چگونه در یک حادثه هوایی زنده بمانیم؟
بهترین بازه زمانی برای نجات پیدا کردن،دو دقیقه است. به سخنان مهمانداران هواپیما گوش فرا دهید و سریعا به سمت در خروج بروید و فورا از کابین خارج شوید.
خبرگزاری میزان -
انتخاب امنترین صندلیها
احتمالا شنیدهاید که صندلیهای کنار بال هواپیما امنترین جای این وسیله نقلیه هوایی هستند. دلیلش هم این است که بدنه هواپیما در این قسمت قویتر است. اما باید به اطلاعتان برسانیم که در نتیجه بررسی هواپیماهای سقوطکرده، مشخص شده که بخش عقب هواپیما مطمئنترین قسمت آن در سقوطهای هوایی بوده است.
این ادعا توسط چندین تیم تحقیقاتی و علمی نیز ثابت شده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، شبکه مستند آمریکا نیز این مساله را با نمایش یک فیلم مستند ثابت کرد. تولیدکنندههای این برنامه تلویزیونی، در هواپیمای بوئینگ ۷۲۷، دوربینها، حسگرها و عروسکهای تست سقوط با استخوانهای شکستنی تعبیه کرده و این دستگاه را در بیابانهای مکزیک به زمین کوبیدند تا آزمایش خود را به انجام برسانند.
پس از برخورد هواپیما به زمین، بخش جلوی آن و صندلیهای دو ردیف اول (که اغلب بهعنوان فرستکلاس و بیزینس فروخته میشوند) بهطور کامل از بین رفتند. این در حالی بود که جی-فورس (نیروی گرانش) بخش میانی هواپیما ۱۲G گزارش شده بود. میزان شتاب سقوط بر اثر وزن در بخش عقبی نیز رقم ۶G را نشان میداد.
متخصصان از برآورد نیروی گرانش در بخشهای گوناگون بوئینگ ۷۲۷ اینطور نتیجه گرفتند که هیچکدام از مسافران بخش فرستکلاست و بیزنس سالم نخواهند ماند. اما ۷۸ درصد بقیه مسافران شانس زنده ماندن دارند. بهویژه افرادی که در بخشهای عقبی هواپیما هستند.
از آنجا که شاید بگویید یک آزمایش واحد در این راستا چندان قاطع بهنظر نمیرسد و شاید اشتباهاتی داشته، باید بدانید که در یافتههای علمی منتشر شده در سال مجله Popular Mechanics نیز اعلام شد، صندلیهای عقب هواپیماها امنترین مکانها هنگام سقوط هستند و ۶۹ درصد از مسافران این بخش شانس زنده ماندن دارند.
گفتنی است که این گزارش با بررسی تمامی سقوطهای هوایی پس از سال ۱۹۷۱ میلادی گردآوری شده است. همچنین در آن اعلام شده که شانس زنده ماندن صندلیهای کنار بال هواپیما ۵۶ درصد و صندلیهای جلو، ۴۹ درصد است.
سازندهها مدعی هستند که امنیت همه صندلیهای هواپیما با هم برابر است، اما مطالعات علمی چیز دیگری میگویند!
تاثیر طرز نشستن مسافر در نجات جان او
سخنگوی کمپانی هواپیماسازی بوئینگ در این رابطه گفته: «اگر فرد درست روی صندلی بنشیند و کمربند ایمنی خود را ببندد، در امنیت کامل خواهد بود.» در آزمایش صورت گرفته در بیابانهای مکزیک نیز این ادعا ثابت شده است. در این بررسی، کارشناسان، عروسکها را در پوزیشنهای مختلف روی صندلیها قرار داده بودند. به شرح زیر:
-فردی که روی صندلی نشسته، بالاتنه و سر خود را روی زانوها خم کرده و دستها را در زیر زانو به هم قفل کرده است. (پوزیشن Brace)
-فردی که به حالت عادی روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را بسته است.
به گزارش گروه فضای مجازی ، از زمانی که هواپیما اختراع شده، شاهد سقوط انواع گوناگون این وسیله نقلیه هوایی بودهایم. نخستین سقوط مرگبار هواپیما به سال ۱۹۰۸ میلادی باز میگردد. یعنی ۵ سال پس از اینکه برادران رایت توانستند نخستین هواپیمای قابل کنترل موتوردار و سنگینتر از هوا را اختراع کنند.
در باب مرگبار بودن این سقوطها همین کافیست که بدانید به گزارش دولت آمریکا، در خلال سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ حدود ۵۶۸ حادثه و سقوط هواپیما ثبت شده است و به موجب آنها ۵۳ هزار و ۴۸۷ مسافر و خدمه جان خود را از دست دادهاند. البته بر اساس همین گزارش، ۹۰ درصد از این مسافران از حوادث یادشده جان سالم بهدر بردهاند.
با اینکه ۲۶ حادثه بسیار شدید و مرگبار بوده، اما بیش از نیمی از مسافران و خدمه زنده ماندهاند. یعنی راههایی برای زنده ماندن وجود دارد. البته، برخلاف تصور عموم مردم، سفر هوایی امنترین روش مسافرت نیست. سفرهای ریلی یعنی با قطار به لحاظ میزان تصادفات در هر سفر و سفرهایی که هر ساعت انجام میشود، بیشترین امنیت را دارا هستند.
همچنین، بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور آمریکا، واقعیت این است که آمار بازماندهها بیشتر از چیزی است که مردم انتظار دارند. نکته قابل اشاره در مورد مسافران درگذشته این است که اغلب آنها در اثر دود و آتش جان خود را از دست دادهاند؛ به این مفهوم که اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام میدانند، ممکن بود زنده بمانند.
کارتهای دستورالعمل پرواز که پشت هر صندلی وجود دارد را بخوانید.
اما این اقدامات احتیاطی شامل چه مواردی است؟
همانطور که ممکن است حدس زده باشید برخی از ادعاها در این رابطه ممکن است کامل بیاستفاده و حتی گاها نامربوط باشند. یعنی نمیتوان عمل ویژهای را نام برد و گفت: در فلان شرایط این کار را انجام دهید و زنده بمانید. اما، فهرستی از اقدامات و وسایل موردنیاز برای زمان بحران وجود دارد که با آگاهی از آنها میتوانید به نجات جان خود یا دیگر مسافران بپردازید.
برنامهریزی داشته باشید
بسیار مهم و ضروری است که برای مواقع بحران، برنامهریزی و نقشه ذهنی داشته باشید تا بدانید مثلا هنگام فرود اضطراری با انجام چه کارهایی میتوانید نجات پیدا کنید. اولین قدم برای این کار، گوش سپردن به توضیحات مهمانداران هواپیماست. سپس به مطالعه دفترچه پرواز پرداخته و نزدیکترین در خروج به صندلی خود را پیدا و مشخص کنید. یعنی تعداد صندلیهایی که از محل استقرار شما تا درهای خروج در پشت و جلو وجود دارد را بشمارید. هر کدام نزدیکتر بود را برای فرار در لحظه بحرانی انتخاب کنید. وقتی از محل در خروج اطلاع داشته باشید، در آتش و دود قادر به یافتن آن خواهید بود و سردرگم نمیمانید.
در باب مرگبار بودن این سقوطها همین کافیست که بدانید به گزارش دولت آمریکا، در خلال سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ حدود ۵۶۸ حادثه و سقوط هواپیما ثبت شده است و به موجب آنها ۵۳ هزار و ۴۸۷ مسافر و خدمه جان خود را از دست دادهاند. البته بر اساس همین گزارش، ۹۰ درصد از این مسافران از حوادث یادشده جان سالم بهدر بردهاند.
با اینکه ۲۶ حادثه بسیار شدید و مرگبار بوده، اما بیش از نیمی از مسافران و خدمه زنده ماندهاند. یعنی راههایی برای زنده ماندن وجود دارد. البته، برخلاف تصور عموم مردم، سفر هوایی امنترین روش مسافرت نیست. سفرهای ریلی یعنی با قطار به لحاظ میزان تصادفات در هر سفر و سفرهایی که هر ساعت انجام میشود، بیشترین امنیت را دارا هستند.
همچنین، بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور آمریکا، واقعیت این است که آمار بازماندهها بیشتر از چیزی است که مردم انتظار دارند. نکته قابل اشاره در مورد مسافران درگذشته این است که اغلب آنها در اثر دود و آتش جان خود را از دست دادهاند؛ به این مفهوم که اگر اقدامات احتیاطی لازم را انجام میدانند، ممکن بود زنده بمانند.
کارتهای دستورالعمل پرواز که پشت هر صندلی وجود دارد را بخوانید.
اما این اقدامات احتیاطی شامل چه مواردی است؟
همانطور که ممکن است حدس زده باشید برخی از ادعاها در این رابطه ممکن است کامل بیاستفاده و حتی گاها نامربوط باشند. یعنی نمیتوان عمل ویژهای را نام برد و گفت: در فلان شرایط این کار را انجام دهید و زنده بمانید. اما، فهرستی از اقدامات و وسایل موردنیاز برای زمان بحران وجود دارد که با آگاهی از آنها میتوانید به نجات جان خود یا دیگر مسافران بپردازید.
