عرضه کالا با قیمت خلاف واقع/تشکیل پرونده برای برخی غرفهداران متخلف به دلیل گرانفروشی و عدم درج قیمت/ هشدار رییس تعزیرات استان تهران: تخلفات اصلاح نشود دستور تعطیلی را صادر میکنیم
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، فاطمه خسرونژاد: همه ساله با فرارسیدن ایام پایان سال برای تسریع در خرید و فروش و رفاه شهروندان نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور ایجاد میشود که نظارت بر اجرای درست آن از نکات مهمی است که مورد توجه قرار دارد.
بر این اساس امروز به همراه گشت تعزیرات حکومتی استان تهران به یکی از این نمایشگاهها رفته تا از کم و کیف عرضه محصولات و نحوه خدمات ارائه شده به مردم مطلع شویم.
بر اساس مشاهدات خبرنگار میزان مردم از ساعتهای اولیه حدود ۸ و نیم صبح برای خرید در نمایشگاه حاضر بودند در حالیکه غرفهها هنوز بازگشایی نشده بود.
خانمی میگفت که برای خرید از اسلامشهر با مترو آمده است؛ اما هنوز غرفهها باز نشده و این در حالی است که ساعت از ۱۰ صبح گذشته بود و دیگر افرادی که هر کدام از مکانهای دور و نزدیک در نمایشگاه حاضر شده بودند در نهایت توانستند ساعت ۱۱ وارد غرفهها شوند.
در حین بازدید از نمایشگاه وقتی از مردم که مشغول خرید بودند قیمت را جویا میشدم برخی از قیمت مناسب و کیفیت کالا اظهار رضایت میکردند و تعدادی نیز از گرانی کالاهای عرضه شده در غرفههای نمایشگاه بهاره گلهمند بودند، به عنوان مثال خانمی که برای خرید آمده بود از قیمت کالایی میگوید که بیرون از نمایشگاه پائین تر از نرخ تعیین شده عرضه میشود.
محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در حاشیه این بازدید در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی میزان اظهار کرد: امروز از نمایشگاه بهاره مستقر در مصلی تهران بازدید و شخصا به غرفههای متعددی مراجعه کردیم.
مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران ادامه داد: موارد مشاهده شده که دقیقا خلاف فلسفه تشکیل نمایشگاه بهاره بود و قیمتها فوق العاده غیر واقعی است، از سویی برخی از نرخهایی که اتحادیهها دادند با قیمت واقعی متفاوت است و برخی تخفیفها تحت هیچ شرایطی با قانون منطبق نیست.
اسفنانی با بیان اینکه نرخ اتحادیهها بالاتر از نرخ واقعی بود، میگوید: بعضی اتحادیهها گاهی قیمت را تا ۲ برابر بالاتر مشخص کرده است که روال غلطی است در حالیکه غرفه داران به اتحادیهها پیشنهاد کردند و اتحادیه با کسر رقم جزئی آن را به عنوان نرخ مصوب اعلام کرده که به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.
وی بیان میکند: نرخنامه را باید کمیسیون تعیین نرخ مصوب کند در حالیکه امضای هیچ کدام از این افراد و مسئولین مربوطه ذیل این نرخ نامهها نبود و با تماسی که با برخی از تولیدکنندگان گرفتیم نرخی که در غرفه ارائه میشد با نرخی که در کارخانه بود دقیقا ۲ برابر تفاوت داشت.
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه میگوید: اگر روال درست نمایشگاههای بهاره در این مکان پیاده و تخلفات اصلاح نشود بعد از بررسیهای لازم قطعا دستور تعطیلی آن را صادر خواهیم کرد و دیگر کسی حق ندارد مدت این نمایشگاه را تمدید کند و تحت هیچ شرایطی اجازه نمیدهیم در هیچ جای تهران نمایشگاه بهاره به این شکل برگزار شود.
همچنین در این بازدید برای تعدادی از غرفهداران متخلف نیز به دلیل گران فروشی و عدم درج قیمت پرونده تشکیل شد و زمانی که از آنها علت گرانفروشی را جویا شدیم بالا بودن غرفههای واگذار شده را دلیل کار خود عنوان میکردند.
شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در جریان بازدید از نمایشگاه بهاره واقع در مصلی تهران حضور داشت نیز گفت: وظیفه برگزاری نمایشگاه بهاره این است که شور و شعفی برای مصرف کنندگان ایجاد شود.
معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر اینکه کالا باید پائینتر از نرخ مصرف کننده و با قیمت مناسب توزیع شود، میگوید: اما آنچه در این نمایشگاه مشاهده کردیم این است که اولا قیمت مصرف کننده نبود و از طرفی کالا بالاتر از قیمت مصرف کننده در سطح شهر، عرضه میشود که خلاف واقع و تخلف گران فروشی اتفاق میافتد.
میرآخورلو بیان میکند: قطع به یقین در برگزاری دوره بعد این موارد مورد نظر قرار خواهد گرفت و با متخلفین برخورد قاطع صورت میگیرد.
وی ضمن تاکید بر اینکه درباره ادامه فعالیت نمایشگاه بهاره که در مصلی تهران فعال است تصمیم نهایی را امروز خواهیم گرفت اظهار میکند: هچنین کسانی که از اجاره غرفه شاکی هستند یا کسانی که از غرفهها شکایت دارند با سامانه 124 تماس گرفته و گزارش خود را مطرح کنند که قطع به یقین رسیدگی خواهد شد.
وی در پایان باید اذعان کرد برگزاری نمایشگاههای بهاره یا پاییزه همچنان که میتواند باری از دوش مردم و غرفهداران بردارد و در ایام شلوغ سال بازار را تنظیم کند از سویی با نداشتن نظارت درست میتواند باعث ایجاد دردسر و کاهش اعتماد مردم به این مراکز عرضه کالا شود نکتهی مهمی که ارگانها و سازمانهای ذیربط باید مدنظر قرار دهند و از تجربیات به دست آمده برای ارتقاء کمی و کیفی این خدمات در آینده بهره بگیرند.
گزارش از فاطمه خسرونژاد