دیدگاه یک شخص موحد با یک شخص غیرموحد درباره علوم متفاوت است
آیتالله سبحانی گفت: دیدگاه یک شخص موحد با یک شخص غیرموحد درباره علوم متفاوت است؛ موحدی که تابع قرآن است، میگوید انسان مخلوق خداست و وابسته به مقام فوق طبیعی است؛ موحد میگوید این انسان دارای مبدأ و منتهایی است؛ اما شخص غیرموحد اعتقادی به این مبدأ و منتهی ندارد؛ به همین دلیل قائل به این است که علم دینی نمیتوانیم داشته باشیم.
به گزارش گروه سیاسی به نقل از حوزه، حضرت آیتالله سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به حاشیههای اخیر درباره علوم انسانی-اسلامی اشاره کردند و گفتند: علم بر دو قسم «تکوینی» و «اعتباری و قراردادی» است؛ علم تکوینی نه با دین صیغه اخوت دارد؛ نه با زندگی، همانند علم فیزیک، شیمی و ریاضیات که دینی و غیر دینی ندارد؛ چراکه دارای قواعد کلی است؛ اما علومی داریم که تکوینی نیست؛ بلکه اعتباری و قراردادی است و میتواند دینی باشد.
ایشان با بیان این مطلب که علم میتواند رنگ دینی و رنگ الحاد پیدا کند، ابراز داشتند: در حال حاضر میان علوم تکوینی و علوم اعتباری و قرارداری خلط شده است؛ مدیریت علم قراردادی است؛ اقتصاد، جامعه شناسی و ... علم قراردادی است؛ اینها را میتوان رنگ دینی و غیردینی داد؛ چون موضوع این علوم انسانی، انسان است.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: دیدگاه یک شخص موحد با یک شخص غیرموحد درباره علوم متفاوت است؛ موحدی که تابع قرآن است، میگوید انسان مخلوق خداست و وابسته به مقام فوق طبیعی است؛ موحد میگوید این انسان دارای مبدأ و منتهایی است؛ اما شخص غیرموحد اعتقادی به این مبدأ و منتهی ندارد؛ به همین دلیل قائل به این است که علم دینی نمیتوانیم داشته باشیم.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: به عنوان مثال، اقتصاد هم در جامعه سرمایه داری هست، هم در جامعه سوسیالیستی و مسلما این دو اقتصاد با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین علم هم میتواند دینی یا غیردینی باشد و آقایانی که میفرمایند علم، علم است و در ماهیت آن دین نخوابیده، فقط درباره علوم تکوینی میتوانند این نظر را داشته باشند؛ نه علوم قراردادی و اعتباری.
ایشان با بیان این مطلب که علم میتواند رنگ دینی و رنگ الحاد پیدا کند، ابراز داشتند: در حال حاضر میان علوم تکوینی و علوم اعتباری و قرارداری خلط شده است؛ مدیریت علم قراردادی است؛ اقتصاد، جامعه شناسی و ... علم قراردادی است؛ اینها را میتوان رنگ دینی و غیردینی داد؛ چون موضوع این علوم انسانی، انسان است.
این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: دیدگاه یک شخص موحد با یک شخص غیرموحد درباره علوم متفاوت است؛ موحدی که تابع قرآن است، میگوید انسان مخلوق خداست و وابسته به مقام فوق طبیعی است؛ موحد میگوید این انسان دارای مبدأ و منتهایی است؛ اما شخص غیرموحد اعتقادی به این مبدأ و منتهی ندارد؛ به همین دلیل قائل به این است که علم دینی نمیتوانیم داشته باشیم.
این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: به عنوان مثال، اقتصاد هم در جامعه سرمایه داری هست، هم در جامعه سوسیالیستی و مسلما این دو اقتصاد با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین علم هم میتواند دینی یا غیردینی باشد و آقایانی که میفرمایند علم، علم است و در ماهیت آن دین نخوابیده، فقط درباره علوم تکوینی میتوانند این نظر را داشته باشند؛ نه علوم قراردادی و اعتباری.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *