بیسوادها و بی تجربهها مدعیاند فقیه بانکداری نمیداند؟!/ نمیتوان بدون فلسفه برای جامعه فتوا صادر کرد
رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت: با توجه به اینکه سیاست و اقتصاد جامعه توسط علوم انسانی مدیریت میشوند و نه علم فقه؛ در نتیجه یک مدیر جزء و بی تجربه در رسانه ملی راجع به بانکداری که اکثر فقها بر ربوی بودن آن انتقاد دارند، سخن میگوید و به یک مرجع تقلید اهانت میکند و مدعی است فقیه بانکداری نمیداند!.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه سیاسی به نقل از حوزه، استادعلی اکبر رشاد، در اجلاسیه سالانه اساتید حوزه علمیه استان تهران که در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با گرامی داشت سالروز شهادت استاد مطهری و با تقدیر از زحمات و مجاهدتهای علمی و تربیتی اساتید حوزههای علمیه اظهار داشت: واقعیت این است که اساتید عمود خیمه حوزههای علمیه هستند، زیرا اساتید حوزه موثرترین و تعیین کنندهترین نقش را در تدبیر امور حوزه و تربیت طلاب جوان برعهده دارند.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به نقش اساتید در تربیت علمی و معنوی طلاب، ادامه داد: جوانی که به عنوان داوطلب وارد حوزه میشود ظرف ۳ سال باید به صورت یک مسلمان تراز تربیت شود. جوانان باید در این سالها طلبه شوند و روح طلبگی در کالبدشان دمیده شود و اگر در چند سال اول، ظاهر طلبه تصحیح نشود دیگر جبران و اصلاح نخواهد شد.
وی، کسب مهارت، فهم درست متون دینی و مهارت درست اندیشیدن را از اهداف اولیه طلاب در مقدمات حوزه برشمرد و گفت: چنانچه طلبهای در سطح یک حوزه این مهارتها را بدست آورد، در ورود به سطح دو حوزه با یک طلبه توانمند مواجه خواهیم بود که شوق کسب علوم مختلف و تسلط بر مبانی علمی در او وجود دارد.
استاد رشاد ادامه داد: بعد از این دو سطح، باید در سطح سوم طلبه گرایش علمی خود را معین کند و به تعبیری باید علم گرایش شناسی را دارا باشد؛ و در ادامه و در سطح چهار، طلبه باید اجتهاد ورزی و پژوهش کند، به عبارت دیگر بنا نیست طلبه در سطح چهار مجدد آموزش ببیند و دوباره کفایه بخواند، طلبه باید فن اجتهاد را بیاموزد.
تولیت حوزه علمیه امامرضا (ع) تهران تصریح کرد: در مقطع کنونی حوزه یک اشکال وجود دارد و آن این است که به علوم به صورت بسیط مینگریم. ما نیازمند مبادی پژوهی به تعبیر گذشته و به تعبیر دیگر آشنایی با فلسفههای مضاف هستیم، باید طلاب را در دورههای مقدماتی با فلسفههای مضاف آشنا سازیم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی امروز رقیب اصلی دین است، اظهار داشت: اگر مسئلهای بنام تعارض علم و دین وجود دارد در غرب تعارض الهیات دینی و علوم طبیعی را شاهدیم. در جهان اسلام رقابت میان علوم انسانی و شریعت وجود دارد، تمام ادعایی که شریعت در تدبیر شئون امتها مطرح میکند علوم انسانی تمام آن ادعاها را دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به اینکه سیاست و اقتصاد جامعه توسط علوم انسانی مدیریت میشوند و نه علم فقه؛ در نتیجه یک مدیر جزء و بی تجربه در رسانه ملی راجع به بانکداری که اکثر فقها بر ربوی بودن آن انتقاد دارند، سخن میگوید و به یک مرجع تقلید اهانت میکند و مدعی است فقیه بانکداری نمیداند!
استاد رشاد در پایان با بیان اینکه نجات و استمرار انقلاب اسلامی در نجات و انقلابی ماندن حوزههای علمیه است، گفت: امروز نمیتوان بدون استفاده از فلسفه برای جامعه فتوا صادر کرد. بنا بر این اهتمام به مبانی، موضوعات و مقولات باید در اولویت قرار گیرد. فقه قطعاً علم رکنی حوزه است، اما برای کمک به آن به دیگر علوم نیاز است.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به نقش اساتید در تربیت علمی و معنوی طلاب، ادامه داد: جوانی که به عنوان داوطلب وارد حوزه میشود ظرف ۳ سال باید به صورت یک مسلمان تراز تربیت شود. جوانان باید در این سالها طلبه شوند و روح طلبگی در کالبدشان دمیده شود و اگر در چند سال اول، ظاهر طلبه تصحیح نشود دیگر جبران و اصلاح نخواهد شد.
وی، کسب مهارت، فهم درست متون دینی و مهارت درست اندیشیدن را از اهداف اولیه طلاب در مقدمات حوزه برشمرد و گفت: چنانچه طلبهای در سطح یک حوزه این مهارتها را بدست آورد، در ورود به سطح دو حوزه با یک طلبه توانمند مواجه خواهیم بود که شوق کسب علوم مختلف و تسلط بر مبانی علمی در او وجود دارد.
استاد رشاد ادامه داد: بعد از این دو سطح، باید در سطح سوم طلبه گرایش علمی خود را معین کند و به تعبیری باید علم گرایش شناسی را دارا باشد؛ و در ادامه و در سطح چهار، طلبه باید اجتهاد ورزی و پژوهش کند، به عبارت دیگر بنا نیست طلبه در سطح چهار مجدد آموزش ببیند و دوباره کفایه بخواند، طلبه باید فن اجتهاد را بیاموزد.
تولیت حوزه علمیه امامرضا (ع) تهران تصریح کرد: در مقطع کنونی حوزه یک اشکال وجود دارد و آن این است که به علوم به صورت بسیط مینگریم. ما نیازمند مبادی پژوهی به تعبیر گذشته و به تعبیر دیگر آشنایی با فلسفههای مضاف هستیم، باید طلاب را در دورههای مقدماتی با فلسفههای مضاف آشنا سازیم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی امروز رقیب اصلی دین است، اظهار داشت: اگر مسئلهای بنام تعارض علم و دین وجود دارد در غرب تعارض الهیات دینی و علوم طبیعی را شاهدیم. در جهان اسلام رقابت میان علوم انسانی و شریعت وجود دارد، تمام ادعایی که شریعت در تدبیر شئون امتها مطرح میکند علوم انسانی تمام آن ادعاها را دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با توجه به اینکه سیاست و اقتصاد جامعه توسط علوم انسانی مدیریت میشوند و نه علم فقه؛ در نتیجه یک مدیر جزء و بی تجربه در رسانه ملی راجع به بانکداری که اکثر فقها بر ربوی بودن آن انتقاد دارند، سخن میگوید و به یک مرجع تقلید اهانت میکند و مدعی است فقیه بانکداری نمیداند!
استاد رشاد در پایان با بیان اینکه نجات و استمرار انقلاب اسلامی در نجات و انقلابی ماندن حوزههای علمیه است، گفت: امروز نمیتوان بدون استفاده از فلسفه برای جامعه فتوا صادر کرد. بنا بر این اهتمام به مبانی، موضوعات و مقولات باید در اولویت قرار گیرد. فقه قطعاً علم رکنی حوزه است، اما برای کمک به آن به دیگر علوم نیاز است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *