روش صدور سند مالکیت به نام وراث چگونه است؟
برطبق ماده ۱۲۱ آییننامه قانون ثبت برای هر یک از ورثه یک پیشنویس سند مالکیت تهیه کرده و حدود کلی ملک را در یکی از آنها قید و در بقیه به پیشنویس مزبور اشاره میکند و به همین ترتیب در دفتر املاک ثبت و در زیر هر سهم، به ثبت و صفحه حدود کلی که در آن نوشته شده است، اشاره میکند و پس از گواهی دفتر بازداشتی، پرونده را جهت امضا نزد مسئول مربوطه ارسال میکند.
خبرگزاری میزان -
مسئول مربوطه بعد از بررسی، کنترل و ملاحظه سوابق پیشنویس، اسناد مالکیت ورثه را امضا و دستور تحریر اسناد مالکیت جدید مشاعی و ابطال سند مالکیت اولیه را صادر میکند.
متصدی دفتر املاک حسب دستور مسئول مربوطه اسناد مالکیت جدید مشاعی را تحریر و سند مالکیت مورث را باطل و ضمیمه پرونده میکند.
در وقت مراجعه متقاضی پرونده جهت پرداخت بهای دفترچه اسناد مالکیت به حسابداری ارجاع میشود. متقاضی یا متقاضیان بهای دفترچه اسناد مالکیت را به حساب درآمد ثبت طبق فیش صادره از حسابداری نزد بانک ملی مربوطه واریز و نسخ لازم را به ثبت تسلیم میکنند.
آنگاه پرونده همراه با دفاتر املاک مربوطه جهت امضای ثبت دفاتر املاک و اسناد مالکیت تحریرشده نزد مسئول مربوطه ارسال میشود و او بعد از بررسی اجمالی، آنها را امضا میکند.
سپس پرونده جهت تسلیم اسناد به ورثه، به بایگانی ارسال میشود و در آنجا اسناد بعد از نخکشی، پلمپ و ثبت در دفتر تسلیم سند در قبال اخذ رسید و پس از احراز هویت به ورثه تحویل شده و پرونده در ردیف مربوطه ضبط میشود.
در صورتی که تاریخ فوت مورث قبل از سال ۱۳۴۶ باشد، چنانچه وراث گواهی معتبر مبنی بر پرداخت سهمالارث زوجه متوفی را ارایه کنند، سند مالکیت بدون استثنای سهمالارث زوجه به نام کلیه ورثه با توجه به گواهی حصر وراثت یا توافقنامه رسمی مستند به حصر وراثت صادر میشود.
در غیر این صورت با اقرار ورثه مبنی بر عدم توانایی پرداخت سهمالارث زوجه، نسبت به سهم زوجه سند صادر و تسلیم خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، متصدی دفتر املاک پس از بررسی سوابق و احراز انحصار وراثت و سمت ورثه نسبت به مورث، خلاصه مفاد و شماره گواهینامه حصر وراثت را در ستون ملاحظات ثبت دفتر املاک مربوطه قید و در زیر ثبت اولیه ملک به نام وراث نسبت به سهام آنها برطبق ماده ۱۰۵ آییننامه قانون ثبت، ثبت میکند.
برطبق ماده ۱۲۱ آییننامه قانون ثبت برای هر یک از ورثه یک پیشنویس سند مالکیت تهیه کرده و حدود کلی ملک را در یکی از آنها قید و در بقیه به پیشنویس مزبور اشاره میکند و به همین ترتیب در دفتر املاک ثبت و در زیر هر سهم، به ثبت و صفحه حدود کلی که در آن نوشته شده است، اشاره میکند و پس از گواهی دفتر بازداشتی، پرونده را جهت امضا نزد مسئول مربوطه ارسال میکند.
مسئول مربوطه بعد از بررسی، کنترل و ملاحظه سوابق پیشنویس، اسناد مالکیت ورثه را امضا و دستور تحریر اسناد مالکیت جدید مشاعی و ابطال سند مالکیت اولیه را صادر میکند.
متصدی دفتر املاک حسب دستور مسئول مربوطه اسناد مالکیت جدید مشاعی را تحریر و سند مالکیت مورث را باطل و ضمیمه پرونده میکند.
در وقت مراجعه متقاضی پرونده جهت پرداخت بهای دفترچه اسناد مالکیت به حسابداری ارجاع میشود. متقاضی یا متقاضیان بهای دفترچه اسناد مالکیت را به حساب درآمد ثبت طبق فیش صادره از حسابداری نزد بانک ملی مربوطه واریز و نسخ لازم را به ثبت تسلیم میکنند.
آنگاه پرونده همراه با دفاتر املاک مربوطه جهت امضای ثبت دفاتر املاک و اسناد مالکیت تحریرشده نزد مسئول مربوطه ارسال میشود و او بعد از بررسی اجمالی، آنها را امضا میکند.
سپس پرونده جهت تسلیم اسناد به ورثه، به بایگانی ارسال میشود و در آنجا اسناد بعد از نخکشی، پلمپ و ثبت در دفتر تسلیم سند در قبال اخذ رسید و پس از احراز هویت به ورثه تحویل شده و پرونده در ردیف مربوطه ضبط میشود.
در صورتی که تاریخ فوت مورث قبل از سال ۱۳۴۶ باشد، چنانچه وراث گواهی معتبر مبنی بر پرداخت سهمالارث زوجه متوفی را ارایه کنند، سند مالکیت بدون استثنای سهمالارث زوجه به نام کلیه ورثه با توجه به گواهی حصر وراثت یا توافقنامه رسمی مستند به حصر وراثت صادر میشود.
در غیر این صورت با اقرار ورثه مبنی بر عدم توانایی پرداخت سهمالارث زوجه، نسبت به سهم زوجه سند صادر و تسلیم خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *