آخرین وضعیت طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سرانجام طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» گفت: تمام تلاش ما این است که همدلی دولت و موافقت سازمان برنامه و بودجه را در قبال این طرح جلب کنیم تا در بررسی این طرح در مجلس با مخالفت دولت مواجه نشویم.
خبرگزاری میزان -
وی با اشاره به عمده چالشهای طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» گفت: عمده چالشها درباره این طرح به چالشهای مالی معطوف میشود و برخی میگویند این طرح بار مالی دارد و تا زمانی که دولت بار مالی آن را متقبل نشود مجال و امکان طرح وجود ندارد، بنابراین ما هم تلاش کردیم تا در بازنگری مجدد خود درباره طرح، بندهایی را که مسائل مالی برجسته و بزرگی داشت حذف کنیم و طبیعتاً در حال حاضر از بار مالی این طرح کاسته شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح، طرحی نیست که تنها برای یک سال محتمل بار مالی باشد تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که همدلی دولت و موافقت سازمان برنامه و بودجه را در قبال این طرح جلب کنیم تا در بررسی این طرح در مجلس با مخالفت دولت مواجه نشویم.
جعفرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاسته شدن بار مالی این طرح میتواند جوابگوی موارد مندرج در سیاستهای کلی جمعیت اعم از رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران باشد و یا خیر؟ گفت: این موارد برشمرده شده به خودی خود از جمله تکالیف برخی از دستگاهها هستند لذا ما با تغییر جهت و ماموریتی که به دستگاهها میدهیم آنها را به این سمت سوق میدهیم یعنی لزوماً همه این اقدامات قرار نیست بار مالی جدید و مضاعفی داشته باشد.
این نماین مجلس افزود: بهعنوان مثال اگر قرار است صدا و سیما به طور معمول از آنتن خود برنامه پخش کند ما میتوانیم این دستگاه را موظف کنیم تا بخشی از برنامههای خود را به این موضوعها اختصاص دهد. یعنی همان پولی را که برای برنامههای دیگر اختصاص میداد در این زمینه هزینه کند یا اینکه اگر آموزش و پرورش کتابهایی را چاپ میکند و آموزش ارائه میدهد در این زمینه هم آموزش لازم را درج کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سیاستهای تشویقی در طرح مذکور اعم از ارائه سکه و یا تسهیلات قرضالحسنه به خانوادهها به چه نحوی خواهد بود گفت: این موارد همگی از این طرح حذف شده است لذا ما بیشتر میکوشیم موانع را از جلوی پا برداریم بهعنوان مثال ما موانع شغلی دراین زمینه داریم مثلاً اگر یک خانم شاغل قصد فرزندآوری دارد ما در این طرح تلاش کردیم تا امنیت شغلی این خانم پس از زمان شیردهی بچه و مراجعه مجدداً به محل کارش حفظ شود چرا که در حال حاضر برخی از ترس چنین موانعی دست به فرزندآوری نمیزنند.
وی تأکید کرد: همچنین در بستر سیاستهای تشویقی ترجیحات و تسهیلاتی برای افرادی که دارای فرزند هستند در نظر گرفته شده است بهعنوان مثال در موارد استخدامی ترجیح را به افرادی بدهیم که دارای فرزند و یا متاهل هستند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» راههای مقابله با اقداماتی از قبیل سقط جنین و عقیمسازی در نظر گرفته شده است و یا خیر؟ گفت: این قبیل اقدامات در قوانین گذشته انجام شده است و ما دیگر نخواستیم این موارد را در طرح مذکور تکرار کنیم بنابراین تنها مواردی که از جمله خلعها بوده در طرح مذکور در نظر گرفته شده است.به عنوان مثال تا پیش از این به فرزند چهارم هیچ تسهیلات بیمهای داده نمیشد که این منع را مجلس در گذشته برداشته است یا اینکه سقط جنین اگر در گذشته راحت بوده امروز بهعنوان یک عمل خلاف شناخته میشود بنابراین به این موارد در سایر قوانین اشاره شده است و ما دیگر سراغ آنها نرفتیم.
جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی با اشاره به سرانجام طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات در رابطه در کارگروههای مربوطه کمیسیون فرهنگی انجام و این طرح نهایتاً به هئیت رئیسه مجلس ارسال شد.
وی با اشاره به عمده چالشهای طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» گفت: عمده چالشها درباره این طرح به چالشهای مالی معطوف میشود و برخی میگویند این طرح بار مالی دارد و تا زمانی که دولت بار مالی آن را متقبل نشود مجال و امکان طرح وجود ندارد، بنابراین ما هم تلاش کردیم تا در بازنگری مجدد خود درباره طرح، بندهایی را که مسائل مالی برجسته و بزرگی داشت حذف کنیم و طبیعتاً در حال حاضر از بار مالی این طرح کاسته شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح، طرحی نیست که تنها برای یک سال محتمل بار مالی باشد تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که همدلی دولت و موافقت سازمان برنامه و بودجه را در قبال این طرح جلب کنیم تا در بررسی این طرح در مجلس با مخالفت دولت مواجه نشویم.
جعفرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کاسته شدن بار مالی این طرح میتواند جوابگوی موارد مندرج در سیاستهای کلی جمعیت اعم از رفع موانع ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران باشد و یا خیر؟ گفت: این موارد برشمرده شده به خودی خود از جمله تکالیف برخی از دستگاهها هستند لذا ما با تغییر جهت و ماموریتی که به دستگاهها میدهیم آنها را به این سمت سوق میدهیم یعنی لزوماً همه این اقدامات قرار نیست بار مالی جدید و مضاعفی داشته باشد.
این نماین مجلس افزود: بهعنوان مثال اگر قرار است صدا و سیما به طور معمول از آنتن خود برنامه پخش کند ما میتوانیم این دستگاه را موظف کنیم تا بخشی از برنامههای خود را به این موضوعها اختصاص دهد. یعنی همان پولی را که برای برنامههای دیگر اختصاص میداد در این زمینه هزینه کند یا اینکه اگر آموزش و پرورش کتابهایی را چاپ میکند و آموزش ارائه میدهد در این زمینه هم آموزش لازم را درج کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سیاستهای تشویقی در طرح مذکور اعم از ارائه سکه و یا تسهیلات قرضالحسنه به خانوادهها به چه نحوی خواهد بود گفت: این موارد همگی از این طرح حذف شده است لذا ما بیشتر میکوشیم موانع را از جلوی پا برداریم بهعنوان مثال ما موانع شغلی دراین زمینه داریم مثلاً اگر یک خانم شاغل قصد فرزندآوری دارد ما در این طرح تلاش کردیم تا امنیت شغلی این خانم پس از زمان شیردهی بچه و مراجعه مجدداً به محل کارش حفظ شود چرا که در حال حاضر برخی از ترس چنین موانعی دست به فرزندآوری نمیزنند.
وی تأکید کرد: همچنین در بستر سیاستهای تشویقی ترجیحات و تسهیلاتی برای افرادی که دارای فرزند هستند در نظر گرفته شده است بهعنوان مثال در موارد استخدامی ترجیح را به افرادی بدهیم که دارای فرزند و یا متاهل هستند.
جعفرپور با اشاره به مشکلات زوجهای نابارور در طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» گفت: این زوجین به شدت به دنبال فرزندآوری هستند، اما به دلیل عدم تمکن مالی و برخی هزینهها این موضوع را متوقف میکنند بنابراین بحث بیمه کردن زوجین نابارور دراین طرح مطرح شده که هزینههای آنها متقبل شود چرا که اگر این کارها انجام شود بسیاری از ناباروریها به فرزند اول و دوم تبدیل خواهد شد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در طرح جامع «جمعیت و تعالی خانواده» راههای مقابله با اقداماتی از قبیل سقط جنین و عقیمسازی در نظر گرفته شده است و یا خیر؟ گفت: این قبیل اقدامات در قوانین گذشته انجام شده است و ما دیگر نخواستیم این موارد را در طرح مذکور تکرار کنیم بنابراین تنها مواردی که از جمله خلعها بوده در طرح مذکور در نظر گرفته شده است.به عنوان مثال تا پیش از این به فرزند چهارم هیچ تسهیلات بیمهای داده نمیشد که این منع را مجلس در گذشته برداشته است یا اینکه سقط جنین اگر در گذشته راحت بوده امروز بهعنوان یک عمل خلاف شناخته میشود بنابراین به این موارد در سایر قوانین اشاره شده است و ما دیگر سراغ آنها نرفتیم.
بیشتر بخوانید: سقط یک طرح؛ سرنوشت مبهم طرح «جمعیت و تعالی خانواده»
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *