گردش مالی 27 میلیارد دلاری صنعت خودرو/ ۹۳ درصد از خودروها تولید داخل هستند
وی افزود: آمارهای جهانی نشان از رتبه ۱۵ ایران در تولید خودرو قرار داریم که رشد تولید در سال ۲۰۱۶ اول و در سال ۲۰۱۷ با ۱۶ درصد افزایش همچنان رتیه نخست بوده است
یکه زارع با اشاره به اینکه ۸۱ درصد از خودروهای تولیدی سواری و ۱۹ درصد تجاری هستند بیان کرد: ۹۳ درصد از خودروها تولید داخل و تنها ۷ درصد وارداتی هستند که از این میزان ۵۳ درصد خودروهای تولیدی سهم ایران خودرو است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در توضیح گردش مالی صورت گرفته گفت: گردش مالی صنعت خودرو ۲۷ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید و سهم حوزه قطعات ۶ میلیارد دلار خواهد بود.
وی با اشاره به سگمنت های قیمتی خودروهای تولیدی گفت: ۸۱ درصد از خودروهای تولیدی در بازه کمتر از ۱۵ هزار دلار قرار دارند.
یکه زارع در خصوص پلتفرمهای ساخته شده گفت: سیاست گذاریها به این صورت است که تا سال ۲۰۲۵ تعداد پلتفرم های تولیدی در کلاس B, C جهش خواهد یافت و در مقابل خودروهای شاسی بلند در کانون توجه قرار میگیرند.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه توضیح داد: در راستای اهداف برای افزایش صادرات، استفاده بیشتر از شرکتهای دانش بنیان، نوسازی ماشین آلات قطعه سازی و بهبود استانداردها باید گام برداشت.
وی در توضیح فعالیتهای شرکت ایران خودرو گفت: طی سال های ۱۹۶۱ تا سال ۱۹۹۱ این شرکت تنها مونتاژ کار بوده، سپس از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ بر روی ساخت داخل تمرکز داشته، از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ بر روی طراحی تزیین، از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۰۷ بروی تعلیق، ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۵ بروی طراحی موتور و در نهایت برنامه تا سال ۲۰۲۰ طراحی پلتفرم است.
یکه زارع در خصوص طراحی پلتفرم گفت: تا کنون با حضور ۵ شرکت خارجی و حضور استادان و دانشجویان از دانشگاههای شریف، امیرکبیر کنسرسیومی ۱۰ جانبه برای پلتفرم ۲۳ محصول صورت گرفته و بنا بر آن تا سال ۱۴۰۴ از ۳ میلیون خودرو تولیدی ۶۰ درصد آن متعلق به ایران خودرو خواهد بود.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: هدف گذاریها به این صورت است که ۳ درصد پلتفرمها برای خودرو Suv است.
وی در توضیح سهم خودروهای برقی اعلام کرد: بنا بر برنانه ریزیها تا سال ۲۰۲۱ در حدود ۱ درصد از سهم بازار برای خودروهای برقی است که تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۷ درصد خواهد رسید.
گفتنی است این سهم با توجه به سهم ۳ درصدی خودروهای برقی در بازارهای جهانی رقم کمی نیست و در کنار آن باید به ایجاد بسترها و زیرساختها تلاش کرد.
یکه زارع با اشاره به نقش زمینه تامین و سهم ایران خودرو برای آن گفت: برای رسیدن به این هدف دو مقوله تولید قطعه و طراحی بعضی قطعه ها مد نظر قرار دارد و همچنین در بخش مشارکت و طراحی پلتفرم نیز قطعه ساز باید لحظه به لحظه حضور داشته باشد
وی با اشاره به تغییر سیاست ها برای خودروسازان جهانی گفت: در گذشته تنوع محصولات بالا بوده که این منحر به افزایش هزینه ها می شده که اکنون سیاست ها برای کاهش تعداد پلتفرم ها از ۱۲ به ۲ عدد و استفاده از ام برای خودروهای متعدد است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در پایان خاطر نشان کرد: جان کلمه این است که ساپکو با قطعه سازان متعددی سر و کار دارد باید قطعه ساز جایگزین آن شود و ایران خودرو تنها وظیفه نظارت داشته باشد و همچنین قطعه ساز باید به سمتی حرکت کند که قیمت تمام شده کاهش و در کنار آن افزایش کیفیت صورت گیرد تا در زنجیره جهانی قرار گیرند.