حذف مدارس سمپاد تصمیمی شتابزده/ دانش آموزان استانهای کم برخوردار در اولویت آسیب پذیری
به گزارش گروه سیاسی به نقل از خانه ملت، نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۳ اسفند ماه) با حضور معاونان وزیر آموزش و پرورش با موضوع بررسی حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی برگزار شد.
براساس این گزارش مهدی نوید ادهم دبیر شواری عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ما بایستی به دنبال تحقق سند تحول باشیم، بیان کرد: اگرچه اصل در مدارس تربیت است، اما نظام آموزشی کشور بیشتر بر آموزش تمرکز دارد، لذا ما درصدیم این روند را تغییر دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از موانع حذف کنکور آزمونهای ورودی مدارس است، بیان کرد: این آزمونها سبب پیدایش شبه مافیاهایی شده است که به دنبال برگزاری کلاسهای آموزشی فوق العاده هستند؛ بسیاری از کارشناسان امر بر کاهش تنوع مدارس تاکید دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با طرح شهاب میتوان دانش آموزان مستعد را شناسایی و هدایت کرد. با حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی از گسترش هرگونه کتاب غیرآموزشی در مدارس جلوگیری میشود.
نوید ادهم با اشاره به مخالفان این طرح گفت: خانوادههایی که برای آزمون امسال فرزندان خود هزینهای را پرداخت کردند، و مدارس سمپاد همچنین آموزشگاههایی که با برگزاری کلاسهای فوق برنامه سود مالی کسب میکردند، مخالفان اجرایی شدن این طرح هستند.
زرافشان: آزمون ورودی مدارس سمپاد عاملی برای استرس دانش آموزان است
براساس این گزارش علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام آحاد جامعه بر استرس زا بودن آزمونهای کنکور و شبه کنکور در مقاطع مختلف تاکید دارند و به همین دلیل خواستار حذف این آزمونها هستند، بیان کرد: در بخش مبانی نظری سند تحول، ایجاد دورهای شاداب و غنی برای بروز تفاوتهای استعدادها در دوره ابتدایی، ذکر شده است.
وی با اشاره به طرح شهاب اظهار کرد: تا پایان دوره نهم بایستی پرورش استعداد برای دانش آموزان فراهم شود، بدین منظور براساس سند نخبگان کشور میتوان از طرح شهاب برای شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد استفاده کرد؛ سند نخبگان کشور گروههای استعداد برتر را تعریف و مسیر را مشخص کرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای آموزش دانش آموزان مستعد میتوان از ظرفیت پژوهش سراها استفاده کرد؛ همه ستادهای فناوری در پژوهش سراها فعالیت دارند و با برگزاری جشنواره ها، مسابقات تمام تلاش خود را برای کشف استعدادهای برتر در دانش آموزان انجام میدهند؛ با برگزاری جشنوارهها و مسابقات میتوان استعدادهای دانش آموزان را شناسایی کرد، گفت: ما به سمت تحقق سند نخبگان کشور، سند تحول بنیادین و طرح شهاب هستیم.
دهمرده: برای تمام کشور نمیتوان از یک نسخه استفاده کرد
حبیب الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تمام کشور نمیتوان از یک نسخه استفاده کرد، بیان کرد: در استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان که با کمبود مدارس مناسب روبرو است، نمیتوان تنها امید دانش آموزان تیزهوش را از بین برد چرا که امکانات مناسبی برای تربیت این افراد وجود ندارد.
صادقی:حذف مدارس سمپاد تصمیمی شتابزده
محمود صادقی نیز با بیان اینکه طرح مطرح شده شفاف نیست، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که برای این تصمیم گیری مطرح است، شتابزدگی و دفعتی بودن آن است. از سوی دیگر خانوادهها برای آزمون ورودی امسال هزینه کرده اند و در صورتی که این آزمونها حذف شود اعتماد مردم به نظام آموزش و پرورش از بین میرود.
وی در ادامه بیان کرد: از نظر رویکرد اگرچه تبعیض در نظام آموزشی زیانبار است، اما باید توجه شود که حذف آزمون مدارس سمپاد با اسناد بالادستی آموزش و پرورش سازگار است؟ در اسناد بالادستی بر آموزش ویژه دانش آموزان با استعداد برتر تاکید شده است.
لزوم تقویت مدارس دولتی در پی حذف سمپاد
فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه بنده از موافقان این طرح هستم، بیان کرد: اگرچه برگزاری آزمون ورودی مدارس عاملی برای استرس دانش آموزان است، اما این تصمیم با شتابزدگی اعلام شد؛ نکته حائز اهمیت در این طرح لزوم تقویت مدارس دولتی است، چرا که دانش آموزان تیزهوش برای آموزش به معلم و امکانات نیازمندند و این در حالی است که مدارس دولتی امروزه این توانایی را ندارند.
وی در ادامه بیان کرد: باید بررسی شود حذف مدارس سمپاد باعث فربه شدن مدارس غیردولتی نشود. آموزش و پرورش برای این منظور چه برنامهای دارد؟
محمدی: دانش آموزان با استعداد برتر به آموزش ویژه نیاز دارند
محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه حذف آزمون سمپاد نیاز به کار کارشناسی دارد، بیان کرد: دانش آموزان با استعداد برتر نیاز به آموزش ویژه دارند و برای این منظور باید زیرساختهای لازم فراهم شود؛ چرا که ایجاد این مدارس با اهدافی همراه بوده است از سوی دیگر مشکلات اقتصادی خانوادهها نیز در این طرح در نظر گرفته شود تا دانش آموزانی که ضریب هوشی بالایی دارند به دلیل مشکلات مالی با کمبود امکانات مواجه نشوند.
بیرانوندی: آیا مدارس دولتی کشور امکانات لازم برای اجرایی کردن طرح شهاب را دارند؟
براساس این گزارش بیرانوندی با بیان اینکه اگر چه حذف تنوع مدارس یکی از اهداف نمایندگان است، اما این تصمیم عجولانه بود، گفت: خانوادهها معتقدند آموزش دانش آموزان مستعد نیاز به آموزش ویژه دارد. آیا مدارس دولتی کشور امکانات لازم برای اجرایی کردن طرح شهاب را دارند؟
وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح شهاب فقط در ۸ استان به صورت پایلوت برگزار شده است نحوه شناسایی دانش آموزان برتر کل کشور چکونه انجام میشود؟
نوید ادهم:حذف مدارس سمپاد موجب فربه شدن مدارس غیردولتی نمیشود
نوید ادهم با بیان اینکه تمام تلاش آموزش و پرورش تقویت مدارس است، گفت: معلمان و مدیران توانا در کشور امکان شناسایی دانش آموزان برتر را دارند از سوی دیگر با حذف مدارس سمپاد مدارس غیردولتی فربه نمیشوند.
فلاحتی:حذف مدارس سمپاد در راستای برقراری عدالت آموزشی است
فلاحتی با بیان اینکه این تصمیم در راستای برقراری عدالت آموزشی است، اظهار کرد: برخی از استانهای کشور به دلیل محرومیت نمیتوانند نیاز دانش آموز برتر را در مدارس دولتی برطرف کنند، باید بررسی شود که آیا طرح شهاب میتواند جانشین آموزش ویژه این دانش آموزان باشد؟
زرافشان:حذف مدارس سمپاد راهی برای رونق مدارس دولتی
براساس این گزارش زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جداسازی دانش آموزان آثار مخربی بر دانش آموزان و معلمان میگذارد، بیان کرد: این طرح نه تنها باعث فربه شدن مدارس غیردولتی نمیشود، بلکه راهی برای رسیدگی و رونق مدارس دولتی است؛ مردم نگران ابطال استعداد فرزندان خود نباشند.
وی با بیان اینکه اجرای طرح شهاب ۸ استعداد دانش آموزان را مورد بررسی قرار میدهد، بیان کرد: ما سمپاد را حذف نمیکنیم، بلکه آن را تعمیم میدهیم؛ در دوره دوم متوسطه نیز دانش آموزان با هدایت تحصیلی میتوانند استعدادهای خود را بشناسند.
زاهدی: آیا طرح شهاب امکان اجرایی شدن در تمام کشور را دارد؟
محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورتی که مدارس سمپاد در استانهای محروم حذف شود، برای آموزش دانش آموزان باید آموزش ویژه در نظر گرفته شود، گفت: بهتر بود این تصمیم یک سال زودتر اعلام میشد تا خانوادهها هزینهای نکنند.
وی در ادامه بیان کرد: جذب دانش آموز برتر در دوره دوم متوسطه باید بررسی شود، چرا که در صورت بی توجهی مشکلاتی نظیر آزمونهای ورودی مدارس سمپاد و... به این دوره منتقل میشود.
براساس این گزارش رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی سه موضوع در این زمینه را خواستار شد و گفت: آموزش و پرورش باید مشخص کند برای ورود دانش آموزان برتر به مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه از چه روشی استفاده میکند ازسوی دیگر شتاب زدگی در طرح این موضوع مطرح است باید بررسی شود آیا میتوان این طرح را به سال بعد موکول کرد؛ هم چنین با توجه به اینکه طرح شهاب تا به امروز در تمام کشورها اجرا نشده است آیا توانایی اجرایی شدن در کل کشور را دارد؟