۵۰ راهکار برای حمایت از کالای ایرانی
رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مساله اصلی کشور را اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن تولید ملی برای حل این مساله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.
خبرگزاری میزان -
تفاوتی که شعار اقتصادی امسال با سالهای قبل داشت، این بود که رهبر انقلاب مخاطب حمایت از کالای ایرانی را فقط دولت و مسئولان ندانستند، بلکه عموم مردم را مکلف به حمایت از کالای ایرانی کردند. کارشناسان بالغ بر ۵۰ راهکار برای حمایت از کالای ایرانی بیان کرده اند.
۵۰ راهکار پیشنهادی حمایت از کالای ایرانی به قرار زیر است:
۱. تامین بازار بزرگ مصرف کشور با تولیدات داخلی
۲. استفاده از ظرفیت خالی تولیدات در بخشهای مسکن، پوشاک و غذا
۳. کاهش واقعی وابستگی بودجه به نفت
۴. توقف واردات مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس
۵. مبارزه با فساد مالی و اقتصادی
۶. الگوبرداری از غربیها در حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از تولید
۷. اخذ مالیات بر فعالیتهای غیرتولیدی (نظیر مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از معاملات مسکن)
۸. حمایتهای بیمهها از کسب وکارهای نوظهور
۹. تمرکز دیپلماسی سیاسی-اقتصادی بر بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه
۱۰. افزایش تعرفههای وارداتی با هدف مدیریت واردات
۱۱. تشویق عمومی به انتخاب و مصرف کالای داخلی
۱۲. منع خرید کالای خارجی از محل بودجههای دولتی
۱۳. کنار نهادن تصور نادرست درباره اینکه اقتصادهای غربی از تولید داخل حمایت نمیکنند
۱۴. اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشته فعالیتهای مزیت دار آتی یا راهبردی کشور) مورد اجماع مجلس و دولت
۱۵. کمک به تولیدکنندگان برای بهبود سطح فناوری و کیفیت
۱۶. فراهم کردن محیط کسب و کار کم مانع و کم هزینه
۱۷. تسهیل دیوان سالاریها و مجوزها برای تولیدکنندگان
۱۸. ثبات اقتصاد کلان (تورم، نرخ ارز، نرخ سود و...)
۱۹. حمایت خاص دولت از بنگاههای با عملکرد برجسته و بهرهور در رشته فعالیتهای مزیت دار یا راهبردی
۲۰. وضع معافیتهای مالیاتی یا دیوارهای تعرفهای موقت
۲۱. اعطای یارانه سود تسهیلاتی یا یارانه فروش در نمایشگاههای خارجی و اعتبار صادراتی
۲۲. کاهش هزینه نظام فروش و توزیع برای کالاهای ایرانی
۲۳. ثبات بلندمدت قیمت مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان
۲۴. رفع مشکلات تأمین مالی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و تأمین اجتماعی
۲۵. تهیه آسان مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مورد نیاز بخش تولید
۲۶. مبارزه جدی با قاچاق کالاهای ورودی و خروجی
۲۷. جلوگیری از سیل واردات اقلام مشابه ساخت داخل به کشور
۲۸. ثبات قوانین و مقررات اقتصادی
۲۹. توسعه صادرات به بازار کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان
۳۰. دانشبنیان کردن کالاهای ساخت داخل
۳۱. برابری فرصتها برای تولید داخلی و خارجی
۳۲. تأمین مالی مناسب تولیدکنندگان
۳۳. اصلاح عملکرد سیستم بانکی در جهت هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخشهای مولد
۳۴. تعامل مناسب با اقتصادهای دنیا با هدف صادرات کالای غیرنفتی
۳۵. فرهنگسازی در جهت ترغیب مردم به مصرف اجناس داخلی
۳۶. تبلیغات رسانهای در حمایت از کالای ایرانی
۳۷. جهتدهی تمام سیاستهای تجاری، پولی، بانکی، ارزی و فرهنگی در راستای تولید ملی
۳۸. ایجاد بسته حمایتی در جهت بستر امن و مناسب تولید
۳۹. توقف تبلیغ برندهای خارجی در سطح رسانهها و معابر شهری
۴۰. رفع مشکلات مالیاتی گریبانگیر اصناف و واحدهای تولیدی
۴۱. به حداقل رساندن هزینه تمامشده تولید
۴۲. ارتقای کیفیت، قیمت رقابتی و ارائه خدمات مناسب کالاهای تولید داخل برای جلب اعتماد مردم
۴۳. تجهیز کارخانجات به فناوری روز دنیا
۴۴. توجه تولیدکنندگان به بحث نوآوری، خلاقیت، بسته بندی مناسب، بازاریابی کارآمد، تبلیغات مؤثر، برندسازی، ارتقای بهره وری
۴۵. تولید کالاهای رقابت پذیر برای شرایط غیرانحصاری
۴۶. تولید کالا مبتنی بر ذائقه شناسی مصرف کنندگان، نیازسنجی بازار و نگاه به مزیتهای داخلی
۴۷. کیفیت کالاهای ایرانی باید برای مصرف کنندگان شوق آفرین باشد
۴۸ مصرف کنندگان در بحث خرید کالای داخلی حساسیت ویژهای به خرج دهند.۴۹ مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند
۵۰. خرید و مصرف کالای داخلی، نخریدن کالای قاچاق و کالای خارجی دارای مشابه تولید داخل
به گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، رهبر انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مساله اصلی کشور را اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با محور قرار دادن تولید ملی برای حل این مساله، شعار و نام سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند.
تفاوتی که شعار اقتصادی امسال با سالهای قبل داشت، این بود که رهبر انقلاب مخاطب حمایت از کالای ایرانی را فقط دولت و مسئولان ندانستند، بلکه عموم مردم را مکلف به حمایت از کالای ایرانی کردند. کارشناسان بالغ بر ۵۰ راهکار برای حمایت از کالای ایرانی بیان کرده اند.
۵۰ راهکار پیشنهادی حمایت از کالای ایرانی به قرار زیر است:
۱. تامین بازار بزرگ مصرف کشور با تولیدات داخلی
۲. استفاده از ظرفیت خالی تولیدات در بخشهای مسکن، پوشاک و غذا
۳. کاهش واقعی وابستگی بودجه به نفت
۴. توقف واردات مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس
۵. مبارزه با فساد مالی و اقتصادی
۶. الگوبرداری از غربیها در حمایتهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از تولید
۷. اخذ مالیات بر فعالیتهای غیرتولیدی (نظیر مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از معاملات مسکن)
۸. حمایتهای بیمهها از کسب وکارهای نوظهور
۹. تمرکز دیپلماسی سیاسی-اقتصادی بر بازار ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه
۱۰. افزایش تعرفههای وارداتی با هدف مدیریت واردات
۱۱. تشویق عمومی به انتخاب و مصرف کالای داخلی
۱۲. منع خرید کالای خارجی از محل بودجههای دولتی
۱۳. کنار نهادن تصور نادرست درباره اینکه اقتصادهای غربی از تولید داخل حمایت نمیکنند
۱۴. اتخاذ یک سیاست صنعتی (رشته فعالیتهای مزیت دار آتی یا راهبردی کشور) مورد اجماع مجلس و دولت
۱۵. کمک به تولیدکنندگان برای بهبود سطح فناوری و کیفیت
۱۶. فراهم کردن محیط کسب و کار کم مانع و کم هزینه
۱۷. تسهیل دیوان سالاریها و مجوزها برای تولیدکنندگان
۱۸. ثبات اقتصاد کلان (تورم، نرخ ارز، نرخ سود و...)
۱۹. حمایت خاص دولت از بنگاههای با عملکرد برجسته و بهرهور در رشته فعالیتهای مزیت دار یا راهبردی
۲۰. وضع معافیتهای مالیاتی یا دیوارهای تعرفهای موقت
۲۱. اعطای یارانه سود تسهیلاتی یا یارانه فروش در نمایشگاههای خارجی و اعتبار صادراتی
۲۲. کاهش هزینه نظام فروش و توزیع برای کالاهای ایرانی
۲۳. ثبات بلندمدت قیمت مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان
۲۴. رفع مشکلات تأمین مالی، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه و تأمین اجتماعی
۲۵. تهیه آسان مواد اولیه مرغوب و تجهیزات مورد نیاز بخش تولید
۲۶. مبارزه جدی با قاچاق کالاهای ورودی و خروجی
۲۷. جلوگیری از سیل واردات اقلام مشابه ساخت داخل به کشور
۲۸. ثبات قوانین و مقررات اقتصادی
۲۹. توسعه صادرات به بازار کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان
۳۰. دانشبنیان کردن کالاهای ساخت داخل
۳۱. برابری فرصتها برای تولید داخلی و خارجی
۳۲. تأمین مالی مناسب تولیدکنندگان
۳۳. اصلاح عملکرد سیستم بانکی در جهت هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخشهای مولد
۳۴. تعامل مناسب با اقتصادهای دنیا با هدف صادرات کالای غیرنفتی
۳۵. فرهنگسازی در جهت ترغیب مردم به مصرف اجناس داخلی
۳۶. تبلیغات رسانهای در حمایت از کالای ایرانی
۳۷. جهتدهی تمام سیاستهای تجاری، پولی، بانکی، ارزی و فرهنگی در راستای تولید ملی
۳۸. ایجاد بسته حمایتی در جهت بستر امن و مناسب تولید
۳۹. توقف تبلیغ برندهای خارجی در سطح رسانهها و معابر شهری
۴۰. رفع مشکلات مالیاتی گریبانگیر اصناف و واحدهای تولیدی
۴۱. به حداقل رساندن هزینه تمامشده تولید
۴۲. ارتقای کیفیت، قیمت رقابتی و ارائه خدمات مناسب کالاهای تولید داخل برای جلب اعتماد مردم
۴۳. تجهیز کارخانجات به فناوری روز دنیا
۴۴. توجه تولیدکنندگان به بحث نوآوری، خلاقیت، بسته بندی مناسب، بازاریابی کارآمد، تبلیغات مؤثر، برندسازی، ارتقای بهره وری
۴۵. تولید کالاهای رقابت پذیر برای شرایط غیرانحصاری
۴۶. تولید کالا مبتنی بر ذائقه شناسی مصرف کنندگان، نیازسنجی بازار و نگاه به مزیتهای داخلی
۴۷. کیفیت کالاهای ایرانی باید برای مصرف کنندگان شوق آفرین باشد
۴۸ مصرف کنندگان در بحث خرید کالای داخلی حساسیت ویژهای به خرج دهند.۴۹ مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند
۵۰. خرید و مصرف کالای داخلی، نخریدن کالای قاچاق و کالای خارجی دارای مشابه تولید داخل
نظرات بینندگان
عمل کردن مهم است و اونم از مسئولین شروع میشود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *