خودرو جدید در راه ایران/ اولین بارگیری کامیون الکتریکی تسلا انجام شد/ مزدا و بیوایدی چند؟/ ساینا اتوماتیک در خط تولید
به گزارش گروه فضای مجازی ، در بسته اخبار خودرو امشب مطالب متنوعی از جمله خودرو جدید در راه ایران، اولین بارگیری کامیون الکتریکی تسلا انجام شد، مزدا و بیوایدی چند؟ و ساینا اتوماتیک در خط تولید می خوانیم.
چانگان ایدو DT، خودروی جدید چانگان با احتمال ورود به ایران
خودرو بانک نوشت: شرکت خودروسازی چانگان که محصولات آن در بازار کشور عرضه میشود و همچین عرضه "چانگان ایدو XT" در برنامه ریزی گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است، در روزهای گذشته یک خودروی جدید تحت عنوان "چانگان ایدو DT" رونمایی کرده است که در واقع یک نسخه جایگزین برای خودروی "Yuexiang V7" خواهد بود و احتمالا با قیمت پایه 50 هزار یوان به مشتریان عرضه شود.
اگر به خاطر داشته باشید، ماههای گذشته در رابطه با این موضوع صحبت کردیم که برند "ایدو (Eado)" یکی از شناختهترین محصولات چانگان چین است که پیش از این مدلهای سدان آن توسط گروه خودروسازی سایپا به مشتریان عرضه میشد، اما این خودروی سدان به مرور زمان کنار گذاشته شد تا حالا شاهد حضور یکی دیگر از اعضای خانواده "ایدو" در قامت یک خودروی هاچ بک تحت عنوان "ایدو XT" به واسطه گروه خودروسازی سایپا در بازار کشور باشیم که بازه قیمتی 60 الی 65 میلیون تومان برای آن پیش بینی شده است، اما حالا شرکت خودروسازی چانگان نسخه سدان ایدو را هم معرفی کرده است که با ظاهر بهتر در خارج و داخل کابین خود، میتواند مورد توجه گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته و به همراه نسخه هاچ بک ایدو به مشتریان عرضه شود.
مشخصاَ اولین ویژگی قابل توجه اتومبیل، طراحی ظاهری و تغییرات ایجاد شده بر روی آن خواهد بود که تقریبا تمامی قسمتهای آن نسبت به مدل جایگزین تغییر کرده است و یک شباهت نزدیک به نسخه هاچ بک "ایدو XT" بدست آورده است، هرچند این خودرو کاملا شبیه به نسخه هاچ بک نبوده و در جزییات طراحی خود تفاوتهای بزرگی دارد.
به طور دقیقتر، مدلهای جدید چانگان ایدو DT چراغهای پیشانی جدید و زیباتر با تکنولوژی LED دریافت کرده، جلوپنجره آن به شدت بزرگ شده و با ورودی هوای سپر اتومبیل یکپارچه شده است، حاشیههای کرومی و همچنین ستونهای افقی کرومی در لابه لای جلوپنجره باعث زیبایی بیشتر اتومبیل شده است و در اطراف سپر اتومبیل، شاهد طراحی ورودی هوا هستیم.
با تایید شرکت خودروسازی چانگان، خودروی جدید چانگان ایدو DT با طول کلی 4575 میلی متر، عرض 1750 میلی متر، ارتفاع 1500 میلی متر و همچنین با فاصله بین دو محور 2610 میلی متر ساخته شده است، اما متاسفانه از مشخصات فنی و پیشرانه محرک اتومبیل هیچگونه اطلاعات دقیقی منتشر نشده است که بخواهیم در رابطه با آن صحبت کنیم، مگر اینکه احتمال دهیم شرکت خودروسازی چانگان همانند نسخه ایدو XT هاچ بک، از موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و همچنین یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر استفاده کند که به ترتیب حداکثر قدرت 125 اسب بخاری و قدرت 170 اسب بخاری خواهند داشت. هرچند همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، شرکت خودروسازی چانگان تایید کرده است که خودروی جدید "ایدو DT" یک نسخه جایگزین برای خودروی "Yuexiang V7" خواهد بود که در بخش فنی خود از موتورهای مذکور استفاده میکند.
جزئیات پورشه میشن E کراس توریزمو منتشر شد
زومیت نوشت: کراساور مفهومی و تمام برقی پورشه با نام کامل میشن E کراس توریزمو، تنها با ۱۵ دقیقه شارژ باتری، مسافت ۴۰۰ کیلومتر را طی میکند.
به جرات میتوان گفت که گروه فولکسواگن با معرفی کراساورهای بدیع خود همواره در این کلاس نقش پررنگی ایفا کرده است. از اشکودا اکتاویا گرفته تا فولکسواگن گلف برقی و پاسات آلترک و در نهایت آئودی A4 و A6، همگی بر این موضوع مهر تأیید میزنند. اما شنیدهها خبر از آن میدهند که غول خودروسازی آلمان قرار است در آغاز دههی پیش رو عضو جدیدی به این خانواده اضافه کند تا خودروی مفهومی میشن E کراس توریزمو به یک مدل تولید انبوه تبدیل شود.
در حقیقت، پورشه در نمایشگاه ژنو امسال از تولید یک نمونه جادهای خبر داده است و حالا با انتشار کلکسیونی از چند ویدیو جزئیات بیشتری در اختیار مخاطبین قرار میدهد و بر تولد یک مدل جدید از سدان میشن E، از سال ۲۰۱۹ تأکید دارد.
برخلاف سایر واگنهای مذکور که پیشرانه درونسوز دارند، کراس توریزمو تمام برقی است و پورشه ادعا میکند که مشخصات فنی محصول نهایی به مدل مفهومی بسیار نزدیک خواهد بود و به احتمال زیاد مدل مشن E هم پیرو همین قاعده است. هر دو سدان پیشرانه برقی با معماری ۸۰۰ ولتی دارند که قدرت ترکیبی بیش از ۶۰۰ اسببخار یا ۴۴۰ کیلووات را رقم میزند.
در مورد مدل کراس توریزمو، سیستم برقی با آلایندگی صفر برای رساندن خودرو از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳.۵ ثانیه، قدرت کافی دارد و در زمانی کمتر از ۱۲ ثانیه هم جهش از صفر تا ۲۰۰ کیلومتربرساعت را رقم میزند. به لطف قابلیت شارژ سریع باتری پک، با شارژ ۱۵ دقیقهای خودرو را در طی مسافت ۴۰۰ کیلومتر یاری میدهد. البته این مسافت کارکرد طبق سیکل رانندگی اروپایی جدید (NEDC) است که به زودی منسوخ میشود و صد درصد صحت ندارد. زمانی که باتری لیتیوم یونی کاملا شارژ شود، به ادعای پورشه، این خودرو مسافت ۵۰۰ کیلومتر را (بر اساس NEDC) میپیماید.
در زمینه استایل و طراحی ظاهری توقع تغییر زیادی از مدل میشن E کراس توریزمو نسبت به دیگر محصولات پورشه نداریم و احتمالا بیشتر تغییر و تحولات در داخل اتاق اتفاق خواهد افتاد.
در صورتی که شایعات صحیح باشد؛ از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی این خودرو آماده فروش میشود.
برای خرید خودروی مزدا چقدر باید هزینه کرد؟
میزان نوشت: برای خرید خودروی مزدا در بازار بسته به مدل موردنظر و میزان کارکرد آن باید حداقل ۴۳ میلیون تومان پرداخت کرد.
برای خرید خودروی مزدا در بازار بسته به مدل و میزان کارکرد آن باید هزینههای مختلفی پرداخت کرد.
جدول زیر هزینه برخی مدل های مزدا را نشان می دهد :
ساینا اتوماتیک چه تغییراتی داشته است؟
خودروبانک: سایپا به زودی مدل اتوماتیک ساینا را وارد بازار می کند و به تازگی اطلاعاتی در خصوص جزئیات این خودرو و تفاوت های آن با ساینای معمولی و محصول جدید سایپا یعنی کوییک منتشر شده که در ادامه به طور اختصاصی در خودروبانک به آنها خواهیم پرداخت. همچنین در این مقاله عکس هایی از خط تولید ساینا را می بینید که همراهان همیشگی خودروبانک به صورت اختصاصی برای ما ارسال کرده اند.
رینگ های جدید، دستگیره های متفاوت و انحنای جدید پایین درب ها در ساینا اتوماتیک
ابتدا به تغییرات ظاهری این خودرو بپردازیم. ساینا اتوماتیک در دو مدل لوکس و معمولی به بازار عرضه خواهد شد. اولین نکته در مورد این خودرو طرح جدید رینگهای آن است. همچنین شاهد برخی شباهتهای این خودرو با کوییک هستیم که از آنها میتوان به رکاب یکسان و انحنای پایینی مشابه در دربهای خودرو اشاره کرد. همچنین به تازگی در تمامی مدلهای اتوماتیک و دستی ساینا، سازنده اقدام به حذف نوار مشکی ستون دربها کرده است. البته شنیدهایم که برخی مشتریان گزارش رنگ پریدگی در بخش رکاب ساینا را نیز دادهاند و به همین خاطر فعلاً سایپا اقدام به حذف فلاپ رکاب از روی این خودرو کرده است که این کار از اوایل ماه جاری یعنی اسفند ماه انجام شده است.
در بخش امکانات نیز ساینا اتوماتیک برخی کاستیها را در مقایسه با کوییک دارد که از بین آنها باید به نبود شیشههای دودی، حذف سنسور فشار باد تایر و سیستم مالتی مدیا اشاره کرد.
