دلیل حذف شبهکنکورها در آموزش و پرورش چیست؟
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: یکی از برنامههای کلان آینده نظام آموزشی، حذف کنکور است و مقدمه رسیدن به آن، حذف شبهکنکورها در مقاطع تحصیلی پایین است.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه فضای مجازی ، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در آموزش و پرورش، گفتمان غالب اجرای سند تحول بنیادین است، اظهار داشت: پرداختن به تربیت تمام ساحتی و حذف آزمونهای دوره ابتدایی اقدامی اصلاح گرایانه در مسیر اجرای دقیق سند تحول بنیادین است.
وی افزود: «چرخشهای تحول آفرین» در مبانی نظری سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است و مطابق آن آموزش و پرورش باید از یک نهاد صرفاً آموزشی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی که مولد سرمایه انسانی است، تبدیل شود.
رفیعی اضافه کرد: مطابق سند تحول بنیادین، دانشآموز باید از یک عنصر منفعل و کمتحرک به یک متربی فعال و پویا در فرآیند یادگیری تبدیل شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه روشهای خشک و انعطافناپذیر آموزشی باید به روشهای خلاق و گروهی تبدیل شود، گفت: نکته مهم و کلیدی این است که در روشهای ارزشیابی، رقابتهای فردی و تنشزا به رفاقتهای جمعی و تعالیبخش تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای کلان آینده نظام آموزشی حذف کنکور است و مقدمه رسیدن به آن، این است که شبهکنکورها را در مقاطع پایین حذف کنیم؛ نگاه درست به آموزش آن است که ما دانشآموزان را با روشهای حافظهمحور به انبار اطلاعات تبدیل نکنیم بلکه آنها را برای کسب شایستگیها در ساحتهای مختلف تربیتی آماده کنیم.
رفیعی با بیان اینکه باید از نگاه جزیرهای و بخشی به موضوعات پرهیز کنیم، خاطر نشان کرد: باید فرآیندها و پیامدهای کلان و مثبتی که در آموزش و پرورش وجود دارد تقویت کنیم؛ اگر تعریف ما این باشد که مدرسه صرفاً پایانه انتقال دانش نیست و یک موقعیت یادگیری شاداب، ارزشمدار و کانونی برای نسل آینده ایجاد میکند، نگاه ما تغییر خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که دانشآموزان فرصت تفکر داشته باشند، ولی زمانی که دانشآموز از دوران کودکی تنها آموخته است که آزمون بدهد پس چه زمانی فرصت تبادل تجربیات تربیتی را در مدرسه خواهد داشت؟
وی افزود: «چرخشهای تحول آفرین» در مبانی نظری سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است و مطابق آن آموزش و پرورش باید از یک نهاد صرفاً آموزشی به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی که مولد سرمایه انسانی است، تبدیل شود.
رفیعی اضافه کرد: مطابق سند تحول بنیادین، دانشآموز باید از یک عنصر منفعل و کمتحرک به یک متربی فعال و پویا در فرآیند یادگیری تبدیل شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه روشهای خشک و انعطافناپذیر آموزشی باید به روشهای خلاق و گروهی تبدیل شود، گفت: نکته مهم و کلیدی این است که در روشهای ارزشیابی، رقابتهای فردی و تنشزا به رفاقتهای جمعی و تعالیبخش تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از برنامههای کلان آینده نظام آموزشی حذف کنکور است و مقدمه رسیدن به آن، این است که شبهکنکورها را در مقاطع پایین حذف کنیم؛ نگاه درست به آموزش آن است که ما دانشآموزان را با روشهای حافظهمحور به انبار اطلاعات تبدیل نکنیم بلکه آنها را برای کسب شایستگیها در ساحتهای مختلف تربیتی آماده کنیم.
رفیعی با بیان اینکه باید از نگاه جزیرهای و بخشی به موضوعات پرهیز کنیم، خاطر نشان کرد: باید فرآیندها و پیامدهای کلان و مثبتی که در آموزش و پرورش وجود دارد تقویت کنیم؛ اگر تعریف ما این باشد که مدرسه صرفاً پایانه انتقال دانش نیست و یک موقعیت یادگیری شاداب، ارزشمدار و کانونی برای نسل آینده ایجاد میکند، نگاه ما تغییر خواهد کرد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که دانشآموزان فرصت تفکر داشته باشند، ولی زمانی که دانشآموز از دوران کودکی تنها آموخته است که آزمون بدهد پس چه زمانی فرصت تبادل تجربیات تربیتی را در مدرسه خواهد داشت؟
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *