درباره سانچی پاسخی شفاف ارائه میکنیم
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ، محمد راستاد امروز در بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی کشور با اشاره به سانحه سانچی اظهار کرد: با بررسیهای همهجانبه در خصوص علل وقوع این سانحه پاسخی شفاف ارائه خواهیم کرد.
وی افزود: سازمان جهانی دریانوردی نیز از این نتایج استفاده خواهد کرد و حتی ممکن است در برخی موارد به اصلاح مقررات در صنعت کشتیرانی بیانجامد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکتهای کشتیرانی راهبردهای متنوعی در حوزههای مختلف دنبال میکنند تا در این فضای پررقابت حداکثر بهرهوری را داشته باشند.
راستاد بیان کرد: درآمد سالانه کشتیرانیهای دنیا از محل کرایه حمل 388 میلیارد دلار است که 5 درصد حجم تجارت جهانی محسوب میشود.
وی افزود: 229 فروند کشتی اقیانوسپیمای کشور 1.1 درصد ظرفیت کل ناوگان دنیا را به خود اختصاص داده است و در بین کشورهای صاحب کشتی اقیانوسپیما در رتبه 20 قرار داریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حملونقل کانتینری جایگاه ما ضعیفتر است؛ سالانه 145 میلیون TEU کانتینر در دنیا جابهجا میشود که این رقم در بنادر ما حداکثر سالانه 3 میلیون TEU است که بخشی از آن هم توسط لاینرهای خارجی در بنادر ما تخلیه یا بارگیری میشود.
راستاد تصریح کرد: در زمینه فعالیتهای بنادر شرایط ما به گونهای است که باید ارتقای رقابتپذیری بنادر خود را دنبال کنیم اما اگر بخواهیم در حوزه خدمات بندری رشد کنیم باید رقابتپذیری بنادر را ارتقا دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: هم اکنون موضوع بنادر با آبخور 17 متر به بالا و ظرفیت 20 هزار TEU با پسکرانه مناسب در دنیا مطرح است و قطعاً بسیاری از بنادر که گلوبال هاپ هستند با این وضع به بنادر فیدری تنزل مییابند و ما باید بنادر خود را زودتر توسعه دهیم زیرا میزان رقابتپذیری ما تعیینکننده جایگاه ما در بنادر دنیا است.
راستاد اضافه کرد: درباره شاخص رقابتپذیری در سال 2017 رتبه 62 جهانی را به دست آوردیم در حالی که دو کشور منطقه رتبههای 17 و 25 را دارند.
وی گفت: در شاخص حملونقل رتبه جهانی ما 57 بود در حالی که آن دو کشور منطقه رتبههای 5 و 13 را دارند؛ در زیرشاخص کیفیت رتبه بنادر ما 71 بود در حالی که دو بندر مذکور در منطقه رتبههای 4 و 3 را داشتند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی راهکارهای مستقیم و مدونی برای ارتقای رقابتپذیری بنادر را در دستور کار قرار داده است ضمن آنکه رقابتپذیری ترمینال اپراتورها نیز ضروری است و ما حمایت میکنیم.
وی بیان کرد: برای اراضی توسعه بنادر به ویژه اراضی 2400 هکتاری پسکرانه بندر شهید رجایی دنبال انبارداری نیستیم بلکه موضوع مراکز لجستیک، مراکز ارزش افزوده و مراکز تولید را دنبال میکنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: شکل گیری خوشههای صنایع بندری، ارتقای کمی و کیفی زیرساختها و افزایش بهرهوری امکانات بندری از موضوعاتی است که به صورت جدی دنبال میشود تا رقابتپذیری بنادر افزایش یابد.
راستاد ادامه داد: اتصال ریلی به بنادر نیز به صورت جدی دنبال میشود و بخشی از منابع حاصل به توسعه دسترسی بنادر به ریل و راهآهن اختصاص مییابد.