همچنین یک تفاوت نیز در سیستم صوتی خودرو مشاهده میشود. در خودروی کوییک شاهد کلیدهای SOS، بلوتوث و صفحه نمایش هستیم و این در حالی است که در ساینا اتوماتیک تنها کلیدی برای پاسخ دادن به تماسها موجود است که در تصاویر نیز میتوانید مشاهده کنید. از دیگر امکانات ساینا اتوماتیک میتوان به دربهای آسان بازشو، کروز کنترل، ورود بدون کلید، نمایشگر نشان دهنده باز بودن دربهای خودرو، قفل روی دستگیره و فرمان برقی اشاره کرد، ضمن اینکه احتمال دارد تا سازنده اقدام به نصب رکاب کوییک بر روی این خودرو نیز کند.
پشت کیلومتر جدید ساینا با پشت زمینه مشکی، در کوییک پشت زمینه سفید است
باید اشاره کنیم که تولید ساینا اتوماتیک فعلاً در مرحله آزمایشی قرار دارد و شاید تا عرضه نهایی آن به بازار شاهد دیگر تغییراتی نیز باشیم.
اولین بارگیری کامیون الکتریکی تسلا سمی انجام شد
زومیت نوشت: نمونه تولیدی کامیون برقی تسلا سمی برای اولین بار به طور رسمی بارگیری شد تا آزمایش عملی خود را پشت سر بگذراند؛ محموله باتری بارگیری شده قرار است بین ایالتهای نوادا و کالیفرنیا جابجا شود.
هنگامی که در نهایت تسلا سال گذشته کامیون برقی سمی را به نمایش گذاشت، به برخی از تواناییهای آن مانند شتاب و محدوده رانندگی آن اشاره کرد. در حال حاضر نوبت آزمایش این کامیون الکتریکی رسیده است و خودروساز جنجالی آمریکا قصد دارد برای اولین بار از تسلا سمی برای حمل بار استفاده کند. مدل تولیدی کامیون تسلا سمی قرار است یک محموله را از کارخانه گیگافکتوری بارگیری کند تا تواناییهای آن در آزمایش عملی مشخص شود.
ایلان ماسک در آذرماه امسال اعلام کرد که کامیون برقی تسلا سمی (Tesla Semi) قادر خواهد بود هنگام خالی بودن در پنج ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت دست یابد، که آن را در کنار برخی از خودروهای اسپرت برجسته قرار میدهد. هنگامی که این کامیون الکتریکی به طور کامل با ظرفیت ۳۶،۲۸۸ کیلوگرم بارگذاری شود، هنوز هم رسیدن به چنین سرعتی فقط ۲۰ ثانیه طول میکشد.
کامیون برقی تسلا سمی میتواند با یک بار شارژ، مسافتی در حدود ۸۰۵ کیلومتر را طی کند که واقعا شگفتآور است. این محدوده رانندگی در شرایطی اتفاق میافتد که کامیون برقی به طور کامل بارگیری شده باشد و طی این مدت نیز با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. ماسک پیش از این گفته بود که محدوده رانندگی کامیون تسلا سمی اکثر سفرهای معمول را پوشش میدهد؛ ایلان ماسک با اشاره به این نکته که ۸۰ درصد مسیرهای طولانی برای کامیونهای باری کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است، تاکید کرده بود که کامیون الکتریکی تسلا به خوبی میتواند از عهدهی سفرهای بین شهری (حتی با ظرفیت بارگیری کامل) برآید.
اولین سفر کاری کامیون برقی تسلا سمی از کارخانه گیگافکتوری در کوهستان نوادا به کارخانهی این شرکت در ایالت کالیفرنیا است. ایلان ماسک در اینستاگرام عکسی منتشر کرده است که نشان میدهد در این سفر آزمایشی، بستههای باتری روی کامیون بارگیری شدهاند تا مسیر ۴۲۰ کیلومتری بین دو کارخانه را بپیماید.
از آنجا که هنوز ادعای ایلان ماسک در مورد محدوده رانندگی کامیون برقی تسلا سمی به طور رسمی آزمایش و اثبات نشده است، هنوز معلوم نیست که این ناوگان بارگیریشده چطور در مسیر حرکت میکنند یا اینکه آیا مجبور هستند در طول مسیر دوباره شارژ شوند. با وجود صدها کامیون الکتریکی که قبلا توسط مشتریان بزرگی مانند والمارت، UPS و DHL پیش خرید شده است، باید منتظر بود تا زمان نشان دهد که آیا ناوگان الکتریکی تسلا میتوانند از عهدهی کار حملونقل به خوبی بر آیند. اگر تسلا بتواند بر مسائل کلیدی در مورد تولید انبوه خودروهای الکتریکی خود چیره شود، بیشک آیندهی درخشانی در انتظار ایلان ماسک و ایدههای بلندپروازانهاش خواهد بود.
قیمت خودرو بیوایدی در بازار
میزان نوشت: برای خرید خودرو بیوایدی در بازار باید حداقل 95 میلیون تومان هزینه کرد.
قیمت مدلهای مختلف خودرو بیوایدی در بازار به شرح زیر است: