توضیح سازمان هنری «اوج» درباره خرید بلیتهای سینمای مردمی توسط برخی ارگانها
به گزارش گروه فضای مجازی ، محمد ذوقی، مدیر روابطعمومی سازمان هنری رسانهای اوج در پاسخ به سوال روزنامه فرهیختگان مبنی بر اینکه از ابتدای جشنواره فیلم فجر، برخی از تهیهکنندگان سینمایی حتی در نشست خبری، به خرید بلیتهای سینمای مردمی توسط برخی ارگانها اشاره کردند و شکل اظهارات رسانهای بهگونهای بود که این اقدام در جهت اثرگذاری بر آرای مردمی، صورت گرفته است. حالا با اتمام جشنواره فیلم فجر و البته مشخص شدن بهترین فیلم آرای مردمی که از جمله فیلمهای موسسه هنری رسانهای اوج هم نیست، به نظر شما چرا چنین بازی رسانهای در روزهای جشنواره فیلم فجر امسال شکل گرفت؟ گفت: اگر صریح منظورتان این است که سازمان اوج چنین کاری را کرده باید بگویم قطعا چنین اتفاقی نیفتاده است. کسانی که از فضای حضور در جشنواره فیلم فجر مطلع هستند میدانند که برای اثرگذاری در آرای مردمی، لازم است چند سری بلیت داشت. مثلا شما یک سالن سینمایی ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفره را در نظر بگیرید، اگر بخواهید همه آرا را داشته باشید یک سانس یعنی خریدن ۴۰۰ بلیت. این یعنی اینکه یک ارگان باید چند هزار سری بلیت خریده باشد. فکر نمیکنم این کار شدنی باشد.
یکی از کارگردانها گفته بود که ارگانی ۵۰۰ سری از بلیتها را خریداری کرده است. قطعا اگر هر ارگانی ۵۰۰ سری بلیت برای رسیدن به آرای مردمی خریده باشد خبط بزرگی کرده است. موسسه اوج چنین کاری انجام نداده و نخواهد داد. هر نهاد و ارگانی که این کار را کرده است باید در رسانهها صریح گفته شود و مستندهای آن هم آورده شود.
البته بنده مطلع هستم یکی از تهیهکنندهها تلاش داشته که فیلمش به سانس فوقالعاده برسد و کارهایی از این دست انجام داده است. واقعا جای سوال است که چطور یک تهیهکننده میتواند یک سانس فوقالعاده را برای فیلمش بخرد.
نکته دیگر بحث آرای مردمی است و فکر میکنم مکانیسمی که امسال برای آرای مردمی اتخاذ شده بود، فارغ از اینکه باید به نتایج احترام گذاشت، دچار اشکالات اساسی بود. خود مسئولان جشنواره اشاره کردند که کمتر از ۵۰ درصد مردم در این آرا شرکت کردند. فکر میکنم این خیلی طبیعی و منطقی است، چون شما باید یک اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید. بعد چنددرصد مردم حس و حال چنین کاری دارند یا کار کردن با اپلیکیشن را یاد گرفتند. البته همین اپلیکیشن هم ایرادهایی داشت که حتی مواردی از آن هم خبری شد. مثلا مخاطبی میخواست به فیلم «به وقت شام» رای بدهد، اما اسم فیلم دیگری میآمد. با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر، فقط برای تهران نیست و مخاطبان در سایر شهرهای ایران هم باید در رای دهی مشارکت داشته باشند، میتوان گفت که مکانیسم آرای مردمی هنوز نتوانسته به مشارکت حداکثری مردم دست یابد.
منبع: روزنامه فرهیختگان
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.