خیز "ایران و پاکستان" برای جهش مبادلات تجاری

4:21 - 25 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۶۳۳۹
روابط ایران و پاکستان دو کشور همسایه با اشتراکات دینی و فرهنگی چشم انداز روشنی یافته و اراده مقامات تهران و اسلام آباد برآن قرار گرفته است که مبادلات تجاری دو کشور سالانه با رشدی قابل توجه به 5 میلیارد دلار برسد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، محمد رفیعی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته در جشن سالروز پیروزی انقلاب ایران در باشگاه خبرنگاران مرکز ایالت بلوچستان پاکستان افزود: میزان مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان اکنون سالانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار است و امیدواریم که این میزان بزودی تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
رفیعی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روابط و تعاملات سیاسی ایران و پاکستان گفت: روابط تجاری، مذهبی و فرهنگی دو کشور قدمتی طولانی دارد و ازاهمیت فراوانی برخوردار است.

سرکنسول ایران در کویته پاکستان همچنین از ایالت بلوچستان به عنوان دروازه تجارت بین دو کشور یاد کرد و گفت:در آخرین نشست مشترک مسئولان تجاری دو کشور در شهر زاهدان، طرفین توافق نامه‌های مهمی را امضا کردند.
به گزارش ایرنا بر اساس آخرین آمار، میزان مبادلات تجاری ایران و پاکستان در 9 ماهه 96 افزایش 49 درصدی را نشان می دهد.

بر این اساس طی 9 ماه سال جاری میزان صادرات کالا از ایران به پاکستان رشد هفت درصدی و میزان صادرات کالاهای پاکستان به ایران رشد 42 درصدی را نشان می دهد.

میزان صادرات ایران به پاکستان در 9 ماه امسال، 634 میلیون دلار و میزان صادرات پاکستان به ایران طی این مدت، 348 میلیون دلار می باشد.

مجموع مبادلات دو کشور در 9 ماه سال جاری 982 میلیون دلار اعلام شده است.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.

به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.

پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون تن اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.

مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان زیبا در بازارهای این کشور وجود دارد.

نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.

کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.

این درحالی است که بازار مصرف 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بزرگترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاران ایرانی است.
بازار بکر و رو به توسعه ای که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است.

برخی کشورها از جمله چین موقعیت استثنایی حضور در پاکستان را مغتنم شمرده و با طرح عظیم ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (معروف به CPEC) تلاش دارند علاوه بر حضور پر رونق در بازار این کشور، از طریق پاکستان دسترسی تجاری خود به اقیانوس هند را تسهیل کند.

پکن در این کریدور 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تکمیل این پروژه می تواند دو میلیون شغل در پاکستان ایجاد کند و موجب رشد 7.5 درصدی اقتصادی این کشور شود.
همچنین، نگاهی به شرکای اصلی تجاری پاکستان نشان می دهد که چین 17 درصد، امارات متحده عربی 15 درصد، کویت 8.8 درصد و عربستان سعودی 8.5 درصد از صادرات به پاکستان را در اختیار دارند.

اجرای خط لوله صلح یکی از طرح های راهبردی ایران و پاکستان است که به رغم عمر طولانی خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور باید گام های پایانی را در این زمینه سریعتر بردارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *