به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور در تدوین آن دیده شده است
به گزارش گروه جامعه ،حمیدرضا کوهدار با یادآوری اینکه روند تدوین نقشه جامع علمی کشور از سال ۸۵ با تاکیداتی که مقام معظم رهبری مبنی بر وجود راه و نقشه برای حوزه علم و فناوری داشتند،آغاز شد،گفت:در چهاردهم دیماه سال ۸۹ این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در خردادماه سال ۱۳۹۰ جهت اجرا به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور دارای دو فصل بسیار مهم است و اقداماتی که در اداره ترویج ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور انجام میشود بیشتر در این دو حوزه معطوف است، عنوان کرد: فصل سوم، اولویتهای حوزه علم و فناوری را بیان میکند که بر اساس این اولویتها اسناد نظام علم و فناوری تدوین میشود و در ستادهای توسعه علم و فناوری این اسناد اجرایی سازی میشوند.
رئیس اداره ترویج ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: فصل بعدی که بسیار مهم است و اغلب اقدامات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بر آن نهاده شده فصل چهار نقشه جامع علمی کشور است که راهبردها و اقدامات ملی حوزه علم و فناوری را بیان میکند. در این فصل حدود ۱۳ راهبرد کلان برای حوزه علم و فناوری، ۷۷ راهبرد ملی و ۲۲۴ اقدام ملی که باید تا چشم انداز ۱۴۰۴ اجرایی شوند، مطرح شده است.
وی با تاکید بر اینکه کارهایی که در حوزه نقشه جامع علمی کشور انجام میشود، زیربنایی هستند، گفت: تنظیم ظرفیت دانشگاهها و آمایش آموزش عالی یکی از اقدامات بسیار مهم زیربنایی است. در سال ۱۳۸۶ که در حال تدوین نقشه جامع علمی کشور بودیم، مقام معظم رهبری فرمودند: «نقشه جامع علمی لازم است و جایگاه علوم گوناگون، مقدار دانشجو، نوع و جنس دانشجویان، مناطق گوناگون باید روشن شود و بدانیم میخواهیم چکار کنیم، این کارها البته شروع شده لیکن باید با جدیت دنبال شود».
کوهدار افزود: این نشان میدهد پایه تدوین نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی و تنظیم ظرفیت آموزش عالی بوده است. یعنی اگر بتوانیم تنظیم ظرفیت دانشگاهها و آمایش آموزش عالی را انجام دهیم به جرات میتوانیم بگوییم بیش از نیمی از نقشه جامع علمی کشور را اجرا کرده ایم.
وی در خصوص دلیل کندی پیشرفت این مسئله مطرح کرد:، چون سالیان زیادی بی برنامه در حوزه تنظیم ظرفیت دانشگاهها حرکت کردیم و رشد قارچ گونه دانشگاهها را در این حوزه داشتیم. وجود بیش از ۲۵۰۰ مرکز و موسسه آموزش عالی در کشور یک فاجعه است. ساماندهی اینها قطعا نیازمند ایجاد زیرساخت و کار جهادگونه است تا بتوانیم در این امر موفق شویم.
رئیس اداره ترویج ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در کشور ما ظرفیت وجود این همه فارغ التحصیل نیست، اظهار داشت: ستاد راهبری نقشه جامع در بحث تنظیم ظرفیت آموزش عالی، پایه اش را بر بحث بیکاری فارغ التحصیلان قرار داده است یعنی باید مشخص کنیم در رشتههای مختلف چه میزان بیکار داریم.
وی با تاکید بر اینکه به روزرسانی نقشه جامع علمی نیز در تدوین آن دیده شده است، گفت: برخی از شاخصهای ما با گذشت زمان، تغییر پیدا کرده است و یا روند رشد علوم گوناگون دستخوش یکسری تغییراتی شده و ما این تغییرات را در نقشه جامع دیده ایم و در خود ستاد نقشه جامع علمی کشور، واحدی را برای به روزرسانی شاخصهای نقشه جامع علمی کشور چه در بحث کمی و چه در بحث کیفی در نظر گرفته ایم.
انتهای پیام/