خرج شب عید مردم چقدر است؟

9:16 - 13 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۲۲۰۵
دبیرکل خانه صنعت و معدن گفت: حدود ۱۸ تا ۲۳ درصد پول دریافتی سالانه جامعه کارمندی و کارگری که معادل ۴۳ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است در ۱۵ روز پایانی اسفند هزینه می‌شود.
خرج مردم شب عید چقدر است؟به گزارش گروه فضای مجازی ،  در روز‌های پایانی سال جمعیت زیاد از در مردم را در خیابان‌ها شاهدیم که برای خرید کالا‌های مورد نیاز شب عید در رفت و آمد هستند. یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم دست کم ۸۰ هزار میلیارد تومان در بازار شب عید هزینه می‌کنند.

رحیم زارع افزود: از این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به سه میلیون کارمند دولت است. وی با بیان اینکه آماری از سهم کالای ایرانی در سبد خرید مردم برای عید نوروز وجود ندارد گفت: این مسئله نشان دهنده نامناسب بودن فضای کسب و کار، رکود در تولید و نقطه ضعف دولت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در سال ۹۴ کالا‌های وارداتی ۵/۴ دهم میلیارد دلار یا ۱۳ درصد کالا‌های مصرفی شب عید را به خود اختصاص دادند. زارع گفت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین ۳۰ هزار تن میوه مورد نیاز شب عید شده، اما این ذخیره سازی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در تنظیم بازار شب عید ضعف وجود دارد افزود: دلیل این مسئله منحل شدن وزارت بازرگانی و آشنا نبودن وزارت جهاد کشاورزی با حوزه تجارت است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت هر قانونی خواسته است آنرا مصوب کرده ایم و درباره قانون کم و کسری وجود ندارد، اما اجرای قانون ضعیف است.

زارع افزود: در شب عید نظارت در دست اصناف است و آن‌ها می‌توانند بر کالا‌های قاچاق نظارت کنند. وی گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده و کار در حال اصلاح است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه سال اینده ۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد یک میلیون و ۳۰ هزار شغل قرار داده شده است، اما اگر مردم از تولید ملی حمایت کنند یک میلیون شغل بدون بودجه مجلس ایجاد می‌شود و اگر ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد مردم در شب عید به کالا‌های ایرانی اختصاص یابد ۲۵ درصد از جوانان بیکار شاغل می‌شوند.

سید محمدرضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت و معدن نیز در این برنامه گفت: حدود ۱۸ تا ۲۳ درصد پول دریافتی سالانه جامعه کارمندی و کارگری که معادل ۴۳ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان است در ۱۵ روز پایانی اسفند هزینه می‌شود.

وی افزود: این رقم جدای از پس انداز مردم برای برنامه‌های عید نوروز است و بر این اساس همه می‌خواهند بیشترین بهره برداری را از بازار شب عید داشته باشند. مرتضوی با بیان اینکه قیمت‌های محصولات ایرانی و کیفیت آن‌ها بهتر از کالا‌های وارداتی است گفت: سه میلیون صنوف کشور کارگران ایرانی چشمشان به دست مردم است.

دبیرکل خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه میوه ایرانی خوش مزه‌ترین میوه دنیاست افزود: مردم برای آجیل شب عید بادام هندی نخرند، زیرا پسته ایرانی صف شکن همه آجیل‌های دنیاست.

وی گفت: مردم نگران شوینده‌های خارجی باشند، زیرا آن‌ها بر اساس تحقیقات محرمانه‌ای که انجام شده است هم گران و هم مضر هستند.

علی لشگری عضو هیات مدیره جامعه صنف کفش کشور نیز در این برنامه گفت: ۲۰ درصد کل فروش سالانه این صنف مربوط به اسفند است. وی افزود: از نظر تعداد ۱۰ تا ۱۵ درصد و از نظر ارزش ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار شب عید کفش کشور مربوط به کفش‌های وارداتی و قاچاق است.

عضو هیات مدیره جامعه صنف کفش کشور گفت: اسفند سال گذشته به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو اقبال مردم به سمت کالا‌های ایرانی ویژه بود و اگر مردم نگران اشتغال فرزندان خود هستند کالای ایرانی بخرند.

لشگری با بیان اینکه الگوی مصرف کفش کشور تغییر کرده است افزود: در سنین بین ۱۵ تا ۲۹ سال ضریب مصرف پنج و بیشترین آن مربوط به کفش‌های ورزشی است. وی گفت: کشور‌های دیگر در پی تصاحب این بازار هستند و با در اختیار گرفتن بازار کفش ورزشی اکنون در پی بازار کفش در رده سنی ۳۰ تا ۴۵ سال هستند.

عضو هیات مدیره جامعه صنف کفش کشور افزود: البته بیشترین پیشرفت تولید کنندگان داخلی در بخش کفش‌های ورزشی بوده است که بیشتر آن‌ها با ۵۰ نفر در حال کار هستند. لشگری گفت: هزینه بازار یابی برای واحد‌های کوچک تولیدی زیاد است و باید در این زمینه به آن‌ها کمک شود.

مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه پوشاک نیز در این برنامه گفت: سهم تولید کننده داخلی در بازار پوشاک درسال‌های اخیر کاهش یافته و وضع آشفته‌ای بر این بازار حاکم است. وی افزود: ۵۰ درصد بازار پوشاک کشور در اختیار محصولات خارجی است.

افتخاری گفت: در زمینه پوشاک سیاست گذاری‌ها درست نیست و نباید مراکز تجاری بزرگ و مهم فضای خود را فقط در اختیار برند‌های خارجی قرار دهند. عضو هیات مدیره اتحایه پوشاک افزود: فناوری‌های تولید پوشاک در کشور در سطح خوبی قرار دارد، اما برای رونق تولید پوشاک باید فضای کسب و کار مناسب شود.

وی گفت: دست فروشان و نمایشگاه‌هایی با کالا‌های بی کیفیت در شب عید کالای مرغوب ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. افتخاری افزود: در حالی که به کشور‌های اروپایی پوشاک صادر می‌کردیم اکنون در حال از دست دادن بازار داخلی هستیم.

محمد طحانپور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال خفه کردن تولید کننده داخلی است و مجلس باید این قانون و قوانین مربوط به کارگران را اصلاح کند. وی عرضه بیش از تقاضای لوازم خانگی و روش فروش این محصولات در فروشگاه‌های بزرگ را عامل رکود در بخش تولید کنندگان لوازم خانگی دانست.

طحانپور افزود: تولید کنندگان باید به کیفیت تولیدات و خدمات پس از فروش خود بیشتر توجه کنند.

منبع: تسنیم
 
 
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *