن است و باید منتظر جنایتهای اندوهبار دیگری هم باشیم؟
-آیا وزارت آموزش و پرورش در یک گزارش مستند اقدامات آموزشی صورت گرفته را شرح و در گزارشی به مردم اعلام میکند؟
-نقش رفع فیلتر توییتر در بالا بردن سطح آموزشی دانش آموزان را شرح دهید؟
-چگونه میتوان با اصرار به حضور در تلگرام و اصرار برای استفاده نکردن از پیامرسان داخلی سطح علمی دانش آموزان را بالا برد؟
-سهم تعطیلات زمستانی در بالا بردن قدرت علمی دانش آموزان چقدر است؟
-آقای وزیر آیا میدانید وزارتخانهای که مسئولیتش را برعهده گرفتهاید حیاتیترین و سرنوشتسازترین وزارتخانه کشور یعنی وزارت آموزش و پرورش است و شما وارد یک حزب سیاسی نشدهاید و این موقعیت شغلی خطیر، کارکردی غیر از آنچه تصور میکنید دارد؟