سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس در قالب کلاسهای پرورشی در حال اجراست
محمد مهدی زاهدی در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، گفت: بر اساس آنجه ما اطلاع داریم وزارت آموزش و پرورش به صورت رسمی عنوان کرده است که اجرای سند ۲۰۳۰ باید از دسترس خارج شده و نباید مدرسهای آن را اجرا کند.
وی افزود: از طرف دیگر اطلاعاتی به دست ما رسیده است که در برخی مدارس کشور سند ۲۰۳۰ در حال اجرا شدن است.
رئیس کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس» شورای اسلامی تصریح کرد: در همین رابطه کلاسهایی با عنوان کلاس پرورشی و تربیتی تدارک دیده و در آن کلاسها مباحثی منطبق با سند ۲۰۳۰ مطرح میشود.
زاهدی افزود: حتی این مسئله در برخی کتب درسی لحاظ میشود که هنوز مورد پالایش قرارنگرفتهاند به عنوان مثال مباحثی، چون کم توجهی به جریان مجاهدت و شهادت و عدم توجه جدی به مکتب ایرانی – اسلامی در برخی کتب مشاهده میشود.
وی بیان داشت: در حال حاضر مواردی که به کمیسیون درباره اجرای سند ۲۰۳۰ اطلاع رسانی شده است، به وزارت آموزش وپرورش جهت پیگیری ارجاع داده شده تا با کسانی که تخلف کردهاند برخورد شود.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان داشت: طبق گزارشی که وزیر آموزش و پرورش تاکنون به ما ارائه داده است، با افرادی که اقدام به اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور کرده اند برخورد شده است.
پیشتر نیز سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینیشهر در گفتوگو با خبرنگار میزان، گفت: مسئولان کشور در حوزه فرهنگی، همچنان به سند ۲۰۳۰ وفادار هستند واین مسئله حتی قابل مشاهده است.
وی افزود: در حال حاضر سند ۲۰۳۰ در خیلی از مدارس کشور اجرا میشود، اما اسمی از آن برده نمیشود.
عضو کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس اظهارداشت: برخی تفکرشان این است که ما وقتی از فرهنگ بیگانه استفاده میکنیم به نفع ما است لذا این تفکر تا زمانی که اصلاح نشود هیچ اموری فایدهای ندارد.
وی با بیان اینکه کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» در صورت ارائه گزارشی از اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور وارد بررسی سوال از وزیر میشود، تاکید کرد: بنده از تریبون از ملت شریف و همچنین مسئولین فرهنگی کشور میخواهم در صورت مشاهده اجرای سند ۲۰۳۰ گزارش این مسئله را به این کمیسیون ارائه کنند.
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت که به مناسبت بزرگداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان حضور یافته بودند، در بخشی از فرمایشاتشان فرمودند: «آخرین مسئلهی در این بخش از عرایض من، مسئلهی سند انحرافی ۲۰۳۰ است. سال گذشته بنده رسماً علناً قاطعاً منع کردم از اینکه این کار انجام بگیرد؛ مسئولین آموزش و پرورش استقبال کردند، دنبال کردند؛ منتها بنده شنیدهام در بخشهای مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا میکند؛ این معنایش این است که اختیار مهمترین مسئلهی کشور در دست دیگران باشد. غیر از این محتوای ۲۰۳۰ -که در آن البتّه مسائل انحرافی وجود دارد که تردیدی در آن نیست- که اگر همهی آن هم درست بود، معنا نداشت که یک کشوری مثل ایران، با این فرهنگ، با این سابقه، با این نظام مقتدر و عزیز اسلامی، برنامههای آموزش و پرورشی خود را و سند آموزش خود و پرورش خود را از دیگرانی که نشستهاند و با اغراض گوناگون -حالا یا اغراض سیاسی یا اغراض گوناگون فاسد دیگر- یک چیزی تهیّه کردند، از آنها بگیرد؛ چنین چیزی معنی ندارد. خدا خیرتان بدهد؛ خب راهش این است که هم نمیرید، هم ۲۰۳۰ را نپذیرید؛ بهترش این است!».