پشت پرده تخفیفات مناسب غذا در سایتهای معروف/ کیفیت و تازگی مواد غذایی مورد تائید نیست
محمد حسین عزیزی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، در خصوص تخفیفات اینترنتی غذاها گفت: طی مدت زمان اخیر تبلیغات روز افزون غذافروشیها مبنی بر تخفیفات چشمگیر قیمت غذاها، مشتریان بسیاری را به خود جلب کرده است. این در حالی است که مواد غذایی استفاده شده در غذاهای ارزان قیمت قطعا از کیفیت و مرغوبیت کافی برخوردار نبوده و از لحاظ ارزش غذایی درجه یک محسوب نمیشوند بنابراین کیفیت این غذاها تائید نمیشود.
وی افزود: مصرف مواد غذایی با کیفیت برای تهیه کنندگان این فرآوردهها بار مالی زیادی دارد بنابراین از مواد جایگزین و بی کیفیت در طبخ غذاهای اینترنتی استفاده شده و مقرون به صرفه تر است این درحالی است مصرف کنندگان کمتر به این نکته توجه کرده و از آنها استقبال میکنند.
رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: ارزش غذایی و توجه به کالری مواد مصرفی از اهمیت بالایی در سلامت افراد برخوردار است، اما دقتی نسبت به این معیار در ارائه نوع غذاهای اینگونه مکانها وجود ندارد چرا که مواد پر کالری، چرب و سیر کننده کاذب معمولا در غذافروشیهای ارزان سرو میشود و در لیست تخفیفهای مناسب قرار میگیرد.
عزیزی عنوان کرد: استفاده از سویا و فضولات گوشتی در انواع کبابها و محصولات گوشتی، حبوبات بی کیفیت و برنج درجه سه و ... از جمله ترفندهای رایج برای تهیه غذا با قیمت پایین است که عوارض سویی، چون مشکلات هورمونی و مسمومیت را به همراه دارد. توجه به تاریخ انقضا و تازگی مواد مصرفی در غذاها نیز اصل مهمی است که متأسفانه عدم رعایت این نکات به عاملی برای ارزانی غذا تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: علاوه بر کیفیت مواد مصرفی، کاهش حجم غذای ارائه شده به مشتریان نیز در پایین بودن قیمت غذای سایتهای معروف نیز به یک رسم تبدیل شده است. با این وجود توجه به سلامت مردم در چارچوب کیفیت غذای ارائه شده بر قیمت محصول در هر شرایطی ارجحیت دارد و نباید به هر قیمتی مورد سو استفاده قرار گیرد.
رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در پایان گفت: مردم باید نسبت به نوع مواد غذایی مصرفی هوشیارانهتر اقدام کنند و نسبت به ارزانی مواد غذایی و عواقب آن برای سلامتی آگاه باشند.