ساز ناکوک صنایع لبنی در بازار/ افزایش قیمت با تاکتیک قدیمی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، گشت وگذار در بازار و پرس و جو از صاحبان واحدای صنفی نشان میدهد که برخی شرکتهای لبنی بدون سرو صدا و همانند دفعات قبل قیمتهای محصولات لبنی را افزایش دادند و این بار نیز بدون کسب مجوز ۱۰ درصد قیمتهای محصولات خود را افزایش دادند.
شرکتهای لبنی که سال گذشته نیز سخت به دنبال افزایش قیمت بودند درخواست خود را به سازمان حمایت ارجاع دادند و مقرر شده بود این سازمان پس از بررسی دفاتر این شرکتها درباره افزایش یا ثابت ماندن قیمتها تصمیم گیری کرده و درباره آن اطلاع رسانی کند.
اما با گذشت چندماه از درخواست شرکتهای لبنی مبنی بر افزایش قیمت خبری از سازمان حمایت نشد تا این شرکتها معترض شده و خودسرانه نسبت به افزایش قیمتها اقدام کردند و در آن برهه قیمت محصولات لبنی افزایش یافت.
این اقدام شرکتهای لبنی با واکنش سازمان حمایت مواجه شد و این سازمان اعلام کرد با توجه به اینکه بر اساس مفاد مصوبه هجدهمین جلسهی ستاد هدفمندسازی یارانهها ۶/۴/ ۱۳۹۴ محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر مشمول کالاهای اولویت اول هستند و هر گونه افزایش قیمتی صرفا بعد از تصویب و ابلاغ کارگروه تنظیم بازار قابلیت اجرا دارد.
این سازمان اعلام کرد: شرکت هایی که اقدام به افزایش قیمت کردند باید قیمت های خود را به قبل از افزایش قیمت برگردانند در صورت عدم تمکین و ادامه روند فعلی، در اسرع وقت نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد.
با توجه به واکنش سازمان حمایت، شرکتهای لبنی قیمت محصولات خود را اصلاح کردند و همچنان در انتظار قیمتهای جدید از سوی سازمان حمایت بودند که پس از مدتی رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی از ارجاع پرونده شرکتهای لبنی به ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: سازمان حمایت نظر خود را اعلام کرده و منتظر اعلام تنظیم بازار در باره قیمت محصولات لبنی هستیم، امری که تا پایان سال صورت نگرفت.
عدم اعلام قیمت جدید برای محصولات لبنی در سال گذشته ظاهرا به مذاق شرکتهای لبنی خوش نیامده و این شرکتها در همین ابتدا سال جدید مجددا ساز خود را برای افزایش قیمت کوک کردند و با همان تاکتیک قدیمی تصمیم خود را اجرایی کردند.
به گزارش میزان، حال باید دید آیا این افزایش قیمت خودسرانه با واکنش وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه خواهد شد و قیمتها مجددا کاهش مییابد یا شرکتهای لبنی به خواسته خود میرسند.