برنامهریزی داشته باشید
بسیار مهم و ضروری است که برای مواقع بحران، برنامهریزی و نقشه ذهنی داشته باشید تا بدانید مثلا هنگام فرود اضطراری با انجام چه کارهایی میتوانید نجات پیدا کنید. اولین قدم برای این کار، گوش سپردن به توضیحات مهمانداران هواپیماست. سپس به مطالعه دفترچه پرواز پرداخته و نزدیکترین در خروج به صندلی خود را پیدا و مشخص کنید. یعنی تعداد صندلیهایی که از محل استقرار شما تا درهای خروج در پشت و جلو وجود دارد را بشمارید. هر کدام نزدیکتر بود را برای فرار در لحظه بحرانی انتخاب کنید. وقتی از محل در خروج اطلاع داشته باشید، در آتش و دود قادر به یافتن آن خواهید بود و سردرگم نمیمانید.
انتخاب امنترین صندلیها
احتمالا شنیدهاید که صندلیهای کنار بال هواپیما امنترین جای این وسیله نقلیه هوایی هستند. دلیلش هم این است که بدنه هواپیما در این قسمت قویتر است. اما باید به اطلاعتان برسانیم که در نتیجه بررسی هواپیماهای سقوطکرده، مشخص شده که بخش عقب هواپیما مطمئنترین قسمت آن در سقوطهای هوایی بوده است.
این ادعا توسط چندین تیم تحقیقاتی و علمی نیز ثابت شده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، شبکه مستند آمریکا نیز این مساله را با نمایش یک فیلم مستند ثابت کرد. تولیدکنندههای این برنامه تلویزیونی، در هواپیمای بوئینگ ۷۲۷، دوربینها، حسگرها و عروسکهای تست سقوط با استخوانهای شکستنی تعبیه کرده و این دستگاه را در بیابانهای مکزیک به زمین کوبیدند تا آزمایش خود را به انجام برسانند.
پس از برخورد هواپیما به زمین، بخش جلوی آن و صندلیهای دو ردیف اول (که اغلب بهعنوان فرستکلاس و بیزینس فروخته میشوند) بهطور کامل از بین رفتند. این در حالی بود که جی-فورس (نیروی گرانش) بخش میانی هواپیما ۱۲G گزارش شده بود. میزان شتاب سقوط بر اثر وزن در بخش عقبی نیز رقم ۶G را نشان میداد.
متخصصان از برآورد نیروی گرانش در بخشهای گوناگون بوئینگ ۷۲۷ اینطور نتیجه گرفتند که هیچکدام از مسافران بخش فرستکلاست و بیزنس سالم نخواهند ماند. اما ۷۸ درصد بقیه مسافران شانس زنده ماندن دارند. بهویژه افرادی که در بخشهای عقبی هواپیما هستند.
از آنجا که شاید بگویید یک آزمایش واحد در این راستا چندان قاطع بهنظر نمیرسد و شاید اشتباهاتی داشته، باید بدانید که در یافتههای علمی منتشر شده در سال مجله Popular Mechanics نیز اعلام شد، صندلیهای عقب هواپیماها امنترین مکانها هنگام سقوط هستند و ۶۹ درصد از مسافران این بخش شانس زنده ماندن دارند.
گفتنی است که این گزارش با بررسی تمامی سقوطهای هوایی پس از سال ۱۹۷۱ میلادی گردآوری شده است. همچنین در آن اعلام شده که شانس زنده ماندن صندلیهای کنار بال هواپیما ۵۶ درصد و صندلیهای جلو، ۴۹ درصد است.
سازندهها مدعی هستند که امنیت همه صندلیهای هواپیما با هم برابر است، اما مطالعات علمی چیز دیگری میگویند!
تاثیر طرز نشستن مسافر در نجات جان او
سخنگوی کمپانی هواپیماسازی بوئینگ در این رابطه گفته: «اگر فرد درست روی صندلی بنشیند و کمربند ایمنی خود را ببندد، در امنیت کامل خواهد بود.» در آزمایش صورت گرفته در بیابانهای مکزیک نیز این ادعا ثابت شده است. در این بررسی، کارشناسان، عروسکها را در پوزیشنهای مختلف روی صندلیها قرار داده بودند. به شرح زیر:
-فردی که روی صندلی نشسته، بالاتنه و سر خود را روی زانوها خم کرده و دستها را در زیر زانو به هم قفل کرده است. (پوزیشن Brace)
-فردی که به حالت عادی روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را بسته است.
